Nekromanti Star Wars, Levels och D20 i allmänhet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Sätt studerandet som en utmaning

I d20 får man XP av att klara utmaningar antingen genom rollspelande, strid eller andra aktiviteter. Det tror jag att du greppat vid det här laget (även i Star Wars, se sid 254, Encounter Goals i Star Wars Revised).

Om du vill att studerande ska ge XP sätter du en svårighet på det (challenge rating eller challenge code (sid 255-256 i Star Wars Revised), och låter det vara en utmaning.

Klara Yodas grundläggande kraften-test - CR1
Klara en skrivning - CR2
och så vidare.

Redhurst-boken, där man spelar elev på en magikerskola, har ett system för att gå upp genom att studera, såg jag nu när jag tittade efter. Orkar inte beskriva det nu, men återkommer senare.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nja

Jag tycker att DMG:n är asbra. Jag tror dock inte att du kommer att få så mycket ut av den, eftersom allt kretsar kring D&D-paradigmen, och allt det som vi D&D-fanboys säger om systemet är baserat på några sidor där man säger "ja men man kan också få XP för det här...".

Kom förbi Dungeon of Doom på Gothcon, så kan du kolla mer på DMG:n, eftersom vi kommer att ha med böckerna för att klara arrangemanget. Om du undrar vad Dungeon of Doom är, kan du fråga Marco Behrmann, han har bra koll!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ett system du kan titta på...

...är Buy the Numbers.

Tired of multi-classing, just to get one ability from a certain class? Perhaps you wanted to be a Rogue with a few spells, but the ‘singing’ Bard was not appealing. Maybe you wanted to be a nature warrior, but did not desire all the spells from the Ranger class? Have you ever wanted a mage who could rage?

Have you ever thought it was silly to adventure for weeks and weeks without ever showing improvement, but then you hit a ‘magic’ number of xp and ‘BAM’: all of your abilities increase? Has your character ever traveled into a new land and you asked the GM if you could try and learn the local language? But the GM had to respond “sorry, you can’t learn anything new until you get 4,500 more experience points”.

Now, you no longer have to purchase libraries full of supplements, just to find a pseudo-class that suits your needs. Now you can gain skills, abilities, spells, as you go!

Instead of waiting to gain enough XP to "level up" your character, now you can spend them "as you go" to pick up abilities one at a time instead of en masse, allowing flexibility, customization, and noticeable improvement after every gaming session!

Get ready to change the way you think of character advancement. Get ready to have unprecedented freedom of choice! Get ready for: “Buy the Numbers!”
Du kan köpa pdf:en här:

http://www.rpgnow.com/product_info.php?products_id=2909&

Är sugen själv faktiskt.

M.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Eller varför inte...

Om du vill att studerande ska ge XP sätter du en svårighet på det (challenge rating eller challenge code (sid 255-256 i Star Wars Revised), och låter det vara en utmaning.

Klara Yodas grundläggande kraften-test - CR1
Klara en skrivning - CR2
och så vidare.
Eller vad sägs om den här varianten. Alltså låt den tränandes XP vara beroende av hur bra de övriga i spelgruppen lyckas med sina parallella uppdrag.

Typ: Låt Lukes träning vara beroende av hur bra Han och Leia lyckas. När Han och Leia blir fångade av Dartan kan inte Luke fortsätta sin träning utan måste iväg för att rädda dem.

Coolt va? Va? Va? Va?

//erik. erik. erik. erik.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Sätt studerandet som en utmaning

Hmmm det var ett intressant system som följde reglerna och inte ballade ut något... Fast om två elever där en är level 10 och den andra är level 1 tar samma prov för Yoda och det är menat för Level 1 gubbens svårighetsgrad så kommer Level 10 inte lära sig så mycket av det... antar jag...

Fast jag gillade idéen--- Den var enkel och krävde inge jobb alls. Dessutom kan man se det som att man måste klara vissa prov för att gå vidare...

Tack så jättemycket... det gav mig faktiskt massor med nya tankar....
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Nja

Då kommer jag förbi Dungeon of Doom... Och har koll på det. Öste det på BSK... gick dock inget vidare för min Barbarian... Inte bra alls... Fast... de flesta rollpersoner upplevde smärta och död....
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Ett system du kan titta på...

