Nekromanti Star Wars, Levels och D20 i allmänhet.

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
En omvänd konstruktiv lösning?

Eftersom jag varit en av de störta yxviftarna i den här tråden, tänkte jag att det kanske vore bäst att vara lite konstruktiv också.

Jag undrar om man skulle kunna stycka upp levelsystemet till ett större antal levels där stegen inte är lika stora, fast man levlar oftare, och att det ständigt är samma mängd Xp som krävs?
Det man borde kunna göra är att låta alla levlar kosta lika mycket, säg 3000 xp. Däremot så ökar man succesivt kostnaden för köpandet av färdigheter, i stil med:

från 0 till 1 kostar 1 skill point
från 1 till 2 kostar 2
från 2 till 3 kostar 3
etc

Tadaaaa! Tycker den verkar funka... :gremsmirk:

//erik. ska snart äta pannkakor
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jo, fast

Visst spelar studiero roll. Liksom praktik under stressade former, där det ofta ingår att man har mycket mindre tid att göra det man tränat teoretiskt och behöver använda mycket mer tid till att jonglera just myllret i verkligheten.

Men det är helt klart att barn lär sig mycket snabbare och djupare än vuxna, allt annat lika.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Angående CP-skadade rollpersoner

Rollpersonerna blir helt enkelt gravare och gravare CP-skadade ju mer de levlar.
Nä, där har du fel. Min bror är CP-skadad, och det handikapp han har kan inte på något logiskt eller realistiskt sätt jämföras med hur rollpersoner i D&D levlar. Så där tycker jag att du har fel.

Det övriga resonemanget med att flyga X-vinge och lära sig kraften är lite krångligare... fast se det så här. Luke har ägnat stor del av sitt liv åt att köra omkring i X-vinge och meka med fuktfarmare. Han är, enligt Yoda, för gammal för att vara en bra lärjunge. Med andra ord han lär sig långsammare, för att han är gammal och "set in his ways".

Blasphemy däremot är en ung spolig, lite spontan och har lätt att stöta sig med folk, men en god kille innerst inne. Han är ett oskrivet blad, och inte alls lika gammal som Luke. Därför tycker Yoda att det är okej att träna Blasphemy, och den gröna gubben vet att det kommer att vara lättare för den lille lärjungen att lära sig mer om kraften snabbare än den gamle Luke.

Så med utgångspunkt från vad Yoda säger, så tycker jag till och med att man skulle kunna säga att d20-systemet är logiskt gentemot kraften i filmerna. Så länge Luke och Blasphemy är väldigt olika gamla och Luke är äldst.

M.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En omvänd konstruktiv lösning?

Det man borde kunna göra är att låta alla levlar kosta lika mycket, säg 3000 xp. Däremot så ökar man succesivt kostnaden för köpandet av färdigheter, i stil med:
Den lösningen gör det mycket bättre för klasser utan många skills, som t.ex. har bra ökning av Vitality eller BAB eller feats, och mycket sämre för den som ska ha många skills. Dessutom blir den inte mer trovärdig, för andra grejer än skills måste väl också betecknas som något man *lär* sig.

Så den var kanske konstruktiv men inte bra.

Erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Äschans då...

…men man kan ju kanske värdera om skill point-systemet så att man får fler skill points. Det ska liksom motsvara feats/stridsvärde.

//erik. äpple
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Det låter inte det minsta logiskt ens om du jämför med ptjaaa det uslaste av alla usla rollspelssystem.
Jag pratade inte om multiklass, utan om två olika nivåer av en och samma utövande. En matematikprofessor lär sig inte mycket av att utföra enkla matematikövningar, medan det kan vara lärorikt för en lågstadieelev. (I BRP så lär sig matematikprofessorn mer av lågstadieelevens övningar än lågstadieeleven själv).

En höglevelkrigare i DnD kan däremot ge sig i kast med farligare utmaningar än låglevelkrigaren. Låglevlare lär sig mot sina låglevelfiender, och höglevelkrigaren lär sig mot sina höglevelfiender. Höglevlaren behöver visserligen mer XP för att utvecklas, men han får ju å andra sidan mer också.

