Spelare som avbryter ett narrativ

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Det här handlar också om spelledarstilar - jag har sett spelledare som i läget där monstret får växa färdigt och göra sin farliga grej skulle ha sagt "men varför gjorde ni inget när ni såg det hända?"
Ja det slog mig också. Jag tänker på en gång när jag spelade med en grupp spelare och byggt upp scenariot så att rollpersonerna konstant var på helspänn. Istället för att kultisten i sluttampen fick yttra ett ord så slutade det med att jag som spelledare påbörjade att beskriva hur kultisten skulle påbörja en dialog men samma sekund som spelarna fick information om att det var en kultist (kom ganska tidigt) så sa den ena spelaren tvärt "min rollperson avlossar ett skott på en gång för att mörda den djäveln efter allt han gjort mot oss". Jag som spelledare hade då kunnat fortsätta min beskrivning eller göra som jag gjorde då och köpa in i spelarnas initiativ som gav en mer dramatisk vändning och byggde på att spelarnas förståelse av deras rollpersoner i det sista mötet i scenariot. Jag tror att scenen blev så pass bra för att vi tillsammans skapade något istället för att jag som spelledare försökte hävda min makt att få beskriva klart. Men det beror helt enkelt på spelgruppen och vad vi är ute efter runt spelbordet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ja det slog mig också. Jag tänker på en gång när jag spelade med en grupp spelare och byggt upp scenariot så att rollpersonerna konstant var på helspänn. Istället för att kultisten i sluttampen fick yttra ett ord så slutade det med att jag som spelledare påbörjade att beskriva hur kultisten skulle påbörja en dialog men samma sekund som spelarna fick information om att det var en kultist (kom ganska tidigt) så sa den ena spelaren tvärt "min rollperson avlossar ett skott på en gång för att mörda den djäveln efter allt han gjort mot oss". Jag som spelledare hade då kunnat fortsätta min beskrivning eller göra som jag gjorde då och köpa in i spelarnas initiativ som gav en mer dramatisk vändning och byggde på att spelarnas förståelse av deras rollpersoner i det sista mötet i scenariot. Jag tror att scenen blev så pass bra för att vi tillsammans skapade något istället för att jag som spelledare försökte hävda min makt att få beskriva klart. Men det beror helt enkelt på spelgruppen och vad vi är ute efter runt spelbordet.
Sedan beror det på kontext också - i James Bond har skurken rätt att hålla sin skurkmonolog, liksom. Det ingår i genren.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Sedan beror det på kontext också - i James Bond har skurken rätt att hålla sin skurkmonolog, liksom. Det ingår i genren.
Men då har hen alltid också pistol/liknande riktat mot Bond, eller tillfälligtvis triumf på hand.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men då har hen alltid också pistol/liknande riktat mot Bond, eller tillfälligtvis triumf på hand.
I värsta fall kan man låta honom hålla monologen i en cut-scene - då finns det inget rollpersonerna kan göra åt det. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
I värsta fall kan man låta honom hålla monologen i en cut-scene - då finns det inget rollpersonerna kan göra åt det. :)
Ja, det är great! Bara klipp ut de onödiga monologerna/beskrivningarna så kan man skriva in dem som klippta scener/extra material i krönikan. Då stör de inte spelet längre där de var onödiga och var de great kan folk få se dem i efterhand om de vill. Det är också ett steg närmre för spelledaren att gå och skriva en roman.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
I värsta fall kan man låta honom hålla monologen i en cut-scene - då finns det inget rollpersonerna kan göra åt det. :)
I T20 versionen av Adventure! så hade mastermind-klassen (tror jag den hette) som en av sina feats att de kunde monologisera under vissa omständigheter och medan det pågick kunde de inte bli avbrutna, tror inte de kunde göra något annat än snacka dock men de återfick "kraftpoänge"* efter att ha gjort det.
* mins inte vad det hette
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det här handlar också om spelledarstilar - jag har sett spelledare som i läget där monstret får växa färdigt och göra sin farliga grej skulle ha sagt "men varför gjorde ni inget när ni såg det hända?"
Ja, det är nästan som att det… finns något slags poäng med att snacka ihop sig om hur man tänker kring och hur man vill göra olika grejer.

