Nekromanti Speltimmen v8

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Välkomna till speltimmens fjärde vecka!

Okej, enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Den här tråden finns på det gamla forumet också; jag tänkte att det väl kan vara bra att ha den på två ställen...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag hade egentligen tänkt spela Ether Vapor Remaster den här veckan. men så råkade jag köpa NaissanceE...

Det är ett märkligt spel. Eller spel och spel... Man utforskar ett gigantiskt, livlöst (såvitt jag sett, utom en grej i introt) komplex. Allt är i gråskala och det är extremt mycket lek med ljus, skugga, kontraster och så.

Jag gillade ju Kairo hemskt mycket, och det här är lite i samma stuk. Utforskning - med, ibland, ett och annat pussel. I det här fallet är det ibland lite plattformande, men det är okej. Mest är det vackert. Och stort. Och med ganska obehaglig ambient musik.

Rekommenderas.

Här är mina screenshots: http://steamcommunity.com/profiles/...rt=newestfirst&browsefilter=myfiles&view=grid
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Jag har en speciell kärlek för zombiespel, och ju svårare och brutalare desto bättre. Att rekommendera DayZ känns lite för självklart, det är ju lite det definitiva valet för en hänsynslös zombieapokalyps-simulation, men jag tänker istället berätta kort om en av dess inspirationskällor - Project Zomboid.

PZ finns som Early Access på Steam och går i dagarna in i beta-fasen. Man får därför räkna med lite knackighet och att allt inte riktigt sitter där det ska, men trots detta är det fullt spelbart, njutbart, och absolut förkrossande svårt.

I korthet är det en isometrisk, avskalad överlevnadssimulator i en zombieundergång, där målet är att dels undkomma de odöda men också samla resurser i form av mat, vapen, varma kläder och annat man kan behöva. Du smyger runt i bostadsområden, bryter dig in i hus och söker igenom skåp, förråd och kylskåp, och är ständigt på din vakt för runt nästa hörn kan en stönande, stapplande zombie vänta. Zombierna är trogna Max Brooks vision om långsamma horder av lik som smittar dig vid minsta klös eller bett. Så du kan arbeta i dagar med att bygga ett hem på taket av något hotell, med byråerna och läskautomaterna fullproppade med mat och utrustning, bara för att överraskas av en zombie som biter dig i armen och då är allt jobb förgäves. Någon kur finns inte. Din karaktär har styrkor och svagheter och små ikoner berättar om din status - om du är rädd, trött, kall, illamående, orolig och så vidare. Allt detta påverkar hur du presterar.

Jag antar att det kräver ett visst masochistiskt sinne men vill man spela ett spel där allt man bygger kan rasa vid minsta felsteg och det man jobbar för verkligen betyder något så kan jag varmt rekommendera Project Zomboid.

Kolla in det: http://projectzomboid.com/
På steam: http://store.steampowered.com/app/108600/
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag har spelat Might & Magic Heroes VI (eller nåt sånt). De bytte ju namn från HoMM till det där, och det låter inte alls lika bra.

Inte så mycket att säga, lite balanseringar, lite grafikfixar sen sexan men annars är det inte mycket nytt. Och precis som innan så är AI-spelaren för sjukt bra. Alltså. Jag gillar att snubbla omkring på kartan, köra lite anfall och sånt, men jag vill inte ha en jätteutmaning. Jag vill inte spela mot riktiga människor för de är för smarta och jag kan inte hålla på och göra löjliga saker eller vara nybörjare eller något. Så man tycker att AI-spelaren, inställd på "icke aggressiv" och "lätt", borde vara en bra motståndare. Så är inte fallet. Tre veckor in och jag -- som inte har förlorat mer än kanske 8 gubbar, blir totalt överkörd av en AI med PRECIS ALLT DEN KAN HA. Alla spelen i serien har lidit av det här (förutom de allra tidigaste, där AIn istället var superdålig -- inte mycket bättre), alltså att AIn kan göra alla beräkningar och i princip "kan" spelet (den vet precis vad "a horde" betyder eller hur den ska vinna) samt att springa runt och buffa sig själv varenda dag.

Visst. Det kan vara så att jag är jättedålig på spelet (vilket jag är), men... Easy, liksom. Jag kan plocka upp SC/SC2 och spela mot AIn på Easy och vinna. Mark my words. Men HoMM-spelen? Nä, inte en suck.

Jag kan inte rekommendera det här spelet, och det är inte ens på grund av AI-spelarna. Det är på grund av Ubisoft. Man måste ha ett Uplay-konto (det har jag, av någon anledning. Don't ask me why), och man måste logga in för att starta spelet. Trots att man köpte det i Steam. När ska jag någonsin lära mig? Det är så mycket anti-piratgrejer att man mår lite dåligt. Så inte för att göra reklam för en piratgrej eller nåt, men ni får troligtvis mindre skit i datorn om ni drar ner en crackad kopia än om ni köper det äkta spelet. Tyvärr.

Men nu dröjer det i alla fall ett par år tills jag köper en Ubisoft-titel igen. Det blir ju så, man glömmer efter ett par år och tänker "men var de verkligen så dåliga" och det var de ju så man tänker "inte igen."

Spelet får 2 av 5 kassa AI-spelare. Uplay får -infinity av 5 möjliga. Allt som kräver annan inloggning än Steam är skit (iaf om man köper spelet på Steam).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,621
Location
Huddinge
Robban;n1879 said:
Det är på grund av Ubisoft. Man måste ha ett Uplay-konto (det har jag, av någon anledning. Don't ask me why), och man måste logga in för att starta spelet. Trots att man köpte det i Steam. När ska jag någonsin lära mig? Det är så mycket anti-piratgrejer att man mår lite dåligt. Så inte för att göra reklam för en piratgrej eller nåt, men ni får troligtvismindre skit i datorn om ni drar ner en crackad kopia än om ni köper det äkta spelet. Tyvärr.
jag skaffade det här spelet i går, 75%rea på steam.
och jag har samma gnäll, det tog mig flera försök att lyckas synka så att jag fick in spelet på mitt uplaykontot och när det enkligen fungerade och jag försökte starta det därifrån så fick jag meddelande "spelet kommer nu starta via steam" Det är sådanhär skit som får mig att överväga att sluta spela dator spel överhuvudtaget
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag nöjer mig nog med att försöka undvika Ubisoft. Jag har 470 spel på Steam och det är nog faktiskt bara Ubisoft och kanske någon enstaka Microsofttitel som kör nån egen skit på det viset. Och Microsofts motsvarighet är inte alls lika störig.

När jag körde Driver: San Fransisco fick jag, innan de fixade nån patch, blocka spelet och uplay från internet, för annars ringde skiten hem en gång i minuten, med 5-10 sekunders "hack" som följd.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Microsoft, EA, Ubisoft, Stardock (funkar dock i Steam, nu -- men ett tag så krävdes deras egen Steam-klon (Impulse)), Rockstar Games, Codemasters "RaceNet" (Dirt och Grid, implementerades när de gick ur Games for Windows), MyCrysis, ROTT Multiplayer, 9heads, en hel del legacy-titlar (Warhammer 40k till exempel) har begränsat antal "aktiveringar". Kanske ska skilja på spel som kräver en extern klient och spel som kräver konton... fast jag vet inte, spel som kräver konton är nästan lika irriterande, även om jag inte behöver installera spyware.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Så vad du försöker säga är att jag helt enkelt har tur med vilka spel jag gillar? =)
 
Top