Nekromanti Star Wars, Levels och D20 i allmänhet.

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Har efter vissa påtryckningar börjat spelleda Star Wars D20 och måste säga att detta system med Vitality Points och levels passar rätt så väl in i episk rymdopera.

Men...

Jag tycker att det finns vissa problem.

Avancering
Det största problemet är rollpersonerna och hur de avancerar i Levels. Från början är det inga större problem och går undan... Men efter det tar det längre och längre tid. Att då ens börja tänka på att byta "class" , exempelvis välja att bli en Force Adept på level 16 blir nästintill meningslöst då denne Force Adept kommer att avancera ytterst långsamt i sitt kunnande på grund av att han har så mycket erfarenhet från tidigare yrken.
Att lära sig de simplaste saker kommer ta lång, lång tid.

Träning
Att träna i Star Wars låter inte alls otroligt. Exempelvis att man är på träning hos en Jedi, sith, Teräs käsimästare eller liknande. Det är ju dock inte meningen att man skall göra detta. Istället skall man ut och få massor med encounters och lösa dem för att lära sig något... vilket inte känns direkt troligt.
Finns det några alternativa regler för tränig och levelavancemang som jag missat. Eller finns det bra regler för hur man får skill points/feats utanför levelsystemet?

Någon som har tankar och förslag på att lösa detta?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Brasklapp: jag spelar inte Star Wars, bara D&D.

Angående levelavancemang: jag har husreglat bort XP. Folk får levels med jämna mellanrum istället. Jag spelar inte så förfärligt ofta och gillar PC med höga levels, så det blir 1 level per 2 spelmöten. Men välj någon siffra du tycker känns bra. Eller låt dem få en level efter varje äventyr helt enkelt.

Angående träning: D&D har som variantregel att man kan skaffa sig en ny feat genom att heltidsträna i 2 veckor för en begåvad lärare. Skills tar 1 vecka av liknande träning för varje rang man skall komma upp i.

Standardpriset är 50gp/vecka. Jag vet inte vad man betalar med i SW (credits?), men 50 standardbetalningsenheter per vecka kan vi säga.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Avancering
Det största problemet är rollpersonerna och hur de avancerar i Levels. Från början är det inga större problem och går undan... Men efter det tar det längre och längre tid. Att då ens börja tänka på att byta "class" , exempelvis välja att bli en Force Adept på level 16 blir nästintill meningslöst då denne Force Adept kommer att avancera ytterst långsamt i sitt kunnande på grund av att han har så mycket erfarenhet från tidigare yrken.
Att lära sig de simplaste saker kommer ta lång, lång tid.
Håller med, det är ytterst sällan det lönar sig att byta klass. Ibland kan det löna sig att ta en level för att få lite feats och sånt, men oftast så motsvarar det inte det man förlorar i form av färre och sämre spells och liknande. Ju större grupp, desto mindre lönar det sig att multiklassa eftersom man då har större möjligheter att nischa sig och maxa ut på det man är bra på.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Håller med, det är ytterst sällan det lönar sig att byta klass. Ibland kan det löna sig att ta en level för att få lite feats och sånt, men oftast så motsvarar det inte det man förlorar i form av färre och sämre spells och liknande.


[/ QUOTE ]

Håller med dig till viss del men bara vad gäller att skaffa levels i en ny klass när man redan har relativt hög character-level. I de lägre divisionerna, level 1-3 eller nått, kan det däremot ge en hel del sprida ut sig på flera klasser.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
SF-pengar

[ QUOTE ]
Jag vet inte vad man betalar med i SW (credits?)

[/ QUOTE ]
I alla rymdkampanjer jag spelat i har valutorna alltid omnämnts som arkturiska spejs-dollars :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Håller med dig till viss del men bara vad gäller att skaffa levels i en ny klass när man redan har relativt hög character-level. I de lägre divisionerna, level 1-3 eller nått, kan det däremot ge en hel del sprida ut sig på flera klasser.
Jo, under förutsättning att det inte är någon form av magiker/cleric/druid/spellcaster. Deras förmågot på låg level är bara för ynkliga för att vara meningsfulla.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Jo, under förutsättning att det inte är någon form av magiker/cleric/druid/spellcaster. Deras förmågot på låg level är bara för ynkliga för att vara meningsfulla.

[/ QUOTE ]
Absolut. En fighter lv. 15 lär inte impa ett dugg på sina motsåndare genom att ta en level i wizard.

Fighter lv. 15 - "Så Lord Dark-Slaughter. Senast besegrade du mig. Men nu har har jag ett ess i rockärmen. Jag har lärt mig MAGI och nu kan du förbereda dig på lite esoterisk stjärtsmisk."

