Nekromanti Spelstilar

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Gurgeh;n329239 said:
Är det bara jag som spelar olika i olika spel? En del spel säger att jag som spelare har makt att hitta på saker lite hur som helst. Då gör jag det! Andra spel säger att spelledaren kontrollerar allting som är utanför rollpersonerna. Då är det så!

Till exempel.

Vilket jag föredrar varierar.
Jag gör också så. Men jag har en "föredragen" spelstil. Om jag tvingas välja ett föredraget sätt att spela på skulle det vara "min spelstil". Och mycket av den spelstilen influerar mig när jag spelar andra spel, sett till vilken sorts rollpersoner jag skapar eller hur jag beskriver miljöer, osv.

Ett bra exempel på det är ju Gudasaga. Det är typ anti-tesen till min vanligt föredragna spelstil. Men jag tycker ändå Gudasaga är skitkul att spela. Dock är det inte vad jag skulle påstå att jag spelar i första hand eller får ut mest av när jag spelar. Men jag tycker det är kul och givande ändå.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jo, spelstil är ju en sörja av allt det man gör under spelet. Det går att skilja ut enskilda komponenter och kategorisera dem men det är desto svårare att definiera helheten. Jag skulle säga att den naturligt varierar med spelet även om det självklart finns stora överlapp, för att inte tala om allt sådant som är personliga preferenser som inte styrs varken av spel eller gruppens gemensamma ansats.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
kwarnberg;n329199 said:
Berättarspel har helt klart en funktion för det. Men jag tycker inte mer traddiga spel med SL och spelare förhindrar bra berättelser, om gruppen vill berätta dem.
Nä, de förhindrar inte men de är inte optimala för det. Att inte ha några regler alls förhindrar inte heller berättande, men de stödjer inte det heller. Att ha spel som ska göra både X och Y gör att det mest blir mellanmjölk av det.

Inte förrän 2097 sade detta om att spelet ska stödja X så förstår jag hennes poäng, då jag – precis som du – inte heller anser att blorb är något att eftersträva.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gurgeh;n329239 said:
Är det bara jag som spelar olika i olika spel? En del spel säger att jag som spelare har makt att hitta på saker lite hur som helst. Då gör jag det! Andra spel säger att spelledaren kontrollerar allting som är utanför rollpersonerna. Då är det så!

Till exempel.

Vilket jag föredrar varierar.
Jag äger och kan tänka mig väldigt många olika rollspel, men väldigt få olika spelstilar.

Ett utslag av min spelstil är att jag inte bryr mig ett dyft om vad rollspelsmakaren tycker om uppdelning mellan spelare och spelledare.

Om man bortser från tillfälliga utflykter med t.ex. Utpost så är jag djupt inne i "simulera settingen," och vill att spelledaren har fastslagna detaljer lång utöver vad som kommer in i spel. Så ur den synpunkten är jag, om jag tolkat det hela rätt, på samma planhalva som 2097. Men jag är snarare från underkategorin "free kriegsspiel", och jag tolkar blorbandet som en variant av "strict".

Diskussionen om Free vs Strict går tydligen ända tillbaka till 1870-talet, så det är snart dags för 150-årsfirande av den åsiktsskillnaden. :rolleyes:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
kwarnberg;n329213 said:
Då kan jag bara beklaga att inlevelsen är så fragil att något sånt krossar den, och glädjas för min skull att min inlevelse är lite mer robust och tålig.

