Nekromanti Spelstilar

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Det borde finnas en tråd som *bara* heter Blorb - som inleds med en förklaring av:

1. Blorb som ideal ("påtaglig" spelvärld)
2. Tekniker för att skapa eller understödja blorb (här finns plats för mer experiment). Saliency time zoom t.ex. känns som något som inte gör ett spel blorbigare utan gör blorbigt spel mer njutbart?
3. Blorb som en preferens (se RISS), där det t.ex. är möjligt att se blorben som trevlig men sek.


EDIT: oj den här postades innan jag var klar av någon anledning :0. Lämnar den i ofärdigt skick...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK Måns, känns som vi börjar komma nåt på spåren här!

Måns;n329061 said:
Om jag vet x, y och z så kan jag utan problem se dritton rimliga utvägar.
Ja, jag med! Jag har inget problem med att spåna! Men jag vill ändå vara en bakbunden SL!

Måns;n329061 said:
Drama (som i det orimliga i att möta sitt ex på månens baksida) får inte rucka på spelvärldens principer.
I serietidningen X-Men hände iofs just detta T_T

Åh Chris Claremont jag avgudar dig! Så fantastisk författare! Din run på Uncanny är 1900-talets svar på La Comédie humaine! Osv osv

Måns;n329061 said:
“weird right?” är f.ö något av det bästa jag vet. När man begriper spelvärlden så att man kan identifiera avvikelser. Då är man hemma.
<3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Flanellkatt;n329065 said:
Saliency time zoom t.ex. känns som något som inte gör ett spel blorbigare utan gör blorbigt spel mer njutbart?
Ja, det är exakt vad det är men den löser en hel del problem för dom som är vana vid tight pace:ade spel och skulle bli frestade att oblorba utan den! åh jäklar jag har glömt att städa och äta frukost och klä på mig och det är dax för D&D här hemma snart! jag behöver också repa in några nya SLPers märkliga maner #actingexercises
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
2097;n329063 said:
Som jag skrev på ritningen så använder spelet en mänsklig tolk för att göra denna typ av bedömningar, bedömningar som görs i enlighet med reglerna och principerna.
Ja, precis. My point exactly. Det är den mänskliga tolken som gör det till ett rollspel.

2097;n329063 said:
Spelledaren använder gloraket för att göra bedömningen redan från första början.
Jag förstår att Gloraklet ger Spelledaren mycket mer specifikt material för detta än andra typer av rollspel, och att det är en del av det som gör blorb tilltalande för många. Men det är fortfarande Spelledarens bedömning. SL måste fortfarande göra tolkningen mellan gloraklet och beskrivningen av handlingar etc.

2097;n329063 said:
Spelare säger: “Jag sparkar in dörren”
Spelledaren konsulterar gloraklet efter dörrens position, AC, hp, ljudnivå, vad som finns på andra sidan osv för att få reda på svaret på vad som händer och berättar det.
Har du en regel, som täcker varje dörr och situation, om exakt hur långt bort olika typer av monster hör att någon sparkar på dörren?

Är alla fällor beskrivna så att varje typ av interaktion (spark, dyrka, öppna med handtag etc etc) är definierad?


2097;n329063 said:
Spel som använder mänsklig bedömning / mänsklig tolk är inget nytt. Några exempel är 20 frågor och Zendo.
Har inte spelat dessa, men visst finns det brädspel som har rollspelsdrag. Är inte Zendo mer av ett tankenötsspel?


2097;n329063 said:
Ja. Hippiespel, såsom Microscope exempelvis, skapar spelaracceptans genom att spelet i dom är strukturerat som en berättelse där alla deltagarna är delaktiga. Det har jag ju redan skrivit.
All rollspel använder olika verktyg för att skapa spelaracceptans. De flesta har inte en renodlag modell - och jag vet inte om jag ser nyttan av hårddra. Jag föreslog en typologi tidigare - genom setting, genom genrekonvention eller genom regler (och prepp - blorb passar nog in här). Det finns säkert fler

Det är spel med det traditionella upplägget (spelledare spelar världen, spelares interagerar med den världen genom och endast genom att deras rollpersoner utför handlingar i den världen) som behöver vara blorbiga.



