Starta företag i USA

Caligo

Swashbuckler
Jag skulle behöva starta ett företag i USA och undrar hur man gör det enklast och billigast. Söka på nätet kan jag göra själv så jag undrar om någon här har erfarenhet av eller kunskap om detta och kan berätta kort hur jag gör.

Jag har inte tänkt att behöva åka till US men kan göra det om det skulle vara nödvändigt.

Gärna något kostnadseffektivt sätt.

Företaget kommer att ge ut böcker och spel etc utan någon fysisk närvaro i US (om möjligt)
.

Olika delstater har delvis olika regelverk. Det är därför som många stora bolag placerar HQ i Delaware, medan försäkringsbolag tycks föredra Connecticut. Louisiana är därtill på många sätt en juridisk anomali.

Olika delstater har delvis olika regelverk. Det är därför som många stora bolag placerar HQ i Delaware, medan försäkringsbolag tycks föredra Connecticut. Louisiana är därtill på många sätt en juridisk anomali.
Japp. Såg att Delaware var bra. Hur går jag sedan till väga? Något annst jag bör tänka på? Nankkonto? Amerikanskt personnummer? Bankkonto?

My man. Start here:

Also check state requirements, they do differ. It is quite easy to register though. You can also do business in your own legal name which does not require registration though it does have some effects for things like taxes. If your business idea includes any risk of personal liability or huge financial risks, do not do this.

Can I ask why you want to be registered in the US. to help a bit more? Are you going to have physical inventory in a US warehouse? If you are selling only digital goods, you could be subject to double taxation as a US business and earning private income in, I presume, Sweden.
What scale of business are you looking towards? Employees and staff or "couple guys doing this on their own"?

If you are looking to start a business and get a visa, then things get quite complicated. They really mostly aim that at start ups and big companies but https://www.uscis.gov/working-in-th...en-entrepreneurs-to-work-in-the-united-states is of use.

For taxes, if you do not have a SSN, you can apply for a "Individual Taxpayer Identification Number". This is used specifically for tax purposes and does not otherwise carry any benefits like immigration. To get a social security number, you must have legal permit to work, study or otherwise live in the US.

Last edited:
Du tror det är såpass komplicerat eller nödvändigt?
Jag försöker hitta källan, men jag kan inte. Det var något som poppade upp för nån månad sen. Men ett lite halvvagt exempel i korthet;

En tryckfirma eller en dirstibutör (jag minns inte vilken) hade massa skulder de inte kunde betala. Så de tog helt enkelt alla böcker de hade liggandes som inte skickats ut till beställare än och sålda av dem för att dra in pengar och täcka skulderna.

Jag vill minnas att detta inkluderade spel som pathfinder och allt möjligt vars böker nu kom ut i handeln till vrakpriser, under speltillverkarnas egna priser, och speltillverkarna fick inte ett jota av de pengarna eller någon annan ersättning för "sina" böcker.

Jag sätter "sina" inom citat, för grejen är att det var inte deras böcker. Man kan tycka att om jag betalar en printfirma för att trycka upp en bok åt mig (Eller om det var en distributör som skulle leverera) så är det min bok. Men tydligen inte i USA (i den specifika delstaten, vilket jag inte minns vilken det var), så vida du inte skriver ett särskilt separat avtal med printfirman (eller om det var distributören) som klar gör att så är fallet. Per defult är det inte dina böcker.

Det var alltså inte heller frågan om en konkurs som jag förstod det, vilket så klart kan bli lite komplicerat.

Förlåt att det blev lite vagt, jag har letat efter vem det var som berättade det här (det var någon slags spelmakare) men jag hittar det inte igen. Jag ville bara belysa att; ja, jag tror det är så pass komplicerat och nödvändigt.

The point of having a legal business entity is that now the business is responsible for any legal claims and debts that the business incurs and not the owner.
If COOL BOOK CORP happens to commit a bunch of copyright violations and Disney comes knocking for 10 million dollars, you'd rather it was COOL BOOK CORP that was on the hook than yourself.

Likewise, if the company falls 10 million dollars into debt, its the companys assets that are liquidated to pay debtors, not the owners.

Im not sure about the case you mention, so no comments there, just noting what the purpose is under US law. (also companies of course do all kinds of shenanigans that are not legal :) )

Du behöver 100% prata med en jurist. Och du kommer 100% prata med en revisor om att betala skatt.

En tryckfirma eller en dirstibutör (jag minns inte vilken) hade massa skulder de inte kunde betala. Så de tog helt enkelt alla böcker de hade liggandes som inte skickats ut till beställare än och sålda av dem för att dra in pengar och täcka skulderna.

Diamond Distribution. Nu stämmer DE bolag som försökt få tillbaka sina grejer.

Så i USA är en jurist ett måste. Sen kan det gå åt helvete i alla fall, men en jurist/advokat är helt omöjligt att undkomma. Eller ja, man kan ju försöka, men då är risken överhängande att man trycks ner i smutsen om något händer.

Diamond Distribution.
Ja! Tack! Det var visst serietidningar. Kanske var det bara en spelskapare som berättade att det hade hänt.

Eller ja, man kan ju försöka, men då är risken överhängande att man trycks ner i smutsen om något händer.
En sak jag lärt mig är att i USA (och i många sammanhang i Sverige, antar jag) så handlar det inte om vem som har rätt, utan om vem som kan övertyga en domare om att de borde ha rätt.

The problem is that if you are selling physical products, then you are part of a chain that each have their own responsibilities, interests and (depending on where each is located) jurisdictions.
f.x Modiphius is a UK company that prints in Lithuania (I think), has a warehouse in the US...and is handling distribution for companies from multiple countries including Sweden.

Back