Du tror det är såpass komplicerat eller nödvändigt?
Jag försöker hitta källan, men jag kan inte. Det var något som poppade upp för nån månad sen. Men ett lite halvvagt exempel i korthet;
En tryckfirma eller en dirstibutör (jag minns inte vilken) hade massa skulder de inte kunde betala. Så de tog helt enkelt alla böcker de hade liggandes som inte skickats ut till beställare än och sålda av dem för att dra in pengar och täcka skulderna.
Jag vill minnas att detta inkluderade spel som pathfinder och allt möjligt vars böker nu kom ut i handeln till vrakpriser, under speltillverkarnas egna priser, och speltillverkarna fick inte ett jota av de pengarna eller någon annan ersättning för "sina" böcker.
Jag sätter "sina" inom citat, för grejen är att det var inte deras böcker. Man kan tycka att om jag betalar en printfirma för att trycka upp en bok åt mig (Eller om det var en distributör som skulle leverera) så är det min bok. Men tydligen inte i USA (i den specifika delstaten, vilket jag inte minns vilken det var), så vida du inte skriver ett särskilt separat avtal med printfirman (eller om det var distributören) som klar gör att så är fallet. Per defult är det inte dina böcker.
Det var alltså inte heller frågan om en konkurs som jag förstod det, vilket så klart kan bli lite komplicerat.
Förlåt att det blev lite vagt, jag har letat efter vem det var som berättade det här (det var någon slags spelmakare) men jag hittar det inte igen. Jag ville bara belysa att; ja, jag tror det är så pass komplicerat och nödvändigt.