Lord Dark-Slaughter - "Suck! Ja, kasta din magic missile då så vi får det övertökat och kan börja slåss på riktigt."

/Anders
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Föga anar lord Dark-Slaughter att fighter-wizarden istället lägger true strike, enlarge person, shield, expeditious retreat, eller någon annan spell som gör honom bättre på att slåss. Är vår hjälte orolig över lord D-S attacker kan +4 på AC i 10 rundor vara vettigt. Är det horder av underhuggare kan +10 i reach vara intressant, likaså +30 på farten. Är D-S AC exceptionellt kan +20 på några enstaka attacker vara avgörande.

1 lvl wiz avgör nog inte striden för en lvl 15 fighter (om han inte tappat sitt magiska vapen och hamnar i strid med någon immateriell - då är magic weapon bra att ha). Men med en smula klurighet är det inte svårt att dra stor fördel av multiklassen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Föga anar lord Dark-Slaughter att fighter-wizarden istället lägger true strike, enlarge person, shield, expeditious retreat, eller någon annan spell som gör honom bättre på att slåss. Är vår hjälte orolig över lord D-S attacker kan +4 på AC i 10 rundor vara vettigt. Är det horder av underhuggare kan +10 i reach vara intressant, likaså +30 på farten. Är D-S AC exceptionellt kan +20 på några enstaka attacker vara avgörande.

1 lvl wiz avgör nog inte striden för en lvl 15 fighter (om han inte tappat sitt magiska vapen och hamnar i strid med någon immateriell - då är magic weapon bra att ha). Men med en smula klurighet är det inte svårt att dra stor fördel av multiklassen.


[/ QUOTE ]
Sant. Vår hjälte kunde nog hitta en bättre besvärjelse att kasta än MM, som på sin höjd stryker ett fåtal av sin moståndares HP. Fast jag undrar om han i slutändan inte skulle tjäna mer på att gå upp till figher lv 16 (med allt vad det innebär; 5-10 extra hp, +1 på alla attacker, kanske nån extra feat osv) istället.

Det sagt måste vi dock ta med i beräkningen att Lord D-S nog skulle bli ganska förvånad om fightern helt plötsligt börjar kasta magi omkring sig. Och vi vet alla att en förvirrad fiende är en försvagad fiende :gremgrin:

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Föga anar lord Dark-Slaughter att fighter-wizarden istället lägger true strike, enlarge person, shield, expeditious retreat, eller någon annan spell som gör honom bättre på att slåss. Är vår hjälte orolig över lord D-S attacker kan +4 på AC i 10 rundor vara vettigt. Är det horder av underhuggare kan +10 i reach vara intressant, likaså +30 på farten. Är D-S AC exceptionellt kan +20 på några enstaka attacker vara avgörande.
1 lvl wiz avgör nog inte striden för en lvl 15 fighter (om han inte tappat sitt magiska vapen och hamnar i strid med någon immateriell - då är magic weapon bra att ha). Men med en smula klurighet är det inte svårt att dra stor fördel av multiklassen.
Du glömmer dessutom att en level 15 fighter dels antagligen redan har pryttlar som ger bättre effekt än vad en level 1 magiker kan göra, dels antagligen gör mer nytta genom att banka några rundor mer istället för att fippla med småmagi.

Och går man åt andra hållet blir det ännu löjligare. En level 15 magiker som tar en level figher förlorar några riktiga dunka-dunka-kötta-kötta-slakta-slafsa-spells mot att få några attacker som på den leveln bara är löjliga.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Oki.. tja så kan man ju göra... kanske det enda sättet att få till det.

Träningsreglerna skall jag komma ihåg.

Thanx
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Jag skulle tro att nyttan av multiclassing är omvänt proportionell mot tillgängligheten på magiska föremål.

/j
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag visar min om du visar din!

(...)dels antagligen gör mer nytta genom att banka några rundor mer istället för att fippla med småmagi.
Kanske. Det beror på om de är i närkontakt när striden börjar. I annat fall kan det vara väl så användbart att använda sin standardhandling till en av de beskrivna spellsen samtidigt som vår figther/wizard rör sig framåt eller avvaktar.

Du glömmer dessutom att en level 15 fighter dels antagligen redan har pryttlar som ger bättre effekt än vad en level 1 magiker kan göra,
Jag hävdar att en fighter 15 normalt INTE har pryttlar som gör att effekten från de flesta av spells jag räknade upp: true strike, enlarge person, shield och expeditious retreat försvinner.

Men nu tänker jag leka tvärtomleken. Istället för att bemöta ett svepande påstående från dig med fakta ber jag dig först bevisa det du säger.

Med fakta ur D&D3.5 core rules. (Om du menar någon annan version är det bra om du säger vilken du menar.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Jag visar min om du visar din!