Men liksom Ram tror jag att jag avtackar mig fortsatt diskussion om ämnet. Jag kan konstatera att blorben är ett verktyg som gör att du tycker det är roligare att rollspel, och jag gläds åt att du hittat det. Men jag kan också konstatera att blorben ger mig noll och ingenting som förbättrar mitt rollspelande eller min upplevelse av rollspel. Men jag är glad över att andra har nytta av den.
Fan vilket ruttet inlägg det här är.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Vimes;n329453 said:
Fan vilket ruttet inlägg det här är.
Kan hålla med om att det blev lite väl hårt formulerat. Särskilt såhär i efterhand. Det var ett resultat av frustrationen att jag kände att alla trådar och samtal till slut kom att handla om samma sak. Men ja, det kunde formulerats i vänligare ton.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
kwarnberg;n329458 said:
Kan hålla med om att det blev lite väl hårt formulerat. Särskilt såhär i efterhand. Det var ett resultat av frustrationen att jag kände att alla trådar och samtal till slut kom att handla om samma sak. Men ja, det kunde formulerats i vänligare ton.
Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig an den här tråden men jag måste nog? Ok!

Ett tag så gled typ alla trådar över till att handla om blorb så jag kan förstå frustrationen. Det var en av två huvudanledningar att jag ville ha en dedikerad blorbtråd! Att bara kunna säga "ta det i blorbtråden". (jag vill fixa en sån tråd! jag är bara inte så skarp på att koka ner saker till begriplighet). Men den andra anledningen är alla missförstånd överallt! En liten recap:

1. *Du* inleder ett samtal med 2097 om händelser v.s. berättelser där du säger att händelser utan personliga stakes är ointressanta för dig. För dig är berättelsen viktigare.

2. 2097 förklarar att det var inte det hon menade med "händelser vs berättelser". Hon diggar personliga stakes men tycker att även detta realiseras bäst via blorb. Så hon förklarar vitsen med blorb igen. Hon menar att blorb känns som att *vara där*. Oblorb mycket "overkligare" (som att berätta eller lyssna till en berättelse). Och om hon ska berätta en berättelse vill hon vara mer medskapande än i ett traditionellt spel med SL.

3. Du skriver ju ett traddigt oblorbigt rollspel - så fattar att du ville svara! (2097 bredde ju verkligen på om hur overkligt oblorbtrad var). Men du missförstod vad 2097 hade för problem med tradspel utan blorb så...

4. 2097 tvingas förklara igen vad som är blorbens syfte. Blorben är neutral i frågan "bor Darth Vader i Borås". Det handlar inte om att hindra SLs crazy infall utan om att även den delen av spelvärlden som inte uttalats vid bordet än skall ha en slags stadga/permanens. Improviserade trolldrycker är alltså mer förödande för just den sortens tilltro till världen än en preppad Darth Vader som snorklar i Viskan.

5. Du tänker kanske i ditt stilla sinne "det var ett väldans tjat om blorb" och kallar hur som helst hennes inlevelse fragil eftersom den störs av spontana trolldrycker (Jag älskar dig Kristoffer, men det var lite visset.).

Du backar ut! Too much blorb! Men det är ju du som missrepresenterat 2097s ståndpunkt och framtvingat hela detta långa blorbsamtal. Ni har äntligen nått fram till punkten där 2097 (förhoppningsvis?) klargjort sin position och då är du färdig? Ok. Men kanske dra dig ur med lite grace i sådana fall?

Och detta är ett återkommande mönster i trådar som plötsligt blorbat iväg. Folk blir provocerade av 2097s åsikter - ofta uttrycker hon sig ju väldigt oförsonligt om oblorbiga tekniker. Men när de svarar henne så missförstår de samtidigt delar av hennes resonemang. Vilket gör att hon måste försöka förklara igen och igen vad det är blorben försöker åstadkomma. Detta blir frustrerande för både blorbskeptiker och blorbfans.

Jävligt deppigt alltihopa!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Flanellkatt;n329480 said:
En liten recap
Fast du glömde börja recapen med att det egentligen var en tråd som handlade om de olika spelstilstrådarna. Vilket snabbt urartade till en ny tråd som ska försöka förklara vad blorb egentligen är.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING

Nu är det lite mycket metadiskussion och hobbymoderering i den här tråden. Fokusera mer på att diskutera spelstilar och inte på att recensera andra användares inlägg. Om ni tycker att ett inlägg bryter mot någon regel, anmäl det.

