Nekromanti Star Wars, Levels och D20 i allmänhet.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
En helt annan lösning som jag inte sett förr

Det man borde kunna göra är att låta alla levlar kosta lika mycket, säg 3000 xp. Däremot så ökar man succesivt kostnaden för köpandet av färdigheter, i stil med:(snip)
Eller så har man inte en fast XP för varje level, utan man hanterar leveleringen som ett save, det vill säga att man slår mot någon lämplig egenskap (tex huvudegenskapen för den klass man vill levelera som) med en svårighet som beror på hur mycket XP man samlat på sig. Då får man dessutom samtidigt en koppling till karaktärens lämplighet för olika klasser på köpet, speciellt om man ger XP rätt så styrt av hur mycket man gjort utifrån sin nuvarande klass specialområde.

Kanske inte perfekt, men annorlunda i alla fall.

Edit: Vill man ha lite spelmoment i det också så kan man låta det kosta XP att försöka levelera. Låt säga att man har en svårighetsgrad på slaget på tex (har inte räknat närmare på det, så kurvan kan vara helt wack, ta det som ett exempel) NuvarandeLevel+20-(XP/100). Lyckas man med slaget går man upp en level och blir av med all XP, misslyckas man levelerar man inte och blir av med hälften av sin XP. Chansar man eller spelar man säkert? Går man på klasser man har bra förutsättningar i och kan därför slå tidigare och levelera oftare?

En bra grej är också att man slipper komma ihåg vilka gränser man levelerar på eftersom man alltid börjar från noll.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Jag: nyfiken...

De andra började med nya gubbar eller? Det var aldrig nåt snack om att göra dem på ungefär samma level som din mellanregisterpuckel...?
Jag vet i ärlighetens namn inte. Det var i sådana fall mellan SL och de andra, men aldrig något som ventilerades i hela spelgruppen. Därför förmodar jag att alla gjorde lvl 1-or och inte reflekterade så mycket över hur konstigt det blev. Inte så konstigt heller efterso mdet i princip bara var den stackars level 7:an (jag) som fick bita i det sura leveläpplet.

Grejen är ju också att jag aldrig fick mer xp än de andra eftersom vi alltid gick igenom samma saker. Min Jedi viftade visserligen ner ballare snubbar, men det var liksom aldrig tal om att vi skulle få olika mycket xp.

//erik. ska namnsa nu
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
*blir slagen av en annan sak*

En annan sak slog mig nu under sena kvällstimman (ja det är "sent" om man trebarnsförälder).

Multiklassystemet är inte så bra när man vill bli en Jedi. Ty eftersom det krävs en lvl 7 Jedi Guardian för att bli knnnniggit är det tokmycket jobbigare om man börjat som force adept några levels.

//erik. skyndar sig till sängen
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: *blir slagen av en annan sak*

Jo det är just detta som jag tycker är ett av problemen... Vill gärna att rollpersonen skall kunna ändra yrkesinriktning senare under spelet utan att få massor med negativa konsekvenser av det. Exempelvis är det ju kul att ha en spelare som upptäcker kraften likt Luke och hamnar på en sådan bana under spelet och inte är tvungen att opta sig till Jedi för att han skall kunna bli bra och lära sig färdigheter/feats utan problem...

Har dock fått många bra idéer av dessa diskussioner...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag: en fågelholk

Tja... jag tror att en jämn Xp kostnad skulle lösa problemet utan att ställa till det för mycket... Fast om man tänker igenom det så blir de tju en himla massa ändringar...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Men varför?

Vad sägs om att harva fyra äventyr, ja just det, äventyr (typ tio spelmöten = tio veckor) för att gå upp en level, medan de andra under tiden hann öka tre levels.
Och du är alltså så ofantligt gneten att du inte kan unna dina polare det när du har en figur som är sex levels högre än deras? Trots att deras snabba avancemang faktiskt betyder att ni alla kan ta er an roligare farligheter, tillsammans? Man, personangrepp är ju inte tillåtna på det här forumet, men alltså...jag vet inte riktigt vad rumsrent jag ska säga om någon som prompt vill vara helt överlägsen sina kompisars figurer.

