Tack för påminnelsen Sysp. Jag skulle ju skriva något om vad jag tänker om en MU-meny i det här upplägget.
Såhär. Man kan tänka sig lite olika scenarier. Men jag tänker två huvudsakliga här. Antingen har ulvarna vanligt nattmord, eller så har de inte det.
Har ulvarna vanligt nattmord behöver väktaren kunna väkta samma person flera nätter i rad tror jag, och MU bör inte ha möjligheten att sabba väktarförmågan (eventuellt kan ett väktarsabb funka om MU kör solo). Samtidigt tänker jag att ett sådant upplägg kanske i mindre utsträckning tar tillvara på det kuliga i spionchefsupplägget, så jag är inte helt hundra på att jag gillar det.
Den andra varianten är att ulvarna inte har vanliga nattmord. Jag föreslår någon variant av "ett nattmord per ulv". Det kan vara som i Hägers Devil's reef där en utröstad ulv tar med sig en bybo i döden, eller så att nattmordet måste annonseras i den öppna tråden (vilket ju innebär att ulven som annonserar mordet kommer bli hängd). Nackdelen med ett sådant upplägg är förstås att ulvarna rimligtvis inte kommer kunna vinna om de inte dödar spionchefen (kanske ingen stor grej, men jag har fått för mig att flera möjliga vägar till vinst är det nya heta i varulvsspel).
Jag tror ändå jag gillar alternativ två bäst. Om man kör på det blir förstås antalet ulvar viktigt (eftersom varje ulv är en chans att vinna spelet). Jag tänker att MU-alternativen bör se ut något åt det här hållet:
A - 1/6 ulvar (avrundat nedåt, spelarantalet behöver upp i 12 för att det ska bli två ulvar), ingen siare finns i spel
B - 1/5 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 10 för att det ska bli två ulvar), siaren är naiv/paranoid
C - 1/4 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 8 för att det ska bli två ulvar), siaren är galen
D - 1/3 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 6 för att det ska bli två ulvar), helt vanlig siare
Det blir alltså såhär:
| 8 spelare | 9 spelare | 10 spelare | 11 spelare | 12 spelare | 13 spelare | 14 spelare | 15 spelare | 16 spelare |
A - ingen siare | 7-1 | 8-1 | 9-1 | 10-1 | 10-2 | 11-2 | 12-2 | 13-2 | 14-2 |
B - naiv/paranoid | 7-1 | 8-1 | 8-2 | 9-2 | 10-2 | 11-2 | 12-2 | 13-2 | 13-3 |
C - galen siare | 6-2 | 7-2 | 8-2 | 9-2 | 9-3 | 10-3 | 11-3 | 12-3 | 12-4 |
D - vanlig siare | 6-2 | 6-3 | 7-3 | 8-3 | 9-4 | 10-4 | 11-4 | 11-5 | 12-5 |
Det går förstås att skruva och feja på det beroende på hur många som anmäler sig... här finns det en hel del givna "bästa val" beroende på spelarantal. Men jag vet inte om det nödvändigt är så tokigt att det är så. Om det finns helt uppenbart bästa val att göra som MU öppnar det också upp för att byn kommer kunna läsa MU:s val direkt (vilket i sig öppnar upp för vinbägar-val, och så vidare)
Men ja, något sådant tänker jag med det här upplägget.