2097;n329063 said:
Varför är du så dissig nu? Vad har hänt? Vad har det blivit för fnurra?
:) Ingen fnurra :) Sorry, tyckte bara att det var ett lite fånigt uttryck. Som om det det var en ideologisk debatt.



2097;n329063 said:
Ja. Spelvärld kan betyda flera saker, och den vanligare betydelsen är såsom du säger “vi kör i Ereb Altor” eller vad det nu kan vara. Blorb är ett mycket precisare ord. Håller med.
:( Tyvärr! Även om jag inte är konverterad till blorben vill jag gärna hitta ett bra namn!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n329069 said:
Ja, precis. My point exactly. Det är den mänskliga tolken som gör det till ett rollspel.
Mmm.

Men att sen dra det till att alla rollspel är bara berättelser finns det inte underlag för.
  • Samtalet vid bordet är en komponent.
  • Spelledarens bedömningar är en komponent.
  • Gloraklet är en komponent.
  • Blorben är en komponent.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
2097;n329070 said:
Mmm.

Men att sen dra det till att alla rollspel är bara berättelser finns det inte underlag för.
  • Samtalet vid bordet är en komponent.
  • Spelledarens bedömningar är en komponent.
  • Gloraklet är en komponent.
  • Blorben är en komponent.
Samtalet och bedömningarna vid bordet är kanske inte heltäckande, och det som är det faktiska spelandet, medan resten är stöd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
Förtydligande/förklaring: du kan sitta och slå mot vad som står i Blorben, gå igenom vad som är beskrivet i äventyret. Men det är inte rollspel förrän det görs för att beskriva vad RP gör och vad som händer dem i spelvärlden.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n329075 said:
Det är kanske inte heltäckande, och det som är det faktiska spelandet, medan resten är stöd.
Det är inte så det är i blorbmodellen.

Alltså jag förstår precis vad du menar för det finns en spelstil som är sån. (Fang Langfords gamla “no myth” modell från Forge.)

I den modellen så skapas spelet i det ögonblick det sägs. Kartor, figurer, tärningar, prepp är stöd, idéer, input, setting, koncept, sketcher, men det blir kanoniskt först när det sägs.

Big Model wikin har varit nere några veckor men den kom upp igen idagarna så här har vi The Lumpley Principle.

Men det är inte så blorbiga rollspel fungerar. Inklusive enligt Lumpley själv, numera, femton år senare. Vilket vi pratade om tidigare, du och jag.

Tillbaka till schackliknelsen. Det krävs subjektivt bedömande (“mina svaga människoögon tycker det ser ut som att det står en vit bonde på d4”), det krävs minne och det kan bli fel (“uj vems tur var det nu egentligen, jag har för mig det var din tur”) och det går att spela enbart med ord (“e4 e5. Nf6 Nc3”) och brädet är bara stöd. Men det är ändå inte bara en berättelse.

Jag skrev en parodi på “The Big Model”–wikins text om Lumpley principle (den texten tror jag inte Lumpley själv har skrivit, det är säkert Ron eller nån) som heter the Yahtzee principle.

2097 said:
You can point to the pages of your book all you want to. You can imagine stuff in your head all you want to.

The fact is that nothing happens, in the dice tray of role-playing, unless someone rolls it and the number on the die face is seen. Even if the book says, “On a critical hit, you do double damage,” your character won’t actually do double damage on a critical hit unless someone recognizes it and rolls it.

Role-playing is made of rolling dice like apple pie is made of apples and crust and scary amounts of butter. Whatever fiction you use, you are agreeing to use it among the group, usually as a creative inspiration or constraint, specifically as a way to affect what dice are going to be rolled.

“System (including but not limited to ‘the rules’) is defined as the means by which the group agrees to roll dice during play.”
Det är givetvis urdumt. Det överfokuserar på en komponent av det vi håller på med på bekostnad av dom andra. Och tidigare var det nästan som om det var så rollspelsdesignskonversationen såg ut. “Oj vilket är bäst, d100 eller d20? slå högt eller slå lågt eller pendragon eller pölar?” osv osv. Tärningspillandet blev extremt viktigt för det var det enda vi kände till. Sen kom insikten att samtalet också är en viktig komponent av rollspelet och då hittade vi saker som IIEE och andra strukturer. Men jag tycker det är dags att gå vidare ännu en gång och inse att själva blorben och gloraklet också är viktiga komponenter.

