DoD Spelbara folkslag

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Nu nästan ett år senare är spelet släppt och en monsterbok på väg. Sannolikt innehåller denna fler spelbara släkten, då det också bekräftats fler såna kommer dyka på snarligen. Har förväntningarna och förhoppningarna här förändrats?

Jag kan bara instämma med mig själv tidigare i tråden, nattfolk är kul och det blir spännande att se hur Ligan gör med dom. Jag håller även med om att vi gott klarar oss utan diverse halvfolk. De tillför mest bara krångel (Hur ter sig en individ som är kvartsorch, kvartsalv, kvartsdvärg och kvartsanka?) och D&D-känsla, och får därigenom spelet att kännas mindre som sig själv och mer som en vag sörja av annan rollspelsfantasy.
På tal om att behålla spelets egna känsla tycker jag det vore kul med fler djuriska släkten. En kattman finns redan illustrerad i boken, men man kan även tänka sig råttfolk och reptilfolk. Dock inte så många att de blir ett helt dominerande inslag.

Vad vill ni andra ha? Minotaurer? Karkioner? Raggmän?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,873
Location
Marjura
Nu nästan ett år senare är spelet släppt och en monsterbok på väg. Sannolikt innehåller denna fler spelbara släkten, då det också bekräftats fler såna kommer dyka på snarligen. Har förväntningarna och förhoppningarna här förändrats?

Jag kan bara instämma med mig själv tidigare i tråden, nattfolk är kul och det blir spännande att se hur Ligan gör med dom. Jag håller även med om att vi gott klarar oss utan diverse halvfolk. De tillför mest bara krångel (Hur ter sig en individ som är kvartsorch, kvartsalv, kvartsdvärg och kvartsanka?) och D&D-känsla, och får därigenom spelet att kännas mindre som sig själv och mer som en vag sörja av annan rollspelsfantasy.
På tal om att behålla spelets egna känsla tycker jag det vore kul med fler djuriska släkten. En kattman finns redan illustrerad i boken, men man kan även tänka sig råttfolk och reptilfolk. Dock inte så många att de blir ett helt dominerande inslag.

Vad vill ni andra ha? Minotaurer? Karkioner? Raggmän?
Tydligt nej till halvalver o halvorcher etc. Ingen speldata, räcker med något enstaka rykte som t ex om Jores moder i loren etc.
Och skarpt nej till råttfolk, sälingar, spelbara insektoider m fl knasigheter - det räcker bra med kattfolk som det sista spelbara etablerade släktet. Men håll dem kort!
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Råttfolk är bäst så ja det vill jag ha, och kattfolk som ju faktiskt är ännu bättre än råttfolk, sen kan jag också vara nöjd, har inget behov av Igelkottsfolk eller insektoider.

Spelbara nattfolk, ja tack, med tanke på Kampanjen inte alls på nåt sätt på tvären med spelvärlden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag har börjat igång lite på djurfolk i fantasy, och skulle nog inte ha något emot en helt bunt till släkten i samma stil som vargfolk. Jag gillar ju att släktena är så avskalade, så allt som behövs är ju en lång lista på släktesförmågor, egentligen.

Möjligen hade jag föredragit att antingen helt plocka bort alver, dvärgar och halvlingar, men jag är okej med att ha dem kvar också.

Har dock inget egen intresse av andra typer av släkten däremot. Djurfolk känner jag lättare att relatera till än exempelvis halvdjinner.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Vad är binomiala namn?
Vetenskapliga namn på latin som används inom biologi för att skilja på olika djurarter och genus. Som till exempel sus domesticus som är tamgri och sus scrofa som är vildsvin. De gamla monsterböckerna hade binomiala namn på spelets diverse fantasifoster, så orch blev styganthropus ioanni, och så vidare. Jag tycker det gav spelet en rätt egen känsla, men DoD23 verkar sikta på en annan känsla.
 

Svartalfen

Veteran
Joined
19 Sep 2012
Messages
25
Location
stockholm
personligen gillar jag Halvblod, mer specifikt Halvalver, Halvorcher och Halvtroll (sistnämda i Trudvang)

när jag Spelar som spelare är det mina Goto släkten jag oftast väljer då jag känner att det blir intressant med deras bakgrundsstory
jag har dock upptäckt att jag gillar att spela karaktärer som halvt som halvt e lite utstötta i samhället


men skulle jag Spela i DoD 2023 så skulle jag vara fine med att hantera halvblod som en vanlig människa och ha med det i min bakgrundshistoria. för det e ju det jag är intresserad av och tycker är kul att skapa. "the Bakstory" så att säga

raser jag skulle vilja se är ett fåtal.jag skulle vilja ha är inte så många. något som kanske e lite större och kraftigare

jag menar vi har Halvlingar som är små och en motsvarighet skulle vara ballt
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
De gamla monsterböckerna hade binomiala namn på spelets diverse fantasifoster, så orch blev styganthropus ioanni, och så vidare. Jag tycker det gav spelet en rätt egen känsla, men DoD23 verkar sikta på en annan känsla.
Det här lånades rakt av från RuneQuest, till och med termen "Styganthropus" ("styg" här är rimligtvis kopplat till "Styx", och i RQ kommer de ur underjorden).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Det här lånades rakt av från RuneQuest, till och med termen "Styganthropus" ("styg" här är rimligtvis kopplat till "Styx", och i RQ kommer de ur underjorden).
Jepp, visst är det vackert med linneanska artnamn? :cool: (στυγιος är mycket riktigt ett adjektiv knutet till "Styx" och "underjorden".)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Vetenskapliga namn på latin som används inom biologi för att skilja på olika djurarter och genus. Som till exempel sus domesticus som är tamgri och sus scrofa som är vildsvin. De gamla monsterböckerna hade binomiala namn på spelets diverse fantasifoster, så orch blev styganthropus ioanni, och så vidare. Jag tycker det gav spelet en rätt egen känsla, men DoD23 verkar sikta på en annan känsla.
Ioanni är grekiska och hör ihop med John (Ronald Reuel Tolkien). :cool:
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Jepp, visst är det vackert med linneanska artnamn? :cool: (στυγιος är mycket riktigt ett adjektiv knutet till "Styx" och "underjorden".)
Bekännelse: när jag var liten trodde jag att det var för att de var så stygga.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Bekännelse: när jag var liten trodde jag att det var för att de var så stygga.
Jag nådde för någon timme sen den vedervärdiga insikten att stygg och styggelse hör ihop. De är av så olika stilvalör att jag aldrig förr kopplat ihop dom.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
  • Fiskfolk
  • Marionetter/automationer/levande dockor
  • Fauner
  • Vriden (utgå från ett släkte, lägg till en mutation orsakad av en mystisk sjukdom, dölj ditt ansikte med en kåpa/mask/heltäckande hjälm)
  • Pysslingar (älskar prylar och får fördelar genom att hitta användning för till synes värdelösa ting, har god hand med tamdjur)
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Något som jag alltid har stört mig på med halvblod är att det alltid är halvmänniskor. Varför kan inte den andra halvan vara något annat? Alltså typ alvdvärgar, halvlingorcher etc.
 
Top