I DnD uppmuntras man alltså att söka normalsvåra utmaningar hela tiden. I BRP blir man däremot bara bättre och bättre ju enklare utmaningar man tar sig an. På tal om trovärdighet, alltså.

Men låt oss säga att de får en massa Xp från oväntade håll. Genast blir det klart och tydligt att Blasphemy kommer att avancera snabbare som Force Adept även om han är mindre intelligent, sämre på att hantera kraften och tja bara är uslare i allmänhet. Detta eftersom han inte gjort något i sitt liv.
Luke har däremot stora svårigheter att lära sig saker om kraften eftersom han är bra på att köra X-wing och meka med fuktfarmar.
Luke lyckas dels behålla sina gamla kunskaper vid liv via sidoträning, och har dels större möjligheter att få XP än Blasphemy från "oväntade" håll. Blasphemy kan ju inget som man får XP för, medan Luke har massor av talanger. Luke kommer därför att få mycket emr XP än Blasphemy, och även om han får problem att hålla takten med Blasph som till fullo kan koncentrera sig på de nya uppgifterna (vilket Luke har svårare att koncentrera sig på eftersom han samtidigt påminner sig om det hanr edan lärt sig om X-vinge-flygning och liknande) så kommer han ändå inte att vara så uträknad som du tror.

Uträknad blir han däremot om de tränar tillsammans och delar på XP'n, vilket ju inte är så konstigt. Blasph kan lära sig massor av den betydligt erfarnare Luke, medan Luke inte kan lära sig något av Blasph.

Där har du D20 buggen...
Nej, det du har pekat på är en d20-feature. Som du ser kan jag enkelt motivera den.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag: en fågelholk

Så först ska skill points bli lättare att få, sedan ska de bli mindre värda, men för att fixa det hela ska man få fler?!?!

:gremsuck: :gremtongue: :gremooo: :gremshocked:

Erik, fattar väldigt lite
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag: en fågelholk

Tja... det hela komplicerade med systemet är ju att Vitality points samt feats skall få plats i det hela.
Man kan ju inte ha en lika stor Vitalityökning och även om den bara är på 1T3 per Level så kommer det leda till att även ickestridande yrken får rätt så mycket Vitality i slutändan.

Hmmm man skulle kanske haft ett "grundpoängsystem" när man levlade med vilket man får köpa både skills, feats och vitality points. Fast feats kostar avsevärt mycket mer...
Vad tros om detta?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jag: en fågelholk

Det jag vänder mig mot är att man både ska levla snabbare (på högre nivåer, obs) och bli bättre långsammare. Det är som att blanda en bas och en syra, ingen skillnad i pH och man har slösat bort dyra kemikalier.

Erik
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Jag: en fågelholk

Hmmm man skulle kanske haft ett "grundpoängsystem" när man levlade med vilket man får köpa både skills, feats och vitality points. Fast feats kostar avsevärt mycket mer...
Vad tros om detta?
Mhjoo... det skulle kunna funka. Men försvinner inte poängen med levels då? DÅ skulle man ju i stället kunna dela ut 1 skill point per spelmöte (or whatever) som spelare fixk köpa skojs för... eller?

//erik. ?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Luke lyckas dels behålla sina gamla kunskaper vid liv via sidoträning, och har dels större möjligheter att få XP än Blasphemy från "oväntade" håll. Blasphemy kan ju inget som man får XP för, medan Luke har massor av talanger. Luke kommer därför att få mycket emr XP än Blasphemy, och även om han får problem att hålla takten med Blasph som till fullo kan koncentrera sig på de nya uppgifterna (vilket Luke har svårare att koncentrera sig på eftersom han samtidigt påminner sig om det hanr edan lärt sig om X-vinge-flygning och liknande) så kommer han ändå inte att vara så uträknad som du tror.