OK jag ska försöka ett annat sätt att formulera mig:

Ja det finns likheter med berättelser och ja det finns subjektiva bedömningar. Att sen då tillskriva till aktiviteten rollspel alla andra egenskaper som berättelser har, och som all annan form av subjektivitet har, finns det inte fog för.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n329077 said:
Förtydligande/förklaring: du kan sitta och slå mot vad som står i Blorben, gå igenom vad som är beskrivet i äventyret. Men det är inte rollspel förrän det görs för att beskriva vad RP gör och vad som händer dem i spelvärlden.
Låter ju exakt som den där gamla sidan om Lumpley-principen med andra ord.

Men jag har ju skickat ritningen tre gånger :(

Leon;n329077 said:
Men det är inte rollspel förrän det görs för att beskriva
Problemet är alltså att du hoppar från den utsagan till att säga att alla andra egenskaper som "beskrivningar" kan ha, också gäller för blorbigt rollspelande. "En beskrivning kan vara påhittad, alltså kan rollspelet vara påhittat, alltså är rollspelet påhittat." Njaej, jag skulle ifrågasätta båda dom två "alltså":na. Saker kan hända och beskrivas utan att bara bestå av beskrivningar. Det är skillnaden mellan en lek och en saga!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
2097;n329080 said:
Låter ju exakt som den där gamla sidan om Lumpley-principen med andra ord.

Men jag har ju skickat ritningen tre gånger :(
Och jag har läst den noga, liksom dina argument. Jag förstår ditt resonemang, men de leder inte till de slutsatser du presenterar.

Vi kanske pratar förbi varandra. När jag pratar om berättelse menar jag alltså inte Story now, friform eller WWs Storyteller-system (som jag antar är i korshåren när du använder uttrycket 90s game) - utan något som är grundläggande i rollspel i sig. Händelser och interaktioner i spelvärlden.

Jag tvekar att luta mig mot lumpley-principen, jag kan den inte tillräckligt bra, men jag ser inte hur dina resonemang gör Blorben väsensskild.


2097;n329070 said:
Problemet är alltså att du hoppar från den utsagan till att säga att alla andra egenskaper som "beskrivningar" kan ha, också gäller för blorbigt rollspelande. "En beskrivning kan vara påhittad, alltså kan rollspelet vara påhittat, alltså är rollspelet påhittat." Njaej, jag skulle ifrågasätta båda dom två "alltså":na. Saker kan hända och beskrivas utan att bara bestå av beskrivningar. Det är skillnaden mellan en lek och en saga!
Nej, det gör jag inte. Jag konstaterar att rollspel består av påhittade beskrivningar. Och jag förstår inte riktigt hur man kan argumentera emot det. Även om det är någon annans (äventyrsskribentens) påhitt från början så är det spelgruppen som, med olika typer av stöd, hittar på vad som faktiskt händer i spel.

Även om man tänker ett rent dungeoncrawl med millimeterdjupa karaktärer så berättar vi tillsammans, för all del med äventyr, regler, spelvärld, blorb etc som stöd, om hur våra äventyrare sparkar in dörrar, slår ihjäl monster och tar skatter. Det är liksom inget annat som fortgår runt spelbordet.

(Brasklapp: jag har inget emot dungeoncrawl och menar inte att medför ytliga karaktärer. Jag ville bara ge ett så tydligt exempel som möjligt)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Det låter ju inte speciellt oblorbigt. När jag körde oblorbigt så hade jag inte någon sådan ram. (Och nu börjar jag förstå var du har fått ditt namn.) Sen att jag vill helst gå ännu tidigare, ännu blorbigare, speciellt ang antal&fällor, är väl inte helt orimligt. (Eller låta slumpen bestämma antal&fällor.).

Men vad hände med safe&boring, inget prepp under spelmötena etc etc?

Nej, jag hittar inte vad blorb är.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Måns;n329061 said:
När det gäller drama som jag talat om innan så är det underställt spelvärlden. Drama (som i det orimliga i att möta sitt ex på månens baksida) får inte rucka på spelvärldens principer. Och det gäller det mesta.

