Starta företag i USA

The point of having a legal business entity is that now the business is responsible for any legal claims and debts that the business incurs and not the owner.
If COOL BOOK CORP happens to commit a bunch of copyright violations and Disney comes knocking for 10 million dollars, you'd rather it was COOL BOOK CORP that was on the hook than yourself.

Likewise, if the company falls 10 million dollars into debt, its the companys assets that are liquidated to pay debtors, not the owners.

Im not sure about the case you mention, so no comments there, just noting what the purpose is under US law. (also companies of course do all kinds of shenanigans that are not legal :) )
Thanks for your reply. One of the main purposes is to register a couple of trademarks. In the long run I can see that it also print and sell games and novels. I plan for a LLC.

Om du gör något det minsta juridiskt i USA måste du prata med en jurist först. Det är inte som i Sverige där det till nöds går att förstå lagar och regelverk själv - orden betyder helt andra saker, och i de flesta fall är amerikanska regelverk klumpiga och komplicerade jämfört med i Sverige.

Jag skulle starkt överväga att titta på möjligheten att lösa det med en distributör i stället, även om det kostar.

Alltså, prata med juristen om vad du är ute efter för sorts lösning och vad behoven är, snarare än att fråga hur du gör en viss specifik sak.

Last edited:
Om du gör något det minsta juridiskt i USA måste du prata med en jurist först. Det är inte som i Sverige där det till nöds går att förstå lagar och regelverk själv - orden betyder helt andra saker, och i de flesta fall är amerikanska regelverk klumpiga och komplicerade jämfört med i Sverige.

Och det räcker inte att förstå lagarna och reglerna - hur domstolar har tolkat lagarna och reglerna är minst lika viktigt, ofta viktigare. Att hålla reda på relevanta domstolsbeslut och vad de innebär, det är sånt som är säkrast att överlämna till proffsen.

Jag har en advokat i USA som tar hand om mina amerikanska varumärken. Det gjorde jag själv förut och det gick bra tills reglerna ändrades och utländska medborgare var tvugna att anlita en jurist i alla varumärkesärenden.
Sedan har jag EU-Vvarumärken och svenska varumärken registrerade. Jag har haft svenskt aktiebolag de senaste 20 år. Tänkte väl att man inte behövde en jurist för att starta bolag. Är det några av er som har eller har haft bolag i USA?

Är det några av er som har eller har haft bolag i USA?
Yes, ett LLC som var ett dotterbolag till det bolag jag är med och driver i Sverige. Vi hade en person på plats redan i USA, som skulle driva bolaget.

Massor med byråkrati, och mycket snack från folk som lovade runt och höll tunt, som till slut gjorde att vi lade ner LLC:t och förlorade cirka 800 000 SEK på hela grejen.

Back