Jag hävdar att en fighter 15 normalt INTE har pryttlar som gör att effekten från de flesta av spells jag räknade upp: true strike, enlarge person, shield och expeditious retreat försvinner.
Nöjer du dig om jag ändrar mitt uttalande till att han normalt sett har prylar av ungefär motsvarande mäktighetsgrad? Ett +3 svärd är inte orimligt vid level 15, en +3 rustning likaså. Några pryttlar som ger lite plus på AC och DR, en som höjer styrkan och några potions. Lägg till det att han har en packe fighterfeats, bra styrka, bra hitpoints och så vidare. Titta sen vad en level 1 magiker har. Att hacka några gånger extra med svärdet är nog attans effektivare än de fjuttspellsen.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Tips & Boktips

Finns det några alternativa regler för tränig och levelavancemang som jag missat. Eller finns det bra regler för hur man får skill points/feats utanför levelsystemet?
Japp. Jag har ett jättebra förslag, tyvärr har jag inte det renskrivet så att andra kan njuta dess frukter såsom jag kan. Mitt heta tips är att gå och läsa hur man gjort i BESM d20 där man delat upp alla delkomponenter i levelskapet till poäng där man får ett visst antal poäng i erfarenhet efter varje session som man sedan kan spendera på förbättringar.

Kort sagt så kommer man runt de begränsningar som level-systemet har, utan att rucka på dess balans som är grunden för att få möten och svårigheter i spelet som ligger i paritet med äventyrargruppens kunskaps och mäktighetsnivåer.

Så kolla upp det hela i BESM d20, de har släppt en gratisversion av sina regler på sin hemsida i PDF-format du kan ladda ner.

Nu också med en länk till Anime D20 SRD!
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Snipp snapp slut

Diskussionen var om någon hade tips och förslag på att komma runt två hinder som trådstartaren upptäckt i Star Wars d20.

Denna deltråd har ingenting med ämnet att göra, kan ni vänligen ta detta privat? :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Vart står detta?

Finns det några alternativa regler för tränig och levelavancemang som jag missat. Eller finns det bra regler för hur man får skill points/feats utanför levelsystemet?
Detta lät mycket intressant. I vilken bok hittar man detta så man kan skärskåda det mer i detalj? Sidanvisningar vore också fint att få :).
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Jag visar min om du visar din!

Nöjer du dig om jag ändrar mitt uttalande till att han normalt sett har prylar av ungefär motsvarande mäktighetsgrad? Ett +3 svärd är inte orimligt vid level 15, en +3 rustning likaså. Några pryttlar som ger lite plus på AC och DR, en som höjer styrkan och några potions. Lägg till det att han har en packe fighterfeats, bra styrka, bra hitpoints och så vidare. Titta sen vad en level 1 magiker har. Att hacka några gånger extra med svärdet är nog attans effektivare än de fjuttspellsen.
Visst har han ofta allt det du säger. Grejen med de spells jag nämnde är att det mesta av deras effekt läggs till vad fightern redan kan. Han blir ännu bättre av dem.

Men om jag förstår dig rätt är du ute efter att det är bättre att gå från fighter 15 till fighter 16 än att en fighter 15 får 1 lvl som wizard.

Jag håller inte med där heller. Just den första lvln i en ny klass medför vanligen större fördelar än att öka på en befintlig klass.

Om vi tar det aktuella exemplet kan vi se följande:

fighter 15 - > fighter 16
+2 skill points, +5,5 hp, +1 attack bonus (och därmed +1 attack), +1 på Fortitude save, +1 valfritt ability score

fighter 15 - > fighter 15 + wizard 1
+2 skill points, nya class skills: Concentration, Decipher Script, alla 10 Knowledge skills, alla Profession skills, Spellcraft, +2,5 hp, +2 på Will save, +1 valfritt ability score, summon familiar, scribe scroll, alla lvl 0 spells, 3 valfria lvl 1 spells + 1/Int bonus, kan kasta 3 lvl 0, 1 lvl 1 (+1/Int bonus)

Närstridsförmågan blir förmodligen netto lite bättre med fighter leveln. Däremot ökar rollpersonens flexibilitet avsevärt.
Så snart det gäller annat än närstrid tycker jag inte att det råder något tvivel om att 1 lvl som wizard är att föredra framför 1 till lvl som fighter. Även lvl 0 spells som light, detect magic, mage hand och message kan göra mycket användbara saker som är nästan omöjliga utan magi.

Men, det här betyder också att nästa gång det är dags att avancera 1 lvl är det förmodligen fördelaktigast att fortsätta som fighter.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Sorry! [ANT]

Blev liggande i skrivarmode medan jag gjorde annat och hann inte se din (nog välbefogade) uppmaning.
 
Top