Jag kan inte se att du hade något skäl att bli sur, i alla fall.


/Feliath - sammanhållning yeah :zeppelinare:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Förresten...

Det kan ta level 1-gubben och level 10-gubben exakt lika lång tid att samla sina XP, och därmed går de exakt lika fort upp i sin nya level som de andra. Det är bara det att level 10-gubben måste ha andra typer av utmaningar... vilket i och för sig kan vara ett problem om de har samma lärobok.
Jo... om Level 10 gubben skall rädda galaxen och Level 1 snubben skall rädda sin gård så är det ju helt klart olika nivåer och man kan tänka sig att Level 10 gubben på kort tid hinner vara med om flera rafflande äventyr.

Det som dock är störigt är att det krävs att Level 10 gubben räddar just en galax för att kunna lära sig meka med landspeeders (eller fräsare som det heter i den svenska versionen).
Än mer vridet blir det som sagt om de har samma lärobok eller båda är lärlingar under samma läromästare.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Att låta krigaren bortså från sina andra levels när han tränar är iofs en idé men är endast en temporär lösning och rubbar garanterat balansen. För jag antar att Vitality points, AC och liknande är desamma?

Så här: En level 10-krigare och en level 1-krigare vill båda börja bli rogues. Det du ogillar är väl att Tian blir rogue långsammare än Ettan?
Jag menar att Tian också kan skaffa fler XP än Ettan, eftersom han ju är en mycket större krigare och kan ge sig i kast med mycket mer XP-inbringande utmaningar än Ettan, varpå det hela jämnar ut sig.
Hmmm jo fast jag menar fortfarande på att det blir knasigt. Varför skall Level 10 krigaren behöva rensa ut en hel dungeon, rädda en prinsessa och nedgöra en ond kult för att kunna lära sig History medan Rougen endast behöver lite smygande i staden.
Fast här är vi ju redan ut i djupt träskvatten... För som vi både ser så har ingen av dessa aktioner något som helst med rougeaktiviteter att göra egenteligen. Det handlar inte om träning och inlärning... det handlar om ut och slåss...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Aha, du tänker så...

Är DMG en vettig bok att ha. Har som sagt D20 Star Wars och har inga planer på att starta en D&D kampanj men är reglerna där bra när det gäller Xp och hur man kan använda systemet på olika sätt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

För jag antar att Vitality points, AC och liknande är desamma?
Det är ett problem att d20 integrerar allting, ja. Ska man köra med den här regeln, då måste man ha gränserna klara för sig; Om rollpersonen behövt den HP hon tillförskaffat sig genom sina levlar som krigare, då ska hon anses ha använt sina krigar-förmågor för att ha skaffat sig sina XP.

Jag är medveten om hur svårt det blir att använda dessa regler i praktiken.

Varför skall Level 10 krigaren behöva rensa ut en hel dungeon, rädda en prinsessa och nedgöra en ond kult för att kunna lära sig History medan Rougen endast behöver lite smygande i staden.
Nej. Roguen behöver endast lönnmörda några små goblins. Krigaren dödar dessa hur enkelt som helst med sina vanliga krigarförmågor. Därför triggar han inte direkt de rogueförmågor han försöker träna upp.

d20 tar för givet att alla försöker spela så framgångsrikt som möjligt med de förmågor de redan bemästrar. Om man begränsar sig för att lära sig något snababre, då får du på något knasigt sätt köra med de regelklur som jag föreslagit.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Nej. Roguen behöver endast lönnmörda några små goblins. Krigaren dödar dessa hur enkelt som helst med sina vanliga krigarförmågor. Därför triggar han inte direkt de rogueförmågor han försöker träna upp.
Tycker det hela känns sorgligt när det krävs att man dödar saker för att lära sig färdigheter. Krigaren måste döda mycket för att lära sig Sense motive för den färdigheten kan han inte lära sig på en bar eller liknande. Rougen på level 1 behöver bara döda lite för att lära sig det.