Hmmm det verkar ju som någon gjort grovjobbet redan :gremsmile:
Man kanske skulle ta och införskaffa sig den... torde komma med många bra förslag... Dessutom så hade den ju fått bra kritik...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
LIte mer tankar

När det gäller cerebrala utmaningar som prov och sånt, skulle jag kunna tänka mig att level 10-gubbens tidigare erfarenheter med att mecka med fräsare inte används för att beräkna XP. Men då måste man troligen köra med XP-områden (som ovan) och räkna alla klasser som separata när det gäller levelering (alltså, när man tar en ny klass börjar man om från början med den klassens xp-behov från level 1).

M.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
We're so Screwed

Kan du också få komma förbi. Jag kommer ha med mig d20 Star Wars och kan glatt peka ut de avsnitt i regelboken som diskuterats i denna långa diskussion. Förmodligen sitter jag i samma lokal som Dungeon of Doom så promenaden skall nog inte bli så lång heller :gremsmile:.

/me som upptäckte irriterande korrigeringsfel i d20 Star Wars igår. En färdighets styrattribut är olika beroende på klass verkar det som vilket jag inte tror. Sedan har en klass tillgång till ett Bonus Feat som inte finns i Featlistan. Sånt gör mig arg. :gremsmile:.
 

Furin

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
38
Location
Vadstena
Re: Träning

Egentligen borde man ju kunna bara stå o slå på varandra o få Xp. Det står det inget om i böckerna. Jag fick en Idé att jag går o Kör sneak attacks på några i staden så kan jag få Xp. De e jurätt najs men det kanske inte går. Men i alla fall så står det ju inget om det i regelböckerna:p
 

Furin

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
38
Location
Vadstena
ja jag tycker att Vitality Points e scysst de men jag giillar faktiskt DnDs Hitpoints bättre.

Jag tycker att man inte ska Avancera till grundklasser. Men det beror ju på om du vill ha lite grejer som du inte kan få om du inte multclassar till en viss class.

Jo man tränas ju av en annan Jedi har jag för mej iaf. Men det e ju upp till var o en1
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Ditt första problem är att du är så pass många lvls över dina medspelare att du har tråkigt att de lvlar snabbare än dig..

Tja, du borde snarare se det som ett privilegium att få spela med en gammal karaktär som redan har en massa lvls i bagaget, gillar du inte det, så förpassa den karaktären till npc status.. enkelt och smärt fritt..



Sedan har vi problemet med lära sig mupp skills osv vid sidan av ditt stora yrkes val, hela idén med D20 är att alla i gruppen ska fylla 1 kanske 2 roller på sin höjd, inte ha en plethora av skills från alla klasser så man kan kobolda sig som en gnu. Systemet är byggt runt det.. men sprider du ut dig i stället för att fokusera på ett område suger du mer och mer ju mer du sprider ut dig, vilket är naturligt.. eller tja.. kanske inte suger, men det blir nitiskt svårt att att sprida ut sig mera..

Dock så är xp i olika kategorier en hyfsad idé men jag tror att de flesta klasser borde behöva xp från mer än en kategori för att det ska funka nogelunda, problemet blir ju dock att folk kommer att lvla i det som man kan kobolda mest i, dvs, 1 lvl i warrior ger mer hp, resists osv och det är mer värt än säg akademikerns inga hp och lite fler ability points, o sedan nästa lvl tjänar du mer på att bli rouge istället för akademiker osv.. man måste med andra ord skriva om _HELA_ lvl systemet ist för att vara vettig om det redan existerande systemet.

Eller så tar man helt enkelt ett snack med SL nissen o frågar om man inte kan få lägga sin _INT_ bonus abilities på något annat än tex sin egna klass abilities.. är SL snäll så tillåter han dig det.. har du inte någon int bonus.. tough shit.. då kanske du inte är smart nog att gå utanför din smala soll rom warrior tex.. =) Eller så skiter man helt enkelt i att warriorn lär sig akademiker skill 1Mage när SL och spelare tycker att de de uppfyller kraven för skill 1Mage.. eller att magiker lär sig skillen 1Warrior när magikern uppfyller kraven som SL ställer osv.. är man lite liberal när det gäller sådant här så går allt att lösa..

Och ska vi blanda in force här så är det som Yoda säger.. He is to hold to begin the training.. etc..
 
Top