Varulv Spionchefens Hemlighet: vi skapar spelet!

Vad om ulvarna vet vem "kungen" är, men inte byn? Vore inte det knäppt?
Jo, men i så fall: vad hindrar ulvarna från att döda kungen på dirren? Eller menar du att kungen bara kan dö genom utröstning?

Mm. Har du nån idé om vad man skulle kunna göra då? Ska man kanske ha med ett textmaterial (spionrelaterat) som ulvarna bara känner till delvis?
Jag vet inte. Paradoxalt nog tror jag ändå att det funkar bättre med kortare deadlines, men det är mest baserat på känsla

Äsch, du har rätt. Jag vet inte riktigt. vad man kan göra dock: det vore cool om nattmord var optional, men om det är med blir ju likvideringen lite onödig?

Hm, vad skulle man kunna göra?
Kanske om spionchefen är immun mot mord. Men eftersom det finns en väktare (eller nåt annat sätt för morden att faila) så kan inte förrädarna vara säkra på att de hittat chefen även om mordet failar.

All information där man som designer tänker "varför skulle X inte outa det här direkt?" ska vara öppen.

Eller så lägger man in något i stil med "om X outar Y så kommer motståndarsidan att få det lättare". Typ "jaha, då nattmördar vi givetvis X den här rundan".

I det här spelet skulle allt vara över om spionchefen dör, så det känns inte bra. Avbryt spåret och ändra designen.

---

Idé utan betänketid:
Om/när spionchefen röstas ut får denne ta med sig en annan deltagare i fallet. Sedan slumpas en ny spionchef utan bland kvarvarande.

Fundering: nattmordsförmågan kräver att en ulv använder den öppet i tråden. D.v.s. priset för att nattmörda är att avslöja sig. Då hamnar vi nära den design Häger använde i Devil's Reef.

Jag gillar grundidéen här, där alla bybor känner spionchefen och spionchefen vet vem MU är. Byn har lite fördel i jämförelse med Devil's Reef, å andra sidan buffas ulvarna av MU-upplägget. Tror det kan bli bra.

Ska fundera på MU-meny.

I det här spelet skulle allt vara över om spionchefen dör, så det känns inte bra.
Jag vet inte, kan nog tänka mig att det skulle vara en feat i det här spelet. Men visst, det kan bli ett ovanligt kort parti det kan det...

Känner du dig hjälpt?

Annars kan jah bidra med lite stress, för jag har skissat lite på Paris -part trois i helgen!

Känner du dig hjälpt?

Annars kan jah bidra med lite stress, för jag har skissat lite på Paris -part trois i helgen!
Jag känner mig hjälpt! Bra saker har sagts och just nu tror jag att spelet kommer se ut ganska mycket som i originalidén med undantag för att Mäster Ulvs meny kommer vässas.

Det här kan ta slut snabbt, men c’est la vie som de gamla etruskerna sa.

Tack för påminnelsen Sysp. Jag skulle ju skriva något om vad jag tänker om en MU-meny i det här upplägget.

Såhär. Man kan tänka sig lite olika scenarier. Men jag tänker två huvudsakliga här. Antingen har ulvarna vanligt nattmord, eller så har de inte det.

Har ulvarna vanligt nattmord behöver väktaren kunna väkta samma person flera nätter i rad tror jag, och MU bör inte ha möjligheten att sabba väktarförmågan (eventuellt kan ett väktarsabb funka om MU kör solo). Samtidigt tänker jag att ett sådant upplägg kanske i mindre utsträckning tar tillvara på det kuliga i spionchefsupplägget, så jag är inte helt hundra på att jag gillar det.

Den andra varianten är att ulvarna inte har vanliga nattmord. Jag föreslår någon variant av "ett nattmord per ulv". Det kan vara som i Hägers Devil's reef där en utröstad ulv tar med sig en bybo i döden, eller så att nattmordet måste annonseras i den öppna tråden (vilket ju innebär att ulven som annonserar mordet kommer bli hängd). Nackdelen med ett sådant upplägg är förstås att ulvarna rimligtvis inte kommer kunna vinna om de inte dödar spionchefen (kanske ingen stor grej, men jag har fått för mig att flera möjliga vägar till vinst är det nya heta i varulvsspel).

Jag tror ändå jag gillar alternativ två bäst. Om man kör på det blir förstås antalet ulvar viktigt (eftersom varje ulv är en chans att vinna spelet). Jag tänker att MU-alternativen bör se ut något åt det här hållet:

A - 1/6 ulvar (avrundat nedåt, spelarantalet behöver upp i 12 för att det ska bli två ulvar), ingen siare finns i spel
B - 1/5 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 10 för att det ska bli två ulvar), siaren är naiv/paranoid
C - 1/4 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 8 för att det ska bli två ulvar), siaren är galen
D - 1/3 ulvar (som ovan, spelarantalet behöver upp i 6 för att det ska bli två ulvar), helt vanlig siare

Det blir alltså såhär:
8 spelare9 spelare10 spelare11 spelare12 spelare13 spelare14 spelare15 spelare16 spelare
A - ingen siare7-18-19-110-110-211-212-213-214-2
B - naiv/paranoid7-18-18-29-210-211-212-213-213-3
C - galen siare6-27-28-29-29-310-311-312-312-4
D - vanlig siare6-26-37-38-39-410-411-411-512-5

Det går förstås att skruva och feja på det beroende på hur många som anmäler sig... här finns det en hel del givna "bästa val" beroende på spelarantal. Men jag vet inte om det nödvändigt är så tokigt att det är så. Om det finns helt uppenbart bästa val att göra som MU öppnar det också upp för att byn kommer kunna läsa MU:s val direkt (vilket i sig öppnar upp för vinbägar-val, och så vidare)

Men ja, något sådant tänker jag med det här upplägget.

Eventuellt är det alltid vettigt att välja alternativ D som MU? (förutom vid spelarantalet 8)

EDIT: Byborna ska ju förstås veta vem spionchefen är så de inte röstar ut denne. Glömde att skriva det.

@Vimes skrev:
Den andra varianten är att ulvarna inte har vanliga nattmord. Jag föreslår någon variant av "ett nattmord per ulv". Det kan vara som i Hägers Devil's reef där en utröstad ulv tar med sig en bybo i döden, eller så att nattmordet måste annonseras i den öppna tråden (vilket ju innebär att ulven som annonserar mordet kommer bli hängd). Nackdelen med ett sådant upplägg är förstås att ulvarna rimligtvis inte kommer kunna vinna om de inte dödar spionchefen (kanske ingen stor grej, men jag har fått för mig att flera möjliga vägar till vinst är det nya heta i varulvsspel).

Det där gillar jag bog bäst hittills. Jag tycker att dynamiken är kul när bybornas hövding (spionchefen) vet vem Mäster Ulv är, samtidigt som ulvarna inte vet vem spionchefen är plus att OM ulvarna mördar spionchefen vinner de. Jag gillade ju idén med likvidation, men det är bättre med att en utröstad ulv får ta med sig en annan spelare i döden.

Det där vill jag helst behålla. Men nu är det ju säsong för Mäster Ulv? Hur får man in en Mäster Ulv-meny i det där skrangliga bygget?
Därför blir den där ulvmenyn i matrisen perfekt! Mäster Ulv får med andra ord välja mellan alternativen ovan.

Men då vill jag nog se minst nio spelare. 🙂

Last edited:
Back