Spelledarens titel

Jag kan tycka att det är rätt bra när spel använder en annan term för att förmedla att det finns lite andra förväntningar på spelledaren, exempelvis Referee, Master of Ceremonies, osv. Sen använder jag i praktiken oavsett bara spelledare/GM när jag pratar, men termen kan ändå påverka hur jag spelleder spelet i fråga.
Det är lite så jag tänker också. Jag hade aldrig kallat mig något annat än spelledare, men eftersom jag vet att Mothership använder Warden som begrepp så anar jag att målet är att hålla spelarna fångna i ett skräckäventyr under en kväll. Det blir ett slags short hand - men frågan är om det egentligen är det mest effektiva sättet att leverera denna känsla.

Last edited:
Jag kan tycka att det är rätt bra när spel använder en annan term för att förmedla att det finns lite andra förväntningar på spelledaren, exempelvis Referee, Master of Ceremonies, osv. Sen använder jag i praktiken oavsett bara spelledare/GM när jag pratar, men termen kan ändå påverka hur jag spelleder spelet i fråga.
Exakt så.

Det blir ett slags short hand - men frågan är om det egentligen är det mest effektiva sättet att leverera denna känsla.
Jag tänker att det aldrig står helt på egna ben, utan behöver kompletteras av regelverk, principer, exempelscenarion, och så vidare.

Back