Ja, sådant kunde jag också känna till en början. Det är då det börjar bli dags att knyta ihop det. Jag tycker nästan samberättande passar bäst för en viss tidsperiod, så att när det är en timme kvar kan man börja dra in nya saker.
Samberättarspelen har ofta nackdelen att dom puttar över mycket ansvar till spelgruppen utan att egentligen servera någonting själva. Tacklebox är ett tvåmanslir jag körde nyligen som bröt mot detta samtidigt som dom förlitade sig väldigt mycket på dom två deltagarna, nämligen att spelet har ett gäng slumpkort man drar för att bidra till samtalet som två personer har medan dom sitter i en fiskebåt.
Nu när vi kör ett samberättande över flera spelmöten så har vi dels a) försnack om världen och tema att falla tillbaka på, b) olika karaktärer vi kan skapa historier kring, c) flera plot-trådar i punktform som berättar om skeenden vi kan utforska och d) kort (från Itras By) vi lägger fram i början av spelmötet som vi kan använda som inspiration för att skapa scener kring.
Vi har förvisso bara kört ett spelmöte men flera olika deltagare har dragit inspiration vardera punkt för att skapa situationer i vårt gemensamma mål att utforska världen vi skapar för stunden. Vi har kommit överens att vi kör tills vi tycker att det har varit givande och sedan lägger vi ned det. Det kan vara tre spelmöten, det kan vara tio, beroende på hur inspirerade vi känner oss.