Känns bara så fel.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: En reflektion

Okej...
Tja jag antar att jag känner mig som en marsian bland massor med earthlings för jag ser verkligen det (i min mening) ickefungernde avanceringssystemet i D20 som ett stort problem. Dock så tycke jag mig ha fått en hel del intressanta tankar på hur man kan lösa det. Tyvärr är systemet så pass komplext att om man ändrar på ett område så är man tvungen att ändra hela systemet vilket skapar en massa jobb.

De bästa idéerna som jag har på att ändra systemet (om jag skulle ta mig tid någongång) är att antingen utdela en viss mängd poäng när man levlar. För dessa kan man köpa Skills, Feats, AC bonus, och Saves efter särskilda kostnader som finns i tabeller. Detta gör att det inte blir så stor skillnad på Levels, snarare vilka delar man inriktar sig på.
Dessutom får man lägga på en stegrande kostnad som gör att det blir dyrare ju högre värden man köper.

Funderar även på den där idén om att man får Xp i olika levelgrupper. Du får 500 rouge Xp exempelvis och att man således avancerar i olika områden beroende på vad man riktar in sig på... Kanske det enklaste alternativet....

Hmmm
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Tycker det hela känns sorgligt när det krävs att man dödar saker för att lära sig färdigheter.
Jag ska komma ihåg att ha sympati för dig nästa gång jag tittar på Star Wars och tycker att allt är ashäftigt utan att ha någon tanke på hur Stormtroopernas barn kommer växa upp utan sina föräldrar. I min åsikt så handlar nämligen inte filmen om krigets vansinne och de lik som Luke och co. skördar på sin väg, men det är klart att jag respekterar din syn på saken också.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Tja så vitt jag förstår så gäller det hela D20 systemet.
Du lär dig ingenting av att studera... du lär dig att slå ihjäl monster.

Fast jag hade en magiker i midnight som var galen och spelades utefter dessa premisser. Han hade i år studerat i ett torn i vildmarken utav sin vise mästare men inte lärt sig särskilt mycket (level 1)... Så fick han komma ut och äventyra och genast märkte han den kraft han fick av att döda folk...

Kraften drev honom dock galen och han anföll vanligen besinningslöst så fort det kom motståndare i närheten.

Tidigare kunde jag ingenting... nu kan jag kasta klot av eld... - Sarastro (level 3 eller 4)

Det var lite intressant att spela honom ändå då han blev galen av all makt... Han funderade till och med på att försöka döda vanligt folk såsom värdshusvärden bara för att se om även detta skänkte honom styrka. Exakt vad som skulle hända med honom vet man inte då kampanjen tyvärr avbröts... Så det går ju att spela efter D20 världens logik/realism också... Fast det kan blir trist i slutändan...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Du lär dig ingenting av att studera... du lär dig att slå ihjäl monster.
Inte riktigt sant, man lär sig av att överkomma utmaningar. Anledningen till detta är det att överkomma utmaningar är roligt; man kan låta sessionerna handla om det, det är spännande och man kan göra det tillsammans. Att studera är däremot tråkigt. Det innebär ingen risk, det är inte lika dramatiskt som att utvecklas genom att anta utmaningar och växa som människa, och det är inte särskilt lämpligt för deltagande av alla spelare.

Nå, alla erfarenhetssystem är värdelösa, d20 också. De stora problemen, anser jag, är att man inte levlar -inför- uppgifter, samt att man inte lär sig något av ens misslyckanden.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Nå, alla erfarenhetssystem är värdelösa, d20 också. De stora problemen, anser jag, är att man inte levlar -inför- uppgifter, samt att man inte lär sig något av ens misslyckanden.

Kan inte hålla med dig om att alla erfarenhetssystem är värdelösa. Personligen tycker jag att Ob systemet har det bästa systemet för erfarenhet. Det är enkelt men ändock avancerat och det gör stor skillnad på om du har en god lärare, är den enda eleven eller är i en stor klass.
Dessutom så gör höjningsslagen det så att ju duktigare du blir på en färdighet desto svårare är det att höja den. Att ha en god lärare gör således stor skillnad.

D20 har ju nackdelen att man levlar i rasande takt om man röjjer runt i en Dungeon till exempel samt att skillnaderna mellan levels är så stora... Särskilt i början. Även där är Ob systemet bättre då man slår höjningsslag efter varje spelmöte och som max höjer en färdighet ett steg. Således är avanceringen långsammare (men inte lika episk). Fast det är ju en smaksak.

