Starcraft 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Sedan, kanske en lite kontroversiell åsikt men lyssna... kanske kan det vara en smart idé, tror jag, att eventuellt liksom ha någon form av, vad ska man kalla det, plan?
Du väl varna lite innan du lägger fram så där kontroversiella åsikter! Ha en plan! vad kommer härnäst? Flygande bilar? Röstberättigade medborgare? Liberaler som ser fram mot extraval?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tänker leverera ännu en kontroversiell tanke: man blir bättre av träning! Sug på den en stund.

Jag menar alltså att om man gör en sak vid upprepade tillfällen kan det bli så att man börjar göra den bättre. Jag fattar att det låter tokigt, men på riktigt tror jag att jag är något på spåren.

Igår spelade jag tre stycken 1v1 mot Basse. Jag vann en av matcherna (!) och lyckades nog pressa honom ordentligt i en annan. Det jag konstaterade efteråt var:
1. Jag körde tre helt olika builds (rushade DT:s, nexus first into jävelmånga chargelots, proxy-Stargate) och det kändes helt natruligt att byta mellan dem. Jag kände att jag fattade vad jag höll på med. Det är nästan som att min förståelse för spelet blivit större!
2. Jag skötte min macro tämligen bra i alla matcherna. Det funkade faktiskt att micra mina döda-döda-döda-gubbar samtidigt som jag byggde probes. Jag kom ihåg att bygga pylons och ta expansioner. Det är nästan som att mina Starcraft 2-skills har utvecklats!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tror att du är något på spåren, även om det känns lite tidigt att dra tvärsäkra slutsatser kring att träning leder till utveckling.

Men.

Efter att ha spelat löjligt många matcher tror jag att:

- macro är sett över flera matcher alltid mer effektivt än micro
macro är din ekonomi. Att du har många scv's/probes/drones och expanderar kontinuerligt. Micro är hanteringen av trupperna i detalj, hur du sköter dem i strid, hur de placeras, vem som attackerar vad etc.
- antalet döda döda döda-gubbar vinner oftast över specialtränade elitetech-gubbar. Kvantitet>Kvalitet
- uppgraderingar betyder något, särskilt i kombination med punkten innan.

Sedan vill jag credda Vimes och er andra genom att trycka på hur Starcraft bygger på kloka beslut. Det ser imponerande ut när unga e-sportsfantaster med blixtrande fingrar styr massa enheter (min fru kallar dem 'myror' vilket jag tycker är kul!) men vad vi inte ser är allt beslutsfattande.

Och jag uppfattar det som att det därna beslutsfattandet alltid vinner i slutänden.

Så jag inser att mina dagar som King of the Hill i 1v1 kommer ta slut en dag, när ni andra har blivit lite mer bekanta med spelet.

Tur att jag gläds åt andras framgångar! 😊😀
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag har lite för lite tävlingsinstinkt för att vilja plugga build orders, tyvärr (lite besviken på mig själv där). Men det kanske lossnar om vi fortsätter spela. 🙂
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag har lite för lite tävlingsinstinkt för att vilja plugga build orders, tyvärr (lite besviken på mig själv där). Men det kanske lossnar om vi fortsätter spela. 🙂
Samma här. Både för lite tävlingsinstikt och tid för att git gud på sc2.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är egentligen jättetävlingsinriktad (jag mörkar det ganska bra när vi spelar!), och har förstås kollat på videon. Samtidigt är jag lite för slö för att plugga in regelrätta build orders. Däremot tänker jag att det finns en del tips och trix att plocka upp. Jag kör ofta något liknande 4-gates och här fick jag veta att jag ska bygga två gates innan core, att jag ska satsa på stalkers och att det tar en halv chronobostad warp gate-uppgradering att få färdigt gateway. D.v.s. jag kommer inte plugga in builden, men att få koll på sådana här saker gör ju min 4-gate-ish starkare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är jättetävlingsinriktad på ritbordet, men sen i praktiken orkar jag inte riktigt fullfölja.

Tycker att vi ska ha kul som mål. Och dricka mer rosévin*.

Men om man undrar vad som händer i spelet eller hur folk kan ha så många enheter osv - då kan det ju vara fint att åtminstone överskådligt få nån sorts uppfattning om vad som kan ge fördelar. Men ta det som det känns bäst. Ingen press. 😀

*Öl, whiskey eller annat alkoholfritt alternativ går förstås också bra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Och bara för att vara tydlig, all press jag känner är sådan jag lagt på mig själv.

Har sett massor med Lowko-videor om sc2 för övrigt, så i teorin har jag bra koll på saker...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För att vara övertydlig:

Vilket rosévin är bäst?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är på! Ev kan vissa bestyr behöva styras upp, men jag hoppas och tror att det ska gå att klämma in lite världsrymdsbetvingande vid åttasnåret! :D
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag upptäckte replay-fliken nyss, och kollade på min/basses senaste match mot vimes/xyas.
  • Det är fascinerande hur olik matchen upplevs när man har full vision över samtliga spelare!
    • Borde kanske scouta mer...
    • Ovisshet är läskigt (för mig tydligen). Tänker att fienden har 100 soldater som står i huvudbasen och väntar så där går ju inte att attackera... men så är det ju inte.
  • Det är frustrerande att se sig själv i lugn och ro i efterhand... "den här sopan har 3000 mineraler på banken och ingen observer, vad pysslar han med?!!!"
    • Lär dig multitasking Feuflux! Aschtung!
    • Bygg fler gateways/stargates/robos när jag har resurser som inte används.
    • Nej jag behöver inte 20 stalkers i en bas som inte är hotad (lätt att se i efterhand förstås). Används dem.
    • Jag och Xyas expanderar lika. Bygg Nexus/Command Center och glöm bort det i två minuter innan vi tränar probes/scv's där.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag kaaanske är med. Mitt uppe i flyttbestyr men kan kanske hitta tid för världsrymdsbetvingande ikväll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nä, jag får passa på spel idag. Nästa vecka, kanske!
 
Top