"weird right?" är f.ö något av det bästa jag vet. När man begriper spelvärlden så att man kan identifiera avvikelser. Då är man hemma.
Det här tycker jag är superintressant. Jag gillar att ha en spelvärld i grund, och sedan arbeta utifrån principer när man hittar på nytt content till världen – oavsett om nytt content är proppat i förväg eller skapas under sittande möte. Typ "Politiken genomsyrar allt" eller "Lögnerna går alltid djupare" eller "Alla döljer något". Nytt content får inte bryta principerna, men gärna utmana dem. Eller... i vissa fall får de kanske bryta dem, nu när jag tänker efter. Det kan skapa en känsla av olust för både spelare och rollpersoner. I en värld där "alla döljer något" träffa någon som verkar vara helt öppen med allt kan vara en obekväm upplevelse. Som att något skaver. Det kan vara extremt användbart och spännande.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Leon;n329089 said:
Nej, det gör jag inte. Jag konstaterar att rollspel består av påhittade beskrivningar. Och jag förstår inte riktigt hur man kan argumentera emot det.
Vi har en struktur av utsagor / propositions / entiteter som är större än bara dom saker som sagts vid själva bordet.
Spelbordets utsagor är en delmängd av dom sanna utsagor som finns i blorben.

Exempel:

“Skattkistan innehåller en flaska champagne” är sant även innan någon av spelarna öppnat skattkistan.

Leon;n329089 said:
Även om det är någon annans (äventyrsskribentens) påhitt från början så är det spelgruppen som, med olika typer av stöd, hittar på vad som faktiskt händer i spel.
Så fungerar det alltså inte i blorben. För det finns en större sanning än det som sagts vid spelbordet.

Leon;n329089 said:
Även om man tänker ett rent dungeoncrawl med millimeterdjupa karaktärer så berättar vi tillsammans, för all del med äventyr, regler, spelvärld, blorb etc som stöd, om hur våra äventyrare sparkar in dörrar, slår ihjäl monster och tar skatter. Det är liksom inget annat som fortgår runt spelbordet.
Det har ingenting med millimeterytlighet att göra, jistones, vad kom det ifrån? Det är snarare tvärt om.

Det jag säger är att det du har dismissat som “stöd” är för blorbspelare minst lika sant som det som sagts vid bordet.

Exempel:

DM: “Det finns en dörr i rummet.”
Alice: “OK vi går och lyssnar vid den.”
DM: “Oh, shit, jag läste fel, rummet har två dörrar!”

Det betyder att det faktum att rummet har två dörrar väger tyngre än det som tidigare “berättats”.

Referenterna konstrueras alltså inte vid utsagan.

Flanellis, Rymdis och ni andra, kan ni hjälpa mig hoppa in här och förklara för Leon.

Leon;n329089 said:
något som är grundläggande i rollspel i sig. Händelser och interaktioner i spelvärlden.
OK. Ja precis.

Med blorbigt spelande kan saker hända i spelvärlden.

Något du förnekade tidigare.
Men ok bra att du är med på det nu.
Jolly good!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n329106 said:
Det låter ju inte speciellt oblorbigt. När jag körde oblorbigt så hade jag inte någon sådan ram. (Och nu börjar jag förstå var du har fått ditt namn.) Sen att jag vill helst gå ännu tidigare, ännu blorbigare, speciellt ang antal&fällor, är väl inte helt orimligt. (Eller låta slumpen bestämma antal&fällor.).

Men vad hände med safe&boring, inget prepp under spelmötena etc etc?

Nej, jag hittar inte vad blorb är.
Ja, jag skrev att jag ville gå ännu tidigare för att komma ifrån det du gör med prepp under spelmötena. Du gör en ram och håller dig till den vilket är a hell of a lot more mer än jag gjorde när jag körde oblorbigt. Men mindre än vad jag siktar på nu när jag har hittat blorben. Det är väl inte märkligare än så.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
2097;n329142 said:
Flanellis, Rymdis och ni andra, kan ni hjälpa mig hoppa in här och förklara för Leon.
Jag är faktiskt lite osäker vad Leon menar - jag är inte säker på att det handlar om "inget är sant förrän det yttrats vid spelbordet" etc.

Leon, är din huvudpoäng att "rollspel = berättande" eller att blorbigt rollspel inte skiljer sig så mkt från annat rollspel?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men, Flanellkatt , låter inte detta:

Leon;n329077 said:
Förtydligande/förklaring: du kan sitta och slå mot vad som står i Blorben, gå igenom vad som är beskrivet i äventyret. Men det är inte rollspel förrän det görs för att beskriva vad RP gör och vad som händer dem i spelvärlden.
extremt likt detta?
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Det är likt!