Uträknad blir han däremot om de tränar tillsammans och delar på XP'n, vilket ju inte är så konstigt. Blasph kan lära sig massor av den betydligt erfarnare Luke, medan Luke inte kan lära sig något av Blasph.
Jag måste säga att denna tankelösning suger bologny på både längden och tvären. Visst kan man se det som att Luke håller sina sidokunskaper vid liv men är det inte underligt att Yoda inte kräver total hängivelse av sin student?

Och systemet trotsar alla realism och logik. För att ta det såhär. Blasphemy som nu vid 27 års ålder uppnått level 19 inser att han måste lära sig Knowledge Planets för att ha lite koll på galaxen. Han är redan en mycket vis man med en INTbonus på +4 samt ett flertal knowledge skills. Han far till Yoda som självklart är en hejjare på galaxens planeter och ber honom att bli lärd i det. Visst säger Yoda... du skall bli en nobel (eller annan lämplig Class där man får lära sig Knowledge planets.. eller vara kvar vid samma klass och bara samla in skill points till dess att Blasph kan köpa skillen).
Fast som medstudent har Blasphemy den 80 årige Berra. En föredetta heroinmissbrukare från Göteborg (level 1) med en intbonus på +0.

Om vi nu säger att Yoda förpassar de båda eleverna att gå i grottor, slåss mot träskmonster och liknande för att därefter kunna plugga in om Galaxens planeter så inser man snart att Berra kommer att avancera flera gånger snabbare.

Blasphemy behöver 190.000 Xp för att lära sig något som helst om Knowledge planets. Tyvärr finns det inte massor med Rancors och Dark Jedis på träskplaneten för honom att besegra för att lära sig detta snabbt. Istället får han hänga med Berra och utföra normala uppgifter.
Berra behöver blott 1000 Xp för att lära sig Knowledge Planets och kommer således kunna inta denna kunskap flera gånger snabbare än den yngre, intelligentare och på alla sätt mer bildade och erfarna Blasphemy.

Allt detta leder fram till mitt slutargument som visar hur misslyckad D&D är när det gäller avancering:

Att Blasphemy skulle vara oförmögen att lära sig detta på grund av att han redan var så bra på Historia, geografi, språk och andra kunskapsfärdigheter att han helt enkelt inte kunde lära sig något mer låter bara så urbota dumt att jag blir chockerad att du Rising ens kan argumentera för att det på ett logiskt sätt kan vara så.

Och visst kan du motivera D20 systemet med dina argument. Synd bara att de inte känns de minsta realistiska/logiska/hållbara.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Angående CP-skadade rollpersoner

Det övriga resonemanget med att flyga X-vinge och lära sig kraften är lite krångligare... fast se det så här. Luke har ägnat stor del av sitt liv åt att köra omkring i X-vinge och meka med fuktfarmare. Han är, enligt Yoda, för gammal för att vara en bra lärjunge. Med andra ord han lär sig långsammare, för att han är gammal och "set in his ways".

Blasphemy däremot är en ung spolig, lite spontan och har lätt att stöta sig med folk, men en god kille innerst inne. Han är ett oskrivet blad, och inte alls lika gammal som Luke. Därför tycker Yoda att det är okej att träna Blasphemy, och den gröna gubben vet att det kommer att vara lättare för den lille lärjungen att lära sig mer om kraften snabbare än den gamle Luke.
Nu skulle det kunna vara så att Blasphemy är en 75 åríg alkoholist som har 10 barn med fyra fruar. Brukar supa sig arberusad på helgerna och slåss på krogen. Han arbetar varje veckodag i en fabrik och ägnar fritiden åt att lukta på tinner eller se på Big Brother. Han är en rossling bitter gammal man som sett sitt liv passera och är missnöjd med sin blotta existens.
Luke är jämfört med honom en ung spoling.

Men ändå så skulle Blasphemy lära sig mycket mer om kraften eftersom hans liv inte har varit lika "Challenging" som Lukes och således har han inte levlat.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Träning

Man kan ju redan har säga att ditt argument faller då Level inte har något som helst med ålder att göra.

En kille på 10 år som är level 10 har betydligt svårare att lära sig någoting än den senila pensionären Berra (80 år gammal och med parkinson) som är level 1.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Med logik och av att ha läst inlägg...

