Nekromanti Stadgar

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det som en stadga behöver bestämma är de som ansvarar för föreningens fortlevande, dvs ordförande, sekreterare och kassör. Däröver kan det vara ganska fritt. Man kan till exempel säga i stadgan att styrelsen består av ordförande, kassör, sekreterare och två till fyra ledamöter, att årsmötet väljer en styrelse ledd av en ordförande, och att ordföranden vid det konstituerande mötet tillsätter styrelseledamoter till respektive poster.

Ordföranden kan även dela ut ansvarsområden till ledamöter. Formellt sett så är det ordföranden som är ytterst ansvarig för att webbplatsen fungerar, men det finns faktiskt ingenting som hindrar att denne skulle kunna utse en driftgrupp som ansvarar för driften och en redaktion som ansvarar för innehållet.

Stadgarna är egentligen inte till för att avgöra vem som är ansvarig för webbservern. Det är styrelsen genom ordföranden som är ansvarig för webbservern, fram till nästa årsmöte. Däremot kan styrelsen delegera ansvaret, men vem denna delegerar det ansvaret till eller under vilka former är faktiskt inte en stadgefråga. Stadgar kan säga att styrelsen ska driva webbplatsen, men inte hur. Det är årsmötets uppgift att säga hur, genom budget och motioner. Styrelsens uppgift är sedan att verkställa årsmötets beslut på det sätt som följer årsmötets vilja bäst och ligger inom stadgarna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Man väljer såklart en kommun med typiskt bra kommunpolitiker och som dessutom ligger i ett bra distrikt. Svealand och Väst är typiskt dåliga distrikt. Ost och GävleDala är typiskt bra distrikt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Välskrivna stadgar ska inte behöva ändras.

Poäng, helt klart.

Ingen som har några andra tankar om de andra förslagen jag lade fram?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Du verkar förutsätta att det är föreningsns ordförande som är ansvarig för webbservern och därigenom siten. Jag tycker att det snarare har verkat vara motsatsen, att föreningen inte har något ansvar alls. Det var just sådant här jag ville reda ut innan vi börjar precisera stadgarna.


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Du verkar förutsätta att det är föreningsns ordförande som är ansvarig för webbservern och därigenom siten. Jag tycker att det snarare har verkat vara motsatsen, att föreningen inte har något ansvar alls."

I vilket fall som helst så har stadgarna med driften av föreningen att göra, inte med driften av webbplatsen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker det är väldigt tråkigt att det är så få aktörer i de här väldigt viktiga debatterna. Går det inte att ordna någon form av massutskick så att vi kan vara säkra på att våra medforumiter faktiskt är medvetna om våra storslagna planer?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Jag tycker nog att en stor artikel på framsidan är tillräckligt mycket tillkännagivande.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, det är ju bevisligen så att många inte läser framsidan eller rör sig bortom vissa forum. Beslut som påverka så många människor och wrnus framtid borde vara tydligt förankrade ibland medlemmarna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Som alltid tycker jag att folk får skylla sig själva, men det är kanske bara min åsikt. Det är naturligtvis inget fel på massutskick heller. :gremsmile: Du har helt rätt i att mer folk borde vara intresserade.


/Dimfrost
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
I vilket fall som helst så har stadgarna med driften av föreningen att göra, inte med driften av webbplatsen
Och ifall Yassilus har förstått mina tankar rätt så har inte föreningen något med driften av webbplatsen att göra heller (webbplatsen kommer finnas kvar oavsett ifall föreningen läggs ner t.ex.).

/Seinet Wintermute - Är trött
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Varför vara intresserad?

Föreningens bildande och drift kommer inte påverkade webbplatsens användare mer än att de får ett till forum att läsa (två ifall de är föreningsmedlemmar). Idéen att bilda en stödförening kunde lika gärna vilken användare som helst fått och startat denna diskussion, men nu var det vi redaktionsmedlemmar som kom på idéen (eller var det någon annan?).

/Seinet Wintermute - Skulle nog kunna sitta i en halvtimma till och komma på en mening till att skriva :gremtongue:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
"Och ifall Yassilus har förstått mina tankar rätt så har inte föreningen något med driften av webbplatsen att göra heller (webbplatsen kommer finnas kvar oavsett ifall föreningen läggs ner t.ex.)."