Som lärare jobbar jag mycket med den här sortens transparens och synkning. Jag upplever att eleverna känner mycket större trygghet och blir mindre nervösa om jag 1) säger hur jag tänker göra 2) frågar om deras input 3) hanterar deras frågor och 4) gör som vi bestämt. Efter ett par cykler av det byggs förtroende upp.

Så jag tror att man helt sonika kan snacka om det. Metasamtal är överlag ett underskattat verktyg som det tog alldeles för lång tid för mig att börja använda vid spelbordet.

Och man kan ta upp det utan att peka ut någon. Om jag hade problemet som beskrivs i trådstarten så skulle jag nog försöka ta ett snack vid något tillfälle då vi inte spelar, kanske på Discord eller via någon annan elektronisk kommunikationsplattform: "Hörni, jag gillar att göra långa beskrivningar ibland, för att sätta stämningen. Generellt förbereder jag dem, och jag tycker att det är klurigt att få till dem. Tycker ni att de ger något? Och kan vi isf komma överens om att jag aldrig använder dem för att sätta era rollpersoner på pottan och ni i gengäld låter mig läsa upp dem så jag inte kommer av mig?"

Förvånansvärt ofta hjälper det att bara… lyfta problemet på ett icke-aggressivt/icke-anklagande sätt. Med fokus på lösningar. Det gäller de flesta grejer här i livet… =)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag har aldrig riktigt funderat på det, men det känns intuitivt uppenbart att om spelledaren beskriver en plats eller en person eller något annat som rollpersonerna ser, då låter man spelledaren prata klart. Men om spelledaren beskriver ett händelseförlopp, då kan jag avbryta när jag vill och låta min rollperson agera, om det är rimligt att den kan göra det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Annars tycker jag att initiativgrejen är smart också. Jag vet inte hur initiativ funkar i just de här reglerna, men jag skulle räkna det som att skelettet får ett typ överraskningsanfall. Alla får rulla initiativ som vanligt, men SL avslöjar inte fiendernas initiativ utan bara att nån är före dem allihop. Då är alla spelare inställda på "okej, nu är det turtagning som gäller och jag måste vänta på min tur".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Eller så kan man bara införa regeln från Prosopopée. Där är det mot reglerna att avbryta någon som pratar. Jag använder samma regel i Nerver av stål (fast där gäller det bara beskrivningar, inte dialoger). Funkar hur bra som helst för att få göttig stämning i spelet. Alla kan känna sig trygga i att jobba med lite schyssta monologer utan att stressa upp sig över att bli avbrutna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Eller så kan man bara införa regeln från Prosopopée. Där är det mot reglerna att avbryta någon som pratar. Jag använder samma regel i Nerver av stål (fast där gäller det bara beskrivningar, inte dialoger). Funkar hur bra som helst för att få göttig stämning i spelet. Alla kan känna sig trygga i att jobba med lite schyssta monologer utan att stressa upp sig över att bli avbrutna.
Det känns sjukt styrt dock och som att det pajar spontanitet. Som spelledare har du möjligheten att göra saker på sätt som gör att du inte blir avbruten om du bara anstränger dig lite (om du spelar med bra människor och varför skulle du spela med någon annan?) och då känns den här typen av regler kassa. Det här är också en typisk regel som utesluter folk med bland annat ADHD.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tänker att SL-beskrivningen skulle kunna inledas med ”Innan ni hinner göra någonting…”. Och avslutas med ”Vad gör ni?”. På så sätt har du tydligt kidnappat initiativet och markerat att de får vänta.

Oklart om det är rätt väg att gå. Som SL håller jag med dig och har själv råkat ut för detta i alla möjliga situationer där jag fått säga till dem att lugna sig. Störigt som tusan men samtidigt fantastiskt att man har den inlevelseförmågan.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Det känns sjukt styrt dock och som att det pajar spontanitet. Som spelledare har du möjligheten att göra saker på sätt som gör att du inte blir avbruten om du bara anstränger dig lite (om du spelar med bra människor och varför skulle du spela med någon annan?) och då känns den här typen av regler kassa. Det här är också en typisk regel som utesluter folk med bland annat ADHD.
Ja, regeln är ju inte till för att lösa ett problem med att man blir avbruten, egentligen. Den är till för att skapa ett annat sorts samtal runt bordet, med längre beskrivningar och mer målande språk. I Prosopopée och Nerver är den ju en del av flera regler för hur man får prata. De funkar så jävla bra. Lite som regeln om att man inte får skratta funkar bra för att ge intensivt drama. Men ja, att bara slänga över den här regeln som ett plåster på en social dynamik som inte fungerar var väl inte riktigt ett seriöst förslag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Jag tänker bara: ok jag har babblat för mycket och de vill agera, kör!