Det finns enkla och klara regler för det Luke sysslar med där.
Multiclassing.
Han kommer dit för att bli force adept och blir det också.
Alltså... jag vet som inte... men märker du inte själv hur underligt det låter?!

Om vår värld hade varit uppbyggd på D20:s system så skulle man inte lära sig något av universitetsstudier eftersom man måste ut och slåss för att fatta vad man läser.
Såldes är det de studenter som har mest lugn och ro, tid att studera och växt upp i minst bråkiga miljöer som lärt sig minst...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag: en fågelholk

Ja fast vad finns det för poäng med levels egenteligen?

En level skall väl bara simulera att rollpersonen blir bättre liksom alla andra avanceringssystem i rollspel. Skillnaden mellan levels och de flesta andra spelsystem är ju att du sparar Xp:na tills du fått en nog klase och därefter placerar du ut dem på vad du lärt dig.
Dessutom får du saves och särskilda förmågor...


Jag har inget direkt emot levels så länge som de kommer med jämna intervall... De är ju blott ett förenklat erfarenhetssystem.

Det som stör mig är att det blir svårare att lära sig saker eftersom. Du har lärt dig så mycket att det tar jättelång tid för dig att erhålla nya kunskaper. Dessutom så ogillar jag rollspelssystem som inte har vettiga regler för träning exempelvis.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Jag: en fågelholk

Det jag vill ha är att man levlar jämnsnabbt eftersom då försvinner de här knasigheterna som finns i avanceringssystemet.
Jag förstår inte varför man lär sig mindre saker på högre level. I synnerhet när det gäller skills och liknande.

Om man på något sätt hade ett levelsystem som sträckte sig till 60 istället för 20 och det var hmmm 3000 Xp mellan varje level fast stegen var mindre så skulle rollpersonen avancera i jämnare takt.
Fast det känns som att om man skulle börja bygga om systemet på det sättet så skulle det ta en himla tid.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
d20 != verkligheten …

Jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas: Försök inte blanda in logik och framförallt inte realism i d20, det är dömt att misslyckas. Det tillhör helt enkelt inte spelets premisser.

Som jag ser det är den absolut enklaste lösningen på ditt problem att helt sonika skita i allt vad xp heter och i stället dela ut levels när det känns befogat.

Då slipper du mecka med systemet och riskera att fucka upp diverse korsberoenden.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Sluta metagejma!

Om vår värld hade varit uppbyggd på D20:s system så skulle man inte lära sig något av universitetsstudier eftersom man måste ut och slåss för att fatta vad man läser.
Jag vill snarare påstå att det är såhär: om vår värld hade varit uppbygd på D20 så skulle vi slippa sitta och ha tråkigt på biblioteket rent upplevelsemässigt eftersom vi gör sånt mellan spelmötena. Istället kan vi passa på att ha spännande äventyr och intressanta möten medan vi är medvetna.

Jag gluttade just lite försynt i 3.0 DMG:n och där finns allt du behöver för att slänga XP-värden på saker som att bluffa stadsvakten eller förföra baronessan. Man behöver inte slå ihjäl nån. Faktiskt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: d20 != verkligheten …

Jo det är sant... Vet andra som jag spelat med som gör på samma sätt. Fast om jag skulle köra D20 i framtiden med en ny kampanj så vore det ju trevligt om Xp systemet fungerade på ett vettigt sätt.

Har kollat upp lite regler om träning bland annat fast de var riktigt oblanserade och underliga.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Sluta metagejma!

Tja... har inte DMG 3.0. Har bara D20 Star Wars och där går challanges ut på att besegra motståndare eller faror. Man kan även få Xp för att andvända skills fast det står uppenbart att man skall vara restriktiv med det :p

Fast jag har slängt på en bunt Xp för gott rollspelande, klara delmål i äventyret och liknande så det är inte det som är problemet.

Problemet är fortfarande att rollpersonerna blir mentalt störda när de går upp i Level och inte kan lära sig nya saker.
 
Top