Jag har spelat Might & Magic Heroes VI (eller nåt sånt). De bytte ju namn från HoMM till det där, och det låter inte alls lika bra.
Inte så mycket att säga, lite balanseringar, lite grafikfixar sen sexan men annars är det inte mycket nytt. Och precis som innan så är AI-spelaren för sjukt bra. Alltså. Jag gillar att snubbla omkring på kartan, köra lite anfall och sånt, men jag vill inte ha en jätteutmaning. Jag vill inte spela mot riktiga människor för de är för smarta och jag kan inte hålla på och göra löjliga saker eller vara nybörjare eller något. Så man tycker att AI-spelaren, inställd på "icke aggressiv" och "lätt", borde vara en bra motståndare. Så är inte fallet. Tre veckor in och jag -- som inte har förlorat mer än kanske 8 gubbar, blir totalt överkörd av en AI med PRECIS ALLT DEN KAN HA. Alla spelen i serien har lidit av det här (förutom de allra tidigaste, där AIn istället var superdålig -- inte mycket bättre), alltså att AIn kan göra alla beräkningar och i princip "kan" spelet (den vet precis vad "a horde" betyder eller hur den ska vinna) samt att springa runt och buffa sig själv varenda dag.
Visst. Det kan vara så att jag är jättedålig på spelet (vilket jag är), men... Easy, liksom. Jag kan plocka upp SC/SC2 och spela mot AIn på Easy och vinna. Mark my words. Men HoMM-spelen? Nä, inte en suck.
Jag kan inte rekommendera det här spelet, och det är inte ens på grund av AI-spelarna. Det är på grund av Ubisoft. Man måste ha ett Uplay-konto (det har jag, av någon anledning. Don't ask me why), och man måste logga in för att starta spelet. Trots att man köpte det i Steam. När ska jag någonsin lära mig? Det är så mycket anti-piratgrejer att man mår lite dåligt. Så inte för att göra reklam för en piratgrej eller nåt, men ni får troligtvis mindre skit i datorn om ni drar ner en crackad kopia än om ni köper det äkta spelet. Tyvärr.
Men nu dröjer det i alla fall ett par år tills jag köper en Ubisoft-titel igen. Det blir ju så, man glömmer efter ett par år och tänker "men var de verkligen så dåliga" och det var de ju så man tänker "inte igen."
Spelet får 2 av 5 kassa AI-spelare. Uplay får -infinity av 5 möjliga. Allt som kräver annan inloggning än Steam är skit (iaf om man köper spelet på Steam).