Nekromanti Starchallenge crowdfunding

DynamicMan_UBBT

Veteran
Joined
5 Nov 2013
Messages
34
Location
Sundsvall
Re: Myling tveksamma

Andy said:
Jag upplever målen och nivåerna röriga. Speciellt att på de högre fundingnivåerna så blandar ni in andra rollspel från Mylingspel. Varför? Det ger ett osammanhängande intryck och jag blir förvirrad över om jag backar rollspelet Starchallange eller om jag backar Mylingspel som företag?

Jag tror (för jag har aldrig gjort en crowdfunding) att ni skulle ha gjort en ren Starchallange funding och inte blandat in andra spel från Myling.
Jag backade Leviathan nyligen, och passade då på att ta en extra nivå för att få Bortom-paketet. Jag har varit nyfiken på Bortom ett tag, men det är inte säkert att jag faktiskt hade köpt det om det inte varit för den där extra exponeringen - inte inom det närmaste året åtminstone.

Jag tror det är en jättebra idé att ha med de övriga spelen på ett eller annat sätt. I och med att pengarna från sådana paket räknas in i summan för crowdfundern så bidrar det till att skapa ett intryck av intresse, popularitet och framgång - vilket i sin tur minskar tröskeln för att själv delta för den som står och ska fatta beslutet.

Men jag kan förstå vad du menar om att det är lätt att bli förvirrad, särskilt eftersom de där paketen inte alls innehåller det som själva projektsidan ju egentligen handlar om.

Jag har sett på kickstarter att en del projekt erbjuder liknande bonuspaket, men att de då inte ligger med som perks, utan finns som en grafik eller tydlig punktlista i beskrivningen (under egen underrubrik ofta) och så får man istället lägga till motsvarande summa på sin ordinarie pledge.

Jag kan tänka mig att en sådan lösning skulle kunna bli tydligare på ett sätt, men å andra sidan har det i sin tur en tendens att göra folk som inte är kickstarterveteraner osäkra på hur det fungerar, eftersom man då måste ange exakt vad de där extra pengarna är till för först i efterhand, när allt är avslutat.

Eftersom jag inte använt indiegogo tidigare så är jag dock osäker på hur något sådant skulle fungera där, om det nu skulle vara intressant i något framtida projekt. Kan man för det första sätta sin pledgenivå fritt, och finns det för det andra en "pledge manager" som på kickstarter så att det är smidigt att låta folk ange vad de beställt? Och för det tredje, är det överhuvudtaget tillåtet att göra på det viset på indiegogo?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hur mycket regelbok får jag vid en sponsring? Sidantal hittar jag inte...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det beror på att den sätts i januari. Worddokumentet utan illustrationer är 266 sidor. Med de erfarenheter jag har skulle jag tippa på nånstans över 300 sidor.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Sådär.. nu har jag bidragit också :gremlaugh:

Jag rekommenderade crowdfundern på icarusdream.se för nån veck sen också :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Niklas73 said:
Det beror på att den sätts i januari. Worddokumentet utan illustrationer är 266 sidor. Med de erfarenheter jag har skulle jag tippa på nånstans över 300 sidor.
Jag brukar multiplicera med 1.5 för att få ett hyfsat hum; men det beror ju lite på vilket format man har i slutänden (pocket? A5? fullstort sånt där rollspelsboksformat a' d20?)... Och, såklart, på mängden illustrationer, hur stort typsnitt man skrivit med kontra hur stort det ska vara i slutänden, etc. etc.

Så jag gissar på c:a 370-400 sidor.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lucka 23: Rollformulär STAR

Iom att STAR är efterfrågat så tänkte jag visa lite på dess komplexitet genom att visa rollforumlären. Hade eg tänkt göra en bild för alla versioner men det får bli en annan gång. Kolla in de här formulären. Blandningar av förkortningar och hela ord. Och vilka förkortningar. Förstår ni hur jobbigt det var att skapa en rollperson? Och hur jobbigt det var att använda den?
 

Attachments

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Lucka 23: Rollformulär STAR

Ah, nykterhetspoäng! Sköna flashbacks till någon Sinkadus med deras system med NYP (och som tranformerades till supa-regler i Eon, fast med ökat djup och komplexitet - för det var ju viktigt!).
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Lucka 23: Rollformulär STAR

Men absolut. Men! Det hade jag kommit på själv. Det roliga med den där version var att jag kom på saker innan Äventyrsspel hade gjort det.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi har skaffat Starchallenge i fyrfärg:) Och samtidigt petat projektet över den magiska gränsen.

Ser fram emot vårt exemplar.

/Anders & Tove
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Faktum är att ni är en del av att jag började skriva mitt rollspel som tioåring 1984 och sen är det ni som puttar det överkanten 30 år senare. Det är faktiskt lite av en saga. En mycket vacker sådan.
 
Top