Tack så mycket!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag ser på rollspel som jag ser på mat. Ibland är jag sugen på en glass med överraskningstopping, då spelar jag magic eightball oracle impro. I bland vill jag ha en väldigt blandad sushi med mycket wasabi, då spelar jag story now drama. I bland vill jag ha en stadig sjurätters med medeltidstema, då spelar jag kampanjspel. I bland vill jag ha vietnamesisk fyra små rätter, då spelar jag Solar system. I bland vill jag ha en trevlig grillafton med biff, burgare och öl, då spelar jag D&D. I bland vill jag att min polare Fredrik skall överraska mig med en wierd smak, då spelar vi det han serverar.

Jag vill inte välja spelstil mer än jag vill välja mat. Det är mitt humör, min tillgång till tid och sällskapet som styr det.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Ram;n329525 said:
Jag ser på rollspel som jag ser på mat. Ibland är jag sugen på en glass med överraskningstopping, då spelar jag magic eightball oracle impro. I bland vill jag ha en väldigt blandad sushi med mycket wasabi, då spelar jag story now drama. I bland vill jag ha en stadig sjurätters med medeltidstema, då spelar jag kampanjspel. I bland vill jag ha vietnamesisk fyra små rätter, då spelar jag Solar system. I bland vill jag ha en trevlig grillafton med biff, burgare och öl, då spelar jag D&D. I bland vill jag att min polare Fredrik skall överraska mig med en wierd smak, då spelar vi det han serverar.

Jag vill inte välja spelstil mer än jag vill välja mat. Det är mitt humör, min tillgång till tid och sällskapet som styr det.
Kan inte annat än att hålla med!

Jag kan ha lika kul i väldigt många olika spel så länge jag vet vad som är grejen med spelet.

Jag pendlar just nu mellan typ Call of Cthulhu, Dungeon Crawl Classics, Barkhäxan, Fiasco, Ribbon Drive, Utpost, Microscope, Svärd & Svartkonst, Mothership och Primetime Adventures.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ram;n329525 said:
Jag ser på rollspel som jag ser på mat.
Å ena sidan funkar den liknelsen ganska bra för mig. De senaste två åren eller något sådant har jag käkat exakt samma sorts pizzarulle till lunch på jobbet varje dag. Jag har inget större behov av variation när det gäller rollspel heller; jag kan nog spela utredningsfokuserat mysterielösar-rollspel med fokus på att Klara Äventyret, som del i en Stor Kampanj, till den dag jag dör.

Å andra sidan fungerar den ganska dåligt eftersom min inställning till mat oftast kan sammanfattas som "jag förstår att jag måste äta och varför, men jag skulle helst slippa eftersom det i 9 fall av 10 känns som ett sådant slöseri med tid, ännu en sisyfos-syssla i vardagen" och det är inte riktigt så jag känner inför rollspel =)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Ram;n329525 said:
Jag ser på rollspel som jag ser på mat. Ibland är jag sugen på en glass med överraskningstopping, då spelar jag magic eightball oracle impro. I bland vill jag ha en väldigt blandad sushi med mycket wasabi, då spelar jag story now drama. I bland vill jag ha en stadig sjurätters med medeltidstema, då spelar jag kampanjspel. I bland vill jag ha vietnamesisk fyra små rätter, då spelar jag Solar system. I bland vill jag ha en trevlig grillafton med biff, burgare och öl, då spelar jag D&D. I bland vill jag att min polare Fredrik skall överraska mig med en wierd smak, då spelar vi det han serverar.

Jag vill inte välja spelstil mer än jag vill välja mat. Det är mitt humör, min tillgång till tid och sällskapet som styr det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Zire;n329232 said:
Nej, men om du betraktar diskussion som en tävling så har du förlorat.
Grejen är att jag sveps med i att göra det när jag tolkar andra som att dom gör det.