Edit: mitt problem är nog ofta motsatsen dock, jag beskriver kort och går direkt på SLPs ageranden så folk får stanna upp och fråga ”men hur ser det ut då?”
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänker bara: ok jag har babblat för mycket och de vill agera, kör!
Det blir bara så konstigt om spelarna börjar agera innan scenen är satt ÖHT :)

"Ni kommer in i ett ru-"
"JAG ANFALLER!!!"

Nu kanske jag raljerar lite men det var lite den problematiken jag upplever att @pellejones med det här:

pellejones said:
Men nivån på avbrott är typ "vinden blåser upp fönstret med en smäll..." "JAG DRAR YXA OCH SKÖLD OCH HOPPAR UT GENOM FÖNSTRET!!!" och han vet ju inte ens om det kommer ett monster.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Det blir bara så konstigt om spelarna börjar agera innan scenen är satt ÖHT :)

"Ni kommer in i ett ru-"
"JAG ANFALLER!!!"
Ja ok det finns ju extremer. :)

Men frågan är ju kanske varför också, är spelaren rädd om sin karaktär och agerar med draget vapen för att få en edge? Paranoia från tidigare spel? Eller bara där för ond bråd död?
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Som SL är igenkänningsfaktorn hög. Det var framför allt ett problem när det blev Big Bad Boss fight i den gamla tidens äventyr. Slutstriden med antagonisten Vicoshagul där han knappt hinner säga flaska innan någon skjuter en pil. Den enda lösningen jag fann var att sprida ut beskrivandet eller informationen innan det nått sin kulmen. RP får fragmenterade beskrivningar via skräckslagna överlevande eller galna orakel, eller ser demonen avbildad i groteska former på kryptans stenvägg, sen BAM! Då kan man minimera långa beskrivningar när RP redan sitter som på nålar. Det blir en absurd paus annars när man beskriver en varelses hela anatomi eller får höra ett långt tal om hur han ska ta över världen som ingen bryr sig om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Långa beskrivningar är för övrigt badass och fantastiskt och det är skönt att höra att det finns folk som inte bara bryr sig om vad som händer, utan också hur det beskrivs. Respekt för hantverket. Rollspel ska vara vackert! Ville bara säga det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Ja ok det finns ju extremer. :)

Men frågan är ju kanske varför också, är spelaren rädd om sin karaktär och agerar med draget vapen för att få en edge? Paranoia från tidigare spel? Eller bara där för ond bråd död?
Ja, jag har som sagt skjutit mig i foten som spelledare och gjort sån skit vid ett tillfälle och paranoian det väckte hos mina spelare var monumental. Ingen fick tala till punkt, spelarna litade inte på någon någonsin (det var Complete Masks of Nyarlathotep så kanske inte bara mitt fel...) och deras laglydiga investigators blev någon form av guerilla-krigare mot resten av världen. Nu kanske det inte behöver bli så illa (och jag kunde ju faktiskt bara ha pratat med dem efteråt och bett om ursäkt men ung och dum etc) men jag kan så tydligt se scenen i kampanjens första del där det hände som helt formade de kommande två årens spel.

Så: Prata om hur ni vill spela. Behandla varandra som vuxna människor. Håll de överenskommelser ni gör :)
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det blir en absurd paus annars när man beskriver en varelses hela anatomi eller får höra ett långt tal om hur han ska ta över världen som ingen bryr sig om.
Ja, men titt som tätt har någon äventysdesigner tänkt att det är ett bra sätt att ge ledtrådar eller förklara äventyrets "varför" och då blir det problem. Det är inte bra design kan jag förvisso tycka men blir lite klurigt att lösa när BBE istället för att få ge sin information blir sprängd i luften utan att passera gå. :)
 
Top