Om jag förstått eller ej är ju inte särskilt relevant. :gremwink:
Men visst, jag tror jag förstått och klartgjort det så gott jag kan.
Föreningen och sidan är olika saker, styrs av olika människor (i stort sett), har olika syften och är oberoende av varandras fortlevnad.
Eller ja, redaktionens officiella ståndpunkt, om jag förstått allt rätt, är att vi gärna ser att föreningen hjälper till att finansiera saker och arrangera saker för föreningens och sidans medlemmar, men att föreningen inte ska ha något inflytande över innehållet på sidan och att redaktionen inte ska ha något inflytande över styrelsens beslut. Typ.
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Tjenare!
Kul att den här diskussionen är igång!

Lite kommentarer (med risk för att dubbelköra, jag har läst men kan ha missat tidigare inlägg):

§3 Föreningsform
Föreningen är en ideell förening. Föreningen är ansluten till Sverok.
Förslagsvis stryks att föreningen är ansluten till Sverok helt. Föreningsform är ideell förening. Ansluten till Sverok bör inte sättas i stadgan, dels är det märkligt eftersom Sverok inte säkert antar föreningen, dels har det inget med föreningsform att göra. Bättre då att första årsmötet, dvs bildandemötet, tar ett beslut om att ansöka om medlemskap i Sverok.
Se även inlägg på Sveroks forum.


§4 Syfte
Föreningens syfte är att främja och ekonomiskt stödja www.rollspel.nu som webbplats och aktiviteterna runt den.
Jag tror att det blir svårt för föreningen att bli antagen av Sverok med det syftet. Praxis tidigare i alla fall inom Sverok har varit att anta föreningar som spelar spel (ja, det är märkligt med tanke på exempelstadgans syfte), den här föreningen gör inte längre det i så fall.
Det här är dock absolut inte inslaget i urberget, läs lite på mitten/slutet av denna tråd och framför allt: kontakta Molle på Sveroks förbundskansli. Han har gott om vana att hjälpa till med formulering av så'na här saker..


§14 Rösträtt
På styrelsemöten har endast närvarande ur styrelsen rösträtt. Styrelsen kan dock bevilja uttals-, förslags- samt rösträtt till mötesobservatörer på styrelsemöten om särskilda skäl föreligger.
Styrelsen bör i min mening inte ha rätt att ge andra personer rösträtt.


§17 Upplösning
Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar doneras till webbplatsen www.rollspel.nu.
Låter som en onödig ändring - bättre då att det möte som beslutar om upplösning bestämmer vad som ska hända. Det rimliga är att anta att föreningen vill donera tillgångar till www.rollspel.nu, men om det har gått så långt att förneingen löses upp kan det ha hänt saker som innebär tex att webbplatsen är borta eller att föreningen och webbplatsen har brutit med varandra totalt. I de fallen är det dumt att ha specificerat att www.rollspel.nu ska få tillgångarna.
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Föreningens säte

Ytterligare som talar för Stockholm (ja, jag sitter i Sverok Stockholms styrelse så jag är väl partisk... ,-) ): det ger gratis tillgång till Sverok Stockholms tryckverkstad.
Det innebär att föreningen kan trycka tex scenarion eller fanzin etc gratis (ja, distriktet står även för papperskostnader).

Vet inte om det är av intresse, men är det inte det nu så kan det vara det i framtiden.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
"Jag tror att det blir svårt för föreningen att bli antagen av Sverok med det syftet. Praxis tidigare i alla fall inom Sverok har varit att anta föreningar som spelar spel (ja, det är märkligt med tanke på exempelstadgans syfte), den här föreningen gör inte längre det i så fall."

Det tror jag också, men som jag sett det har det inte varit det direkta syftet. Det direkta syftet har, i mina tankebanor, har varit att arrangera saker för medlemmar och forumiter, vilket gör att vi i praktiken faktiskt spelar spel, med folk från hela landet. Det innebär ju indirekt att siten www.rollspel.nu slipper stå för lokalhyra och liknande kostnader och kan fokusera på att hålla siten och servern levande. Öh, känner mig lite rörig nu, men jag hoppas det går fram ungefär hur jag menar iaf.

Förslag på stadgeformulering (behöver nog omformuleras):
§4 Syfte
Föreningens syfte är att arrangera minikonvent och träffar för medlemmar i föreningen och på siten www.rollspel.nu.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Varför vara intresserad?

"Idéen att bilda en stödförening kunde lika gärna vilken användare som helst fått och startat denna diskussion, men nu var det vi redaktionsmedlemmar som kom på idéen (eller var det någon annan?)."

Tråkigt att ni trots detta inte deltar i eller driver diskussionen i någon större utsträckning.

Kan vi få fram någon form av slutgiltigt stadgeutkast någon gång under de närmsta dagarna?
 
Top