När dom vägrar lära sig utan bara vill vinna.

Jag tycker att rollspelande ska vara/bli blorbigt. Blorbigt rollspelande är ett fantastiskt medium och en fantastisk uppfinning (dvs på 70-talet, inte av mig). Tycker det är snudd på magiskt att det finns. En holodeck med papper och penna och tärningar hemma vid köksbordet. Jag vill inte att det ska urholkas eller urvattnas.

Jag bryr mig också väldigt mycket om ämnet. Oblorbigt spelande sabbade 20 år av mitt liv. Och blorbigt spelande är en sån glädjekälla, en sån paus från hur mkt jag hatar att vara i Sth men så kan jag ta en tripp till al-Toril i fantasin.

Det finns många luckor både i blorb-analysen och blorb-teknikerna och uttrymme för oss att förbättra och för mig att lära mig. Jag är jättepepp på det!

Zire Tråden handlade om att det har kommit många spelstilstrådar på sistone och jag bara: blorben är inte en spelstil. Vilket folk verkar ha fattat nu vilket är urbra <3
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Flanellkatt;n329480 said:
Blorben är neutral i frågan "bor Darth Vader i Borås".
Det var ju också extra provokativt eftersom det var jag som tog upp Vader från första början, i den andra tråden, som ett exempel på vad jag inte hade anklagat oblorbare för, att jag hade varit tydlig med att jag vet om att dom grundar sitt hatt-dragande i ex vis settingkunskap.

Flanellkatt;n329480 said:
Och detta är ett återkommande mönster i trådar som plötsligt blorbat iväg. Folk blir provocerade av 2097s åsikter - ofta uttrycker hon sig ju väldigt oförsonligt om oblorbiga tekniker.
Ja... det är sant.

Och att jag inte bara pratar om mitt eget lilla spelbord utan om hur (jag tycker att) det borde vara i alla spelgrupper är väldigt provocerande även för dom som tycker om blorbigt spelledade — för det bryter mot normen att varje spelbord är sitt eget fristående kungarike där SL härskar.

Men jag har så extremt infekterade och långt gångna känslor kring oblorbigt spelande T_T

Jag har själv varit en sån oblorbare! Men grejen är att jag letade och letade efter blorben i 20 år men jag visste inte vad jag letade efter. Det kändes som att oblorbare höll mig borta från min älskade blorb! Det är mycket bitterhet som har växt fram!

Dom flesta andra har en rollspelserfarenhet där det har varit lite av en mix av blorb och oblorb. Vilket i sig är oblorbigt som helhet, ett oblorbigt inslag kan ju paja hela grejen, men jämfört med mig där hela idén om blorbighet var totalt främmande för mig. Jag trodde allt spånades fram, eller kunde iaf spånas fram, i samma ögonblick som det lämnade spelledarens tunga. Ja jo att man preppade... vilket var idéer om vad som kunde finnas eller hända.

Jag hörde då och då saker som hade hänt i folks rollspel, och jag bara wow, hur kan saker hända? Hur gör man egentligen?! Det visade sig senare att det var blorbiga saker, att det var pga blorb, som dom sakerna hade hänt. Vi hade slutat helt med regler och börjat köra helt diceless (för regler är ändå meningslösa när allt bara spånas fram ändå) men jag insåg när jag hörde dessa "legender" att jag behövde regler. Men hur? Klyft-avstånds-problemet... Jag försökte med spel som Three Sixteen eller Rune där SL använder nån sorts poängbudget för sitt spånande (threat tokens i Three Sixteen, VP/EP i Rune). Men fick inte till det. En protoblorb upplevelse var i Trail of Cthulhu 2008. Första gången jag använde regler öht på många år. Jag hade preppat en sak blorbigt (dvs påse innan sten): ett visst monsters stats. Resten av äventyret runt det monstret var bara hittepå och oblorbigt men när dom slogs mot det monstret var det spännande på riktigt. Det skavde lite att vi behövde dutta med tärningar och spends... jag fick inte riktigt till det. Sen tog det ytterligare fem år av väldigt skavigt och dåligt spelande innan jag hittade blorben. Dom fem åren av letande, på slutet, var nog dom sämsta av dom 20 åren av oblorb. Vi provade med Fate och Diaspora och SotC och det bara funkade inte.

