Nekromanti Starchallenge crowdfunding

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm


Crowdfundingen för Starchallenge har börjat! Efter tre år är regler och spelvärld hos förlaget för tryck. Nu kan den som vill, hjälpa till att höja Sveriges nya scifispel ytterligare.

Starchallenge är Sagan om ringen möter Star Wars. Tycker du om klassisk rymdopera där fantasy blandas med automatvapen och rymdskepp? Då kan Starchallenge vara något för dig. Crowdfundingen går ut den 5:e januari. Tills dess har ni chansen att finansiera och få merchandise och Starchallenge som belöning. Dessutom kan ni välja att hjälpa projektet genom att lägga pengar på kompletta spelpaket från MylingSpel. MylingSpel har dessutom lovat att skicka ut dessa paket innan jul i den mål som det är möjligt. Detta i och med att crowdfundingprojektet inte har en minimigräns för vad som måste komma in.

Ni som har varit med vet hur Starchallenge började. I mitten av 80-talet hade jag som tioåring drömmen att skapa ett eget rollspel. Efter mycket arbete och åratal av finputsning har jag nu gått i mål. Inte mycket är kvar från 80-talets version även om vissa spår ännu syns.

Jag var ute efter många saker när jag började arbetet på den slutgiltiga versionen för tre år sedan. Från början ville jag bara hitta ett regelsystem som hanterade allt på ett sätt jag tyckte om. Det förändrades många gånger under resans gång. Jag gick från det komplicerade till enkelhet, tillåtande mekaniker och berättarglädje.

Systemet använder tärningspölar för att se om och hur väl man lyckas och i konflikter adderar man kortlekar där man försöker trumfa varandra. Det var en lärorik resa som bland annat ni lärde mig.

Jag skrev om världsboken flera gånger innan jag hittade rätt i en galax där mörka krafter hade tagit sig in i galaxen från parallella dimensioner. Stoppar man inte det som håller på att hända kommer inte bara galaxen utan hela universum att förintas. Och det verkar bli svårt att ena folken i den slutgiltiga kampen.

Här kan du crowdfunda!

Välkommen till ett nytt scifi spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Nu är bara frågan: Innebär någon av de hemliga nivåerna att den legendariska jättrebautaversionen av Starchallenge kommer i tryck?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
krank said:
Nu är bara frågan: Innebär någon av de hemliga nivåerna att den legendariska jättrebautaversionen av Starchallenge kommer i tryck?
+1
JAAA, i så fall så får ungarna klara sig med några begagnade serietidningar till julklappar i år.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge STAR (Starchallenge The Alltime Revision) kommer aldrig, trots påtryckningar, gå i tryck (och skulle den göra det skulle det vara två versioner, en i orginal och en med alla marginalanteckningar som hjordes vid första speltestet som också var premiären hehe). Däremot ligger jag i dialog med Tina om vi ska ha delar av olika versioner som mål. Möjligen är det helt ointressant men jag vet att en del har pratat om att det vore skoj att se vilka tidiga vansinniga idéer som blev det här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Niklas73 said:
Starchallenge STAR (Starchallenge The Alltime Revision) kommer aldrig, trots påtryckningar, gå i tryck (och skulle den göra det skulle det vara två versioner, en i orginal och en med alla marginalanteckningar som hjordes vid första speltestet som också var premiären hehe).

Booo!

Jag kommer såklart ändå att försöka hitta plats i ekonomin kring månadsslutet för att funda Starchallenge, men jag kommer aldrig sluta tjata om STAR-versionen (framför allt inte nu när jag har fått ett namn på det).

Kan du inte bara göra en PDF och skicka till Publit eller nåt? Jag kan nog skramla ihop startkostnaden om det ska vara så.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Frågan är om STAR finns kvar på en fungerande dator. Men okej Mikael. Om jag letar upp och fixar en pdf (dock utan marginalanteckningar) och skickar den till dig så får du gärna ordna med det då du har tid, ork eller lust. Jag vet att STAR är efterfrågat av nån märklig anledning (och jag inbillar mig inte att det är av rent spelmässiga skäl) så jag ger gärna vad folket vill ha. :gremsmile: Kan bli kul nu då i lanseringstider.

