Speltimmen v25–28

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! En tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

Enkla riktlinjer/målsättningar jag själv tänkte följa:
  • Helst ett nytt spel varje vecka (även om trådarna kommer en gång i månaden).
  • Helst spela minst 60 minuter.
  • Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Mitt mål är att förbättra mina stats på SteamHour. Det vill säga, ha färre spel jag aldrig startat eller som jag spelat väldigt kort tid.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygssystem jag tänker använda mig av när jag känner för det. Använd det om ni vill:

75 – spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 – Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 – "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 – Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 – Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

Final Fantasy XV. Jag har spelat väldigt lite av detta spel, men det blir ca. 60 minuter om man räknar med tutourialen. Så detta är väl kanske hälften recension och hälften en undran om spelet blir bättre, för dess inledning är något av det mest bedrövliga jag varit med om på länge.

Jag ska villigt erkänna att jag missat en del Final Fantasy-spel, men de jag har spelat (del 4, 6, 7, 8 och 9) har alla haft rätt magiska inledningar. Därför blir detta bottennapp extra trist. Man spelar en prins som ska åka till ett land och gifta sig med en tjej av politiska orsaker. Man kan ju tänka sig att en sådan resa kräver en kortege och maximal bevakning. Men nejdå, prinsen bestämmer sig för att åka sportbil tillsammans med tre kompisar, vilka alla ger generiskt J-Popiga ut och åtminstone än så länge helt saknar personlighet. Men okej tänkte jag, prinsen kanske helt enkelt vill resa inkognito. Icke! Han berättar gladeligen vem han är för första bästa person. Bilen får motorstopp, gänget stannar vid en mack. Personalen på macken vet vem han är och vad hans uppdrag är. Det visar sig att prinsen är pank (hur i helsefyr kan pengar vara ett problem för en sådan person?!) och personalen på macken som alltså vet att prinsen är på ett uppdrag som är av vikt för hela landet vägrar hjälpa honom om han inte går ut i ödemarken och dödar random monsterskorpinioner. Rent storymässigt är detta bland det absolut värsta jag varit med om (jag överdriver inte) men även spelmässigt är detta förvånansvärt dåligt. Tänk om del 7 inletts med att Cloud ska gå ut och döda random monster vi inte bryr oss om åt en mackägare vi inte bryr oss om.

Jag skulle gärna vilja veta om spelet blir bättre senare. Jag stängde av det i vredesmod och har noll lust att starta igång det igen. Samtidigt så har jag ju lagt pengar på eländet så jag önskar såklart att det blir bättre. Är det möjligen så?

Back