Eller så var dom fem första åren dom sämsta. När jag bara inte fick ihop paradoxerna som finns i oblorb. Vänta, ni menar att .... samtidigt som ....? Hur hänger det ihop? osv osv. När jag upptäckte rules light med spel som SLUG och Fudge och Everway (och, snart nog, helt friformat), så var det iaf lite mindre paradoxalt. Spelet var bara hittepå men det fanns inga illusioner om att det skulle vara något annat. Så dom mittersta tio åren var iaf roliga ibland. Men hade svårt att få ihop en stadig spelgrupp. Folk tröttnade fort och hoppade av. När vi väl började med blorbigt D&D var det totalt addictive och folk ville bara köra och köra och köra.

Flanellkatt;n329480 said:
Men när de svarar henne så missförstår de samtidigt delar av hennes resonemang. Vilket gör att hon måste försöka förklara igen och igen vad det är blorben försöker åstadkomma. Detta blir frustrerande för både blorbskeptiker och blorbfans.
Ja. Jag vill inte låta missförstånd om blorben stå. Det är bättre när du eller Rymdhamster och andra försöker förklara för dom, eftersom jag har ju [svårt att hålla mig neutral i ämnet för jag har inte mycket tålamod för oblorb.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
2097;n329846 said:
Och att jag inte bara pratar om mitt eget lilla spelbord utan om hur (jag tycker att) det borde vara i alla spelgrupper är väldigt provocerande _även för dom som tycker om blorbigt spelledade__ för det bryter mot normen att varje spelbord är sitt eget fristående kungarike där SL härskar.
Att uttrycka sig så om andras spelbord och att hävda att deras oblorbigt spel är fel och dåligt är inte normbrytande. Det provocerar för att det är oförskämt. Det handlar inte heller om att alla kommer att tycka blorb är magiskt om de bara får lära sig mer. Jag har spelat rollspel i 35 år, provat många olika system/koncept och läst tillräckligt många teorier för att avgöra att för mig är blorb aptråkigt, opersonligt och djupt stämningsdödande. Du får helt enkelt acceptera att vi har diametralt motsatta preferenser. Att jag tycker som jag tycker om blorben är inte något påhopp på dig utan du får spela precis hur du vill och tycka det är hur magiskt som helst.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman;n329853 said:
Att jag tycker som jag tycker om blorben är inte något påhopp på dig
Nej jag tycker inte det har varit något problem att diskutera med dig Rangertheman!

Skulle gärna vilja reda ut på ett konstruktivt sätt specifikt vad som gick snett mellan mig och Leon och Kwarnberg---kanske med nån medlare som hjälper oss att förstå varandra---men jag vill inte gå emot gröntexten i den här tråden heller så kanske nån annan plats.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
2097;n329857 said:
Skulle gärna vilja reda ut på ett konstruktivt sätt specifikt vad som gick snett mellan mig och Leon och Kwarnberg---kanske med nån medlare som hjälper oss att förstå varandra---men jag vill inte gå emot gröntexten i den här tråden heller så kanske nån annan plats.
Från mitt perspektiv har ingenting gått snett, jag bugade ut eftersom jag fick intrycket av att mina inlägg inte [längre] var uppskattade eller sågs som konstruktiva, men det är lätt att läsa in för mycket på forum.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Ja, jag tror det är bra att släppa blorbspåret i den här tråden - även om jag blir väldigt frestad att kasta mig in.
 
Top