Det kan hända att Krille också har kvar worddokumenten hos sig för han skulle ha satt det en gång i världen. Men om du vill så kollar jag. Jag kan mejla dig filerna i pdf format om du vill.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Egentligen är den första versionen mer intressant. En tioåring som skriver sitt första rymdrollspel baserat på Mutant med de mest märkliga system och mutationer och allt vad det var med linbanor till månen (200 sidor senare finns inte jorden), ett stridssystem som glömdes bort och infogades senare, yrkeskrav på Karisma>18 för yrket Hora (!) och helt sjuka sätt att slå under färdighetsvärdet som byggde på löst på StarAce (senare Chocks) färdighetsvärden. Väldigt löst. Men kanske är det mer för mig än för er...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Niklas73 said:
Men okej Mikael. Om jag letar upp och fixar en pdf (dock utan marginalanteckningar) och skickar den till dig så får du gärna ordna med det då du har tid, ork eller lust. Jag vet att STAR är efterfrågat av nån märklig anledning (och jag inbillar mig inte att det är av rent spelmässiga skäl) så jag ger gärna vad folket vill ha. :gremsmile:
JAAAAAAAAAA!!!

:heart: :heart: :heart:

:gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Niklas73 said:
Men okej Mikael. Om jag letar upp och fixar en pdf (dock utan marginalanteckningar) och skickar den till dig så får du gärna ordna med det då du har tid, ork eller lust.
YES!

Då tar jag helt enkelt PDF:en, snyggare till den så den funkar med vad Publit vill ha, och laddar upp den hos dem och står för startkostnaden. Jag tänker mig att det blir försäljning till tryckkostnad...


Niklas73 said:
Jag vet att STAR är efterfrågat av nån märklig anledning (och jag inbillar mig inte att det är av rent spelmässiga skäl) så jag ger gärna vad folket vill ha. :gremsmile: Kan bli kul nu då i lanseringstider.
Jupp. Får se om det blir innan eller efter Gothcon dock; är lite beroende av hur min egen crowdfunder går, hur mycket pengar jag har över efter betalning av illustrationer till Rotsystem etc.

Niklas73 said:
Det kan hända att Krille också har kvar worddokumenten hos sig för han skulle ha satt det en gång i världen. Men om du vill så kollar jag. Jag kan mejla dig filerna i pdf format om du vill.
Gör som det passar; jag kan förvandla wordfiler till PDF jag också annars.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
krank said:
Niklas73 said:
Men okej Mikael. Om jag letar upp och fixar en pdf (dock utan marginalanteckningar) och skickar den till dig så får du gärna ordna med det då du har tid, ork eller lust.
YES!

Då tar jag helt enkelt PDF:en, snyggare till den så den funkar med vad Publit vill ha, och laddar upp den hos dem och står för startkostnaden. Jag tänker mig att det blir försäljning till tryckkostnad...


Niklas73 said:
Jag vet att STAR är efterfrågat av nån märklig anledning (och jag inbillar mig inte att det är av rent spelmässiga skäl) så jag ger gärna vad folket vill ha. :gremsmile: Kan bli kul nu då i lanseringstider.
Jupp. Får se om det blir innan eller efter Gothcon dock; är lite beroende av hur min egen crowdfunder går, hur mycket pengar jag har över efter betalning av illustrationer till Rotsystem etc.

Niklas73 said:
Det kan hända att Krille också har kvar worddokumenten hos sig för han skulle ha satt det en gång i världen. Men om du vill så kollar jag. Jag kan mejla dig filerna i pdf format om du vill.
Gör som det passar; jag kan förvandla wordfiler till PDF jag också annars.
Hur mycket är startkostnaden på? Man kan kanske kan ge ett bidrag till den?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Hans E Magnusson said:
Hur mycket är startkostnaden på? Man kan kanske kan ge ett bidrag till den?
Vi kanske kan ha en separat crowdfunder för den? =)

Tyvärr har Publit tydligen tagit bort sin praktiska sida där de skrev upp alla kostnader inkl. startkostnaden, men senast jag kollade rörde det sig om typ 500:- exkl. moms.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Grabbar...

