Nekromanti Spelarbokens innehåll

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Nu när spelarbokens innehåll är färdigskrivet kanske man kan få en liten preview på vad den kommer att innehålla? Är framförallt intresserad att veta mer om den utvecklade regelmekaniken.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Hur mycket jag än skulle vilja slippa skriva det, såsom Fejsbok-avståndstagare, så är det på ansiktsplattan Järnringen valt att vara aktiva.

Tyvärr är det således troligt det är här du får höra det först:
https://www.facebook.com/jarnringen
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Hmm spelbara alver och alvtagna människor... Känner mig inledningsvis ganska så tveksam till detta.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Just alver är nog något som jag inte kommer att tillåta mina spelare att vara, såvida deras roll inte ändras i framtiden. Alver passar så jäkla bra in i världen och spelet som det är just nu. Däremot låter alvtagna människor intressant och även troll kan det bli intressant. Jag är jäkligt pepp överlag!
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Är sjukt pepp! Men håller med om reservationen gällande spelbara alver trots att jag själv är "alvofil". Får helt enkelt snällt vänta tills boken kommer.
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Är sjukt sugen på boken! Håller helt klart med om reservationen för alver. Jag hade hoppats att de skulle få förbli mystiska och ospelbara. Men jag kanske ändrar mig :)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Alkemiska vapen! Kul! Jag var ju själv inne på att implementera det, finns en tråd här på forumet någon stans som heter just "Alkemiska vapen". Tänker låtsas som att jag gav Järnringen idén, och bevisa mig inte motsatsen!

Vad gäller släktena håller jag med det som redan sagts... Insåg däremot nu att den behornade varelsen förmodligen är ett troll. Hade hoppats på att det var en dvärg. Behornade dvärgar hade varit fantastiskt...

Och juste! Alvtagna! Känns spontant som att de är motsatsen till Bortbytingarna. De är människor som vuxit upp bland alver. Jag gillar det, men jag är lite skeptiskt till det av en anledning;
I mitt Ambria vet man inte säkert att bortbytingar faktiskt är alvungar som byts ut. Många menar det, men inte alla. Vissa Priostrogna talar kanske om att det snarare är Prios som straffar Drottningens folk, med missfoster till barn! Andra inom Ordo Magica kanske menar att det helt enkelt är sånt som händer vissa barn. En kromosom mindre kanske ger dig spetsiga öron? Om alvtagna faktiskt "bara" är motsatsen till Bortbytingar blir det nästan som ett bevis för vad som är sant och inte. Det tror jag skulle skada... Men det är bara att vänta och se, antar jag!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
PjåtrimKaj, *spoilervarning* på detta så varning alla icke-SLs!: Vet inte om du missat det, men bortbytingar är som jag förstår det inte av alvisk härkomst, utan snarare en typ av troll som blivit bortbytta. Vill minnas att detta framkommer i det svarta hjärtats vilja, men jag är inte helt säker.

Om alvtagna är motsatsen till bortbytingar vet jag inte riktigt varför järnringen även skulle införa rena spelbara alver, måste ju vara mer intressant att spela en alv isåfall. Men det finns säkert en bra förklaring bakom allt detta :) Jag är som sagt jäkligt peppad, ska bli så kul att få sätta tänderna i denna bok!
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Längtar, längtar, längtar efter att få lägga mina giriga skattletarfingrar på denna klenod!
Alver passar kanske inte så bra i normala äventyrargrupper, men att de blir spelbara öppnar ju lite för en annan typ av kampanjspel. Nu kan ju spelarna exempelvis ta rollerna av ett krigsband alver som försvarar Davokars ruiner mot plundrande skattletare, bekämpar styggelser i skogens hjärta, eller utför uppdrag inkognito i Tistla Fäste.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag är fruktansvärt pepp måste jag säga. Gällande alver så tänker jag avvakta med min åsikt tills jag ser hur järnringen framställer det. Detsamma med trollen. Trollen är dock sjukt intressanta varelser i Symbaroum. Mest information får man från romanerna (speciellt andra) och jag älskar hur de framställs där, så ser fram emot att få mer info om dem.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Alltså, så länge Järnringen sköter det bra med att presentera alla andra raser så är jag bara positivt inställd till all information som ges. Jag är väldigt nyfiken på Symbaroums Troll, Alver och Dvärgar. För än så länge har det presenterats på tok för lite information om världen öht. Det är en sjukt cool värld, and I want to know more!
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Rent spontant ställer jag mig skeptisk till både Alver, odöda och Troll som rollpersoner. Alvtagen människa kan säkert funka men det beror väl på vad det innebär, dvärgar är jag helt positiv till. Min önskan är mest att det inte spoilas för mycket om alver och troll i spelarboken, eftersom den trots allt är riktad till spelare ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Ezping Orm;n126492 said:
Är framförallt intresserad att veta mer om den utvecklade regelmekaniken.
Vad avser du? Är det något särskilt du tänker på?

(Frågar för att diskussionen hittills har mest handlat om de nya släktena, inte "den utvecklade regelmekaniken")
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
CapnZapp;n128945 said:
Vad avser du? Är det något särskilt du tänker på?
Kanske de alternativa reglerna (t.ex. bragder, bärförmåga, rykte, stridsmanövrer och träffområden?) eller elityrkena? Kanske någon av de 10 nya utrustningskvaliteterna (20 om du räknar in de mystiska). ;)

Angående de nya släktena; de bibehåller sin plats i världen och det är alltså inte att rekommendera att som alv eller vandöd traska in i Tistla Fäste och förvänta sig ett "välkommen, stig på". De kommer med en hel del socialt bagage.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Vilken jäkla teaser! Har du något ungefärligt datum för släppet? kommer man kunna pre-ordra som de andra böckerna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
pappa;n128971 said:
Kanske de alternativa reglerna (t.ex. bragder, bärförmåga, rykte, stridsmanövrer och träffområden?) eller elityrkena? Kanske någon av de 10 nya utrustningskvaliteterna (20 om du räknar in de mystiska). ;)
Kanske det kanske... hey you're not Ezping!!

;)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Spelarens Handbok blir viktig på många sätt. Den erbjuder förstås spelarna en större möjlighet att skapa och utveckla fräna rollpersoner, men den bidrar också mycket till att utveckla spelvärlden och regelmekaniken (det senare på valfri basis förstås). De spelgrupper som har deltagit i testningen har varit fullständigt lyriska, vilket får oss att hoppas att Symbaroum ska få ännu mer pondus i kampen om titeln som Sveriges största fantasyrollspel!
Jag var helt enkelt nyfiken på stycket om att "utveckla regelmekaniken" som Järnringen skrev om i ett tidigare blogginlägg. Gillar Symbaroum men tror att det skulle passa mig och min spelgrupp ännu bättre med några tilläggsregler (t.ex. ett bättre initiativsystem, fler icke-stridsfokuserade fördjupningar och att ta bort att alla SLPs har lika många poäng i egenskaperna). Känns också som att grundreglerna lider av dåligt upplägg och hoppas på att det blir lite tydligare iom Spelarboken.

Allt det här är väldigt lätt att modda på egen hand, men eftersom Spelarboken är runt hörnet så känns det värt att vänta nån månad för att se om Järnringen själva löser problemen. :)
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Håller med föregående talare.

Jag är även intresserad av jägare och hur arketyper ska interagera med förmågor.

Mer icke stridsrelaterade förmågor är också högt upp på min lista
 
Top