DoD Spelbara folkslag

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
483
Location
Linköping, Sverige
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?

jag skulle gärna ha med lite svartfolk också (svartalv, ork, rese),och lite mer djurfolk (gärna minotaur, muu!)
 
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?

Jag skulle nog säga att det är ganska tydligt att endast sex släkten kommer finnas med "Det finns sex olika spelbara släkten i Drakar och Demoner: människa, halvling, dvärg, alv, anka och vargfolk."

Halvfolken låter som sagt mer DnD än DoD.
 
Jag såg att i snabbstarten nämns sex släkten. Kommer det att finnas fler i grundboken? Har ni skippat klassikerna halvalv och halvork?

jag skulle gärna ha med lite svartfolk också (svartalv, ork, rese),och lite mer djurfolk (gärna minotaur, muu!)

Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
 
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?

Minotaur och sjöjungfru... blir det en människa eller tjurhaj? :rolleyes:

//EvilSpook
 
Jag som gick i gång på återhållsamheten i folkslagen XD


Jag vet att de funnits i DnD ett tag, men har dessa även varit klassiska i DoD?

Nej, inte klassiska. Halvalver och halvorker förekom inte i DoD förrän Monster-boxen 1990, vilket väl måste betraktas som efter den klassiska tiden (Monsterboxen kom före DoD 91 men var i praktiken skriven för det). Anders Blixt/ @Mekanurg gillade inte korsningsvarelser (pga fantasilösa och tillför inget) och höll dem borta från DoD så länge han bestämde, om jag minns rätt.
 
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
Det är Fantasy, barnen kommer från Gudarna med storken. Det står dig fritt att kopulera med vem du än önskar men evolution existerar inte och inte heller spermier och ägg.
 
Anders Blixt/ @Mekanurg gillade inte korsningsvarelser (pga fantasilösa och tillför inget) och höll dem borta från DoD så länge han bestämde, om jag minns rätt.

Fast kattman och vargman fanns redan i första monsterboken -85.

//EvilSpook
 
Fast kattman och vargman fanns redan i första monsterboken -85.

//EvilSpook

Ja, djurfolken räknas ju inte dit förstås (ankor är ju också halvfolk om man ska räkna på det sättet). Det var specifikt "korsningar av två humanoider" - halvdvärgar, halvalver, halvorker, svartalfs-orker, etc, som jag syftade på med korsningsvarelser.
 
Precis. Inga halvvarelser (halvorcher etc) tack, men gärna några få tradtionella djurfolk (PS "Djuriska halvfolk" kallades de väl i Svavelvinters intro)?
 
Ja, djurfolken räknas ju inte dit förstås (ankor är ju också halvfolk om man ska räkna på det sättet). Det var specifikt "korsningar av två humanoider" - halvdvärgar, halvalver, halvorker, svartalfs-orker, etc, som jag syftade på med korsningsvarelser.
Lustigt... tanken har ALDRIG slagit mig att en Vargman var en sexuell korsning av en man och en varg ... inte Anka heller... helt ny tanke så här flera decennier efter att jag kom i kontakt med begreppen första gången.
 
Vad som framför allt behövs är ju generella halv-regler. Varför är det så självklart att den andra halvan av en halvalv är människa? Det kanske är en hobalv? En dvärgork? Eller en reseminotaur?
Oooo... istället för att välja folkslag väljer man sina föräldrars folkslag, sen kan man läsa ut vad det innebär i en matris vad man får för förmågor av det! Hmm... fast det funkar bara om man förutsätter en eller två föräldrar, Med magi inblandat känns inte 3+ "biologiska" föräldrar som en omöjlighet.

Låter i och för sig kanske inte riktigt rätt för DoD, baserat på de vibbar jag får. Men det vore en cool design i något sammanhang.
 
Oooo... istället för att välja folkslag väljer man sina föräldrars folkslag, sen kan man läsa ut vad det innebär i en matris vad man får för förmågor av det!
I Thrice så fick man välja en sanning om sitt släkte och välja ett bland tre rykten (dessa två blev traits). Om man var halvblod fick man istället välja ett rykte från vardera släkte. Tyckte det var en liten kul twist på det hela.
 
Hoppla, där gick jag på lite av en pump tydligen. :p

Så halvvarianter kan vi kanske skippa, jag kan hålla med om att de är lite tråkiga (och halvorker kan ses som problematiska i vissa fall). Djurfolk verkar mer intressant, men å andra sidan finna reda två med från början.

Hur ställer ni er till spelbara svartfolk?
 
Last edited:
Back
Top