Ni är fan inte kloka men vi kör! krank, jag ska leta och höra av mig.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
PS

...men då vill jag få med ett par sidor goodies från de förra versionerna också typ min handmålade framsida på Starchallenge 1 från 1984, nån bild från de handskrivna reglerna och något kort brottstycke från de andra två versionerna samt ett kort förord vad som lett fram till allt det här. Deal?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: PS

Niklas73 said:
...men då vill jag få med ett par sidor goodies från de förra versionerna också typ min handmålade framsida på Starchallenge 1 från 1984, nån bild från de handskrivna reglerna och något kort brottstycke från de andra två versionerna samt ett kort förord vad som lett fram till allt det här. Deal?
Så jävla bra
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
STAR + Starchallenge Light Edition = Sant?

Ska man slå ihop det med den sista tryckta versionen också tro Starchallenge LE på 300 sidor (en vettigare men inte helt ok upplaga). Det roliga med LE kan vara att man kan spåra Starchallenge i det.

I vrålet i morse fanns en del påtryckningar för att få ut alla versioner även de handskrivna som måste scannas in men jag tänkte att om man lägger upp STAR+LE i ett så kanske det kan bli en fortsättning nån gång? Vad tror du? är det mycket mer jobb?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: PS

Niklas73 said:
...men då vill jag få med ett par sidor goodies från de förra versionerna också typ min handmålade framsida på Starchallenge 1 från 1984, nån bild från de handskrivna reglerna och något kort brottstycke från de andra två versionerna samt ett kort förord vad som lett fram till allt det här. Deal?
Det är bara att dumpa grejer på mig, så slänger jag ihop allt till en PDF. Eller så PDF:ar du själv och kastar över slutprodukten. Upp till dig!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: STAR + Starchallenge Light Edition = Sant?

Niklas73 said:
I vrålet i morse fanns en del påtryckningar för att få ut alla versioner även de handskrivna som måste scannas in men jag tänkte att om man lägger upp STAR+LE i ett så kanske det kan bli en fortsättning nån gång? Vad tror du? är det mycket mer jobb?
Heh, för min del är det inte speciellt mycket jobb; det är inte jag som ska sitta och scanna in en massa handskrivna sidor... Min del i processen är enkel; jag kan fixa så vi går från PDF till att det går att köpa i en lämplig publit-widgetshop. Dvs typ jag kollar så PDF:en funkar med Publit, laddar upp, betalar startkostnaden och fixar en länk.

Och det kan vi nog ordna även för framtida släpp...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: STAR + Starchallenge Light Edition = Sant?

Bra då slår vi ihop LE och STAR eller var för sig emn det är ju iofs dyrare antar jag.

Jag scannar lite material men att scanna hela rubbet kommer ju inte hända men får SC en fanklubb så kanske nån med för mycket tid över orkar. Vi börjar med mardrömmen STAR och dess mer trevliga (men något defekta) syster LE.

Jag behöver dock rota lite i källare och så för några bra grejer att skicka med så ge mig några dagar så återkommer jag. Måste skriva lite material och välja ut material också.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: STAR + Starchallenge Light Edition = Sant?

Frågan är om vi ska använda Starchalle orginaomslag från 1984 på alla omslag men med skilda titlar. Kanske är en kul idé.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: STAR + Starchallenge Light Edition = Sant?

Niklas73 said:
Bra då slår vi ihop LE och STAR eller var för sig emn det är ju iofs dyrare antar jag.
Tja, det blir ju dyrare per exemplar att slå ihop dem, men dyrare startkostnad av att ha dem separata.

Nu ska vi se... Det var typ 1600+300 sidor, right?

1600 sidor = 239:- per exemplar
300 sidor = 57:- per exemplar
1900 sidor = 281:- per exemplar

Ovanstående gäller då 100% svartvitt, och A4-format.

Niklas73 said:
Jag behöver dock rota lite i källare och så för några bra grejer att skicka med så ge mig några dagar så återkommer jag. Måste skriva lite material och välja ut material också.
Inga problem. Min mailadress finns ju i min profil när du är redo =) Sen kan jag som sagt inte lova att det går jättesnabbt för mig; ska ju försöka få till Rotsystem innan påsk också.
 
Top