Fast frågan är om det som Leon säger är:

1. Att SL och spelare träffas och rollspelar krävs för att något skall vara rollspel. Oavsett hur din prepp ser ut.

Och eftersom vad man gör kring spelbordet är att prata om saker som inte finns på riktigt (vad Leon menar när hen säger "berätta"?) även i blorbigt spel så ser hen inte den stora skillnaden.

eller

2. Preppen/äventyren är bara del av rollspelet om spelarna interagerar med det.

Min tolkning är att Leons huvudpoäng är 1 även om hen dessutom råkar säga 2
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,451
2097;n329142 said:
Vi har en struktur av utsagor / propositions / entiteter som är större än bara dom saker som sagts vid själva bordet.
Spelbordets utsagor är en delmängd av dom sanna utsagor som finns i blorben.

Exempel:

“Skattkistan innehåller en flaska champagne” är sant även innan någon av spelarna öppnat skattkistan.



Så fungerar det alltså inte i blorben. För det finns en större sanning än det som sagts vid spelbordet.
Antingen snubblar vi på semantik, eller så är den utsagan uppenbart osann. Jag förstår att du menar att det som är preppat har prioritet över det som sägs runt spelbordet. Men även det som är preppat kommer bara i spel genom att sägas runt spelbordet.



2097;n329142 said:
Det har ingenting med millimeterytlighet att göra, jistones, vad kom det ifrån? Det är snarare tvärt om.
Läs min post igen. Jag påstod ingenting om blorb och millimeterytlighet.

2097;n329142 said:
Det jag säger är att det du har dismissat som “stöd” är för blorbspelare minst lika sant som det som sagts vid bordet.
Jag har inte dismissat stöd. Det är tokviktigt.

Men jag tror att för att komma runt de missförstånd vi fortfarande har kanske det enklaste är att drilla ned i vad du menar med "sant". Antigen menar du "finns i spelvärlden/äventyret/blorben". Då köper jag det. Men samma sanning finns även i andra spelstilar. Om jag spelar MERP så det _sant_ att Gandalf är en Maia och en av de fem Istari.

Visst SL kan bestämma att Gandalf i själva verket är en Time Lord som hoppat dimension, på samma sätt som SL i ditt exempel kan bestämma att flaska champagne i själva verket är en flaska läsk. Du protesterar säkert att SL i så fall inte längre spelar blorbigt. Men även i mitt exempel bryter SL mot spelstilen, om man inte bestämt att spela en genre mashup.

Eller så menar du att det som står i blorben är sant på samma sätt som det spelgruppen säger och gör runt spelbordet. Och det är uppenbart fel. Jag kan förstå att det är en nyttig konvention, men det stämmer helt enkelt inte.

2097;n329142 said:
DM: “Det finns en dörr i rummet.”
Alice: “OK vi går och lyssnar vid den.”
DM: “Oh, shit, jag läste fel, rummet har två dörrar!”

Det betyder att det faktum att rummet har två dörrar väger tyngre än det som tidigare “berättats”.

Referenterna konstrueras alltså inte vid utsagan.
Jag har rättat mig tusen gånger som SL. För att jag sagt emot setting, äventyr, sammanhang. Det har i mina ögon inte med blorb att göra.



2097;n329142 said:
Med blorbigt spelande kan saker hända i spelvärlden.

Något du förnekade tidigare.
Men ok bra att du är med på det nu.
Jolly good!
Det beror på din definition av händelse. Men om du menar händelse som saker som händer i en berättelse så har alla rollspel händelser.

Som sagt var, jag förstår hur du använder blorben. Jag kan förstå hur det kan vara kul (även om jag antar att den funkar bäst i begränsade scenarier - dungeoncrawls, kammarspel, rymdskeppsskräck)) - men jag tror att du drar för långtgående slutsatser från detta. Och det finns kanske en risk att det får dig att förminska andra spelstilar.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Leon

När du säger "hända i en berättelse" menar du då "hända i fiktionen, det vi gemensamt föreställer oss" eller "hända för att någon berättar det"?
 
Top