Påtal om att lära sig av ens misslyckanden så har jag för mig att man får Xp i rolemaster av att fummla. Likaså får man Xp av att dö om jag inte missminner mig.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Förresten...

Det som dock är störigt är att det krävs att Level 10 gubben räddar just en galax för att kunna lära sig meka med landspeeders (eller fräsare som det heter i den svenska versionen).
Än mer vridet blir det som sagt om de har samma lärobok eller båda är lärlingar under samma läromästare.
Som jag förstår ditt förslag så vill du att en level 10 snubbe ska behöva lika många xp som en level 1 snubbe.

När båda tar ett nytt yrke level 1.

Är det så?

Om jag fattat rätt så vill du att level 10 snubben ska avancera fortare än level 1 snubben.

Lika snabbt kommer han inte avancera eftersom han har mycket lättare att samla in xp.

Så det ska gå snabbare att avancera 1 nivå jedi, för en lvl 10 pilot kille, typ luke som först är pilot och sen blir jedi.

-------------

Du kollar in på de exakta xp-na en del men vad har du tänkt för resultat, xp är ju bara siffror, det är resultatet som spelar nån roll.

Som jag förstår dig ska en högnivå kille kunna gå upp i nivå mycket snabbare när han tar ett nytt yrke.

Det skulle ju göra det till en större fördel att ta ett nytt yrke ganska ofta tror jag...

Bombu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

De stora problemen, anser jag, är att man inte levlar -inför- uppgifter, samt att man inte lär sig något av ens misslyckanden.
vilket inte stämmer. eftersom man får xp även om man skadas av en motståndare. Du lär dig också om du smyger dig runt en motståndare. Rimligtvis borde man då också få xp om man överlever en fälla, eller undviker att utlösa den, något som vi i eberronkampanjen kör med.

chrull
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Jag förstår inte...

Och du är alltså så ofantligt gneten att du inte kan unna dina polare det när du har en figur som är sex levels högre än deras? Trots att deras snabba avancemang faktiskt betyder att ni alla kan ta er an roligare farligheter, tillsammans? Man, personangrepp är ju inte tillåtna på det här forumet, men alltså...jag vet inte riktigt vad rumsrent jag ska säga om någon som prompt vill vara helt överlägsen sina kompisars figurer.
… varför folk alltid läser in så konstiga saker i mina inlägg nu för tiden. Måste vara någon sorts förbannelse. :gremfrown:

Men som sagt: tolkningen säger mer om tolkaren än det som tolkas - eller nåt. :gremtongue:

Nä. Läs inlägget igen, så ser du att det jag menade var att det är inte så himla kul att ens egen rollperson inte utvecklas. Min står och stampar medan alla andra får ha kul med att förbättra sina knarkartärer. En av de roligaste sakerna med rollspel (för min del) är att förbättra sina rollpersoner och då är det inte kul att harva i tio veckor utan att det händer något medan alla andra levlar två eller tre gånger.
Därför hade det varit roligare om det går lika fort att levla högre upp men att det varit dyrare att köpa höga färdigheter eftersom det i alla afll hade hänt något för mig.

Det hade ju för övrigt känts lika surt om det varit omvänt, det vill säga att den som är sämre får mindre (vilket jag också varit med om).

//erik. *suck*
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
men, men... [OT]

Jag ska komma ihåg att ha sympati för dig nästa gång jag tittar på Star Wars och tycker att allt är ashäftigt utan att ha någon tanke på hur Stormtroopernas barn kommer växa upp utan sina föräldrar.
Men... stormtrupplingarna är ju kloner... de har ju inga barn. :gremtongue:

Fast jag fattar vad du är ute efter. Dödande är något som star wars tar lätt på. Vi spelade dessutom alltid Star Wars som matinévåld, d v s aldrig något explicit dödande som avrättningar eller liknande. Man prickar goonsen och sedan ligger de ner. Det är liksom oväsentligt om de dog eller bara blev skadade för fokus i Star Wars ligger inte på det.

//erik. peoow peoow
 
Top