zonk
muterad
I en annan tråd skrev @Dubbelyxa att skillbaserade spel ställer högre krav på narrativ kvalitet än level-baserade.
Vad säger ni andra? Är skillbaserade spel helt enkelt lite tråkigare rent mekaniskt, och behöver uppväga det med bättre äventyrsmaterial?
Jag förstår lite var tanken kommer ifrån - skillbaserade spel har inte dopaminboosten från xp/levlande, och måste ha med något annat roligt istället. Men jag får erkänna att jag är lite skeptisk.Jag har en förkärlek för skillbaserade system på grund av att levels inte känns särskilt representativa för personlig utveckling och jag är i grunden simulationist, men levelsystem är bra på ett speligt sätt. Precis som med (A)D&D är att samla xp en naturlig dopaminmotivator, , och att levla blir en kul serotoninskjuts. Skillbaserade spel ställer liksom mycket högre krav på äventyrens struktur och narrativa kvalitet och kampanjens meningsfullhet.
Vad säger ni andra? Är skillbaserade spel helt enkelt lite tråkigare rent mekaniskt, och behöver uppväga det med bättre äventyrsmaterial?