Nekromanti Spelstilar

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman;n329853 said:
Att uttrycka sig så om andras spelbord och att hävda att deras oblorbigt spel är fel och dåligt är inte normbrytande.
Kan tänka mig andra saker som skulle kunna försiggå vid andras spelbord som jag skulle tycka var fel och dåligt också. Saker som inte har nånting med oblorbighet att göra. (Ex vis spela om pengar och samtidigt fuska för att lägga vantarna på dom stålarna.) Finns många sorters badwrongfun!

Rangertheman;n329853 said:
Det handlar inte heller om att alla kommer att tycka blorb är magiskt om de bara får lära sig mer.
Det tror jag! Tror dom kommer tycka jättemycket om det <3

Det här är lite av ett dilemma. Inser hur extremt nedlåtande det är att framstå som nån som bara typ "ok om dom bara visste bättre så skulle dom".... för det dels antar vad dom skulle om dom visste, och dels antar att dom inte vet. Men ja jo om jag verkligen tror det då? Vad ska jag göra?

Om jag bara visste bättre så skulle jag ju inte behöva göra dom antagandena. Men det var så det var för mig.

Så det jag vill är att... folk ska få höra om blorben och missförstånden ska vara utredda. Kommer hjälpa när folk som är bättre på att förklara än mig är med och förklarar. Och sen får vi väl se om folk tycker om det eller inte! Du och jag tror ju uppenbarligen olika om vad som kommer hända! Och det är ju helt OK såklart! Vi vet ju inte helt säkert vad dom kommer tycka.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK! bra idé! går ifrån blorbämnet i denna tråd! alla spelstilar oxenfree!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag spelleder för närvarande en kampanj i fantasy-setting med lätt moddade Drakar och Demoner Expert-regler. Rollpersonerna kommer allihop från andra settings, och blev meddragna i en ritual som gör att "gudarnas sändebud" kan kliva genom en portal. Medans "sändebuden" var tungt utrustade, och luften nästan vibrerade av alla magiska föremål de bar med sig, så dök rollpersonerna upp nakna. Efter att ha fått lite kläder och mynt, så blev de utsparkade. Strangers in a strange land.

Världen skapades separat från rollpersonerna, och spelarna visste varken vad de andra skapade för rollpersoner eller något om världen (utöver att det inte skulle bli västeuropeisk medeltida fantasy, men någon form av fantasy).

Det som preppades var kartor med lite olika inzoomning mot staden de startade i, så den mest detaljerade visade stadsdelarna, ett närliggande fort, och lite bebyggelse utanför stadsmurarna. Den minst detaljerade visade riket/imperiet de var i och lite runt omkring som kunde bli väsentligt. De olika kulturerna (den inhemska, det ockuperande imperiet, två olika externa kulturer som flytt till området, den som "sändebuden" kommer från, och några till som spelarna inte kommit i kontakt med ännu). Från försnacket, med frågan "vad kan få gruppen att inte splittras, då de inte har någon annan anknytning än att de alla är främlingar", så bestämdes det att processen de kom till världen också gör att de inte kan vara för långt från varandra.

Det mesta improviseras utifrån de förberedelserna. Senaste spelpasset han bli lite mer förberett, då de beslutade i slutet av omgången innan att de skulle anfalla ett rebell-fort under nästkommande spelomgång. Deras mål, att ta den högsta rebelledaren till fånga, som för tillfället var på besök i fortet. Så det fanns en skiss förberedd över hur jag hade tänkt mig att fortet såg ut. Att jag glömt tänka på åt vilka håll dörrarna öppnades åt fick tärningarna avgöra när frågan kom upp.

Att de skulle välja att försöka få imperiet att bli vänligt inställda till dem har varit ett rimligt antagande, då imperiet kontrollerar templet portalen finns i, samt de två lokala biblioteken/dokumentsamlingarna. Men det finns inte någon röd tråd för dem att följa, och utöver att bryta det som gör att de inte kan vara för långt från varandra så finns det inget de måste göra.

Det är i stort sett så jag jobbar oberoende rollspel. För Noir så har jag ett långt dokument som beskriver egna detaljer om Sandukar och Imperiet, om jag vill spelleda det som en mer solid värld. Men, även om jag spelleder en mer "flytande" drömvärld så har det get mig insikter om hur saker uppfattas och ser ut. T.ex. så har jag hur många kvadratkilometer varje stadsdel är, samt invånardensiteten. Jag vet att min version av Sandukar har en diameter på 33 kilometer. Luftens kung (militära skepp) och drottning (civila skepp) är ca dubbelt så långa som Hindenburg. Eller att det finns privatsnokar som hjälper par som är överens om att de vill skilja sig med att fixa fram dokumentation på att mannen varit otrogen, då otrohet är en av de få giltiga anledningarna. Etc, och så vidare...

Dvs, alla förberedelser är för att förstå settingen och grupperna, för att kunna improvisera fram dynamiskt eftersom det blir aktuellt. Men, det är utifrån vad som är rimligt för settingen, inte vad som passar rollpersonerna. Och ibland får tärningen avgöra, men i sådana fall har jag mentalt kastat ihop en tillfällig slumptabell i skallen. I förväg skapade slumptabeller, som jag fått från någon modul, kan möjligtvis användas som inspirationskälla; men jag använder aldrig nedskrivna slumptabeller under spel (om man inte räknar tabell för vilken kroppsdel som träffats).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Vi har alla olika preferenser. Så det är mer en fråga om att hitta spelgrupp där det finns en gemensam spelstil som alla är nöjda med.

Jag är faktiskt nästan, men bara nästan, lite avundsjuk på de som har breda preferenser och gillar att spela på många olika sätt. Blir lättare att hitta rätt då.

Men att veta vad man gillar och inte gillar underlättar att hitta rätt, samt möjligheten att bli bättre på det man gillar och skippa det som inte stödjer vad man är ute efter.
 
Top