Nekromanti Spela sej själv i rollspel

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: beror på...

"Det här är en annan verion av DEJ°!"
Men om man gör så och säger att "det här är du, men i ett paralleluniversum" eller något annat Marvel-nördigt så förstörs ju MENINGEN med det hela.

Då verkar det bättre att spela sig själv som liten/mindre... Liksom flytta tillbaka några år och sen förändra massa saker (såklart) som händer. För att sen se vad man hamnar på då. "jaha, skulle jeppes pappa dött i motorcykelolyckan så hade han senare dömts för narkotika innehav och kalle hade slagit ihjäl den där killen som..."

Att spela sig själv som en hitman bara helt plötsligt verkar också meningslöst eftersom jag faktiskt inte är Hitman. Jag har svårt att se att jag någon gång kommer bli hitman...

(jag ber om ursäkt för de kassa exemplerna. men alltså. klockan är mycket. Forumsölande. film... asså... jaja :gremlaugh:)

chrull
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror att det här med att spela sig själv fungerar så bra så länge man inte börjar ta saker allt för personligt. När man spelar en karaktär i vanliga fall så kan man inte gör annat än att behålla mycket av det mentala (resonemang, hur man använder logik, vad man får för ideer m.m.) då man helt enkelt inte kan börja tänka på ett helt annat sätt, så oavsett vad man spelar så gör man det alltid genom sin vanliga mentala tolkning av saker och ting.

Så när man skapar/spelar en roll så ändrar mest yttre fernissa (som bakgrund med mera villka bara är förklaringen till varför vi är som vi är) och hur man ser på världen och hur man värderar saker och med en känslomässig inställning som lynne och sinnesstämning.

Så när man spelar sig själv bode an för att hålla lie distans se det som att man spelar någon med samma bakgrund som en själv, samma värderingar och samma sinnerlag som en själv, det gäller bara att inte göra någon kopplig till att det ska vara en själv. (Hmm... jag tror jag hade någon slags poäng som skulle fram här någonstans... Undra vart den tog vägen.)

Hmm...tror ocksåå på det här med att om man ska spela en klon av sig själv så ska man plasera det i en annan miljö socialt sett än den vanliga (att låta ens klon ha flyttat till en annan stad, eller under under ett fiktivt 3:e värdskrig ett par år framåt i tiden eller likanade) om man ska spela seriöst eller på något annat sätt fjärma sig fån klon rolllen genom att skapa någon mindre skillnad mellan den och spelaren.

/Elin som på senaste tiden har utvecklats till för mycketav en lurkare för att gilla det
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jodå, det funkade rätt väl, och det var roligt att "slå fram" rollpersonerna. Kommer som sagt var inte ihåg så mycket om hur spelet väl gick till sedan.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Jag tror att det här med att spela sig själv fungerar så bra så länge man inte börjar ta saker allt för personligt. När man spelar en karaktär i vanliga fall så kan man inte gör annat än att behålla mycket av det mentala (resonemang, hur man använder logik, vad man får för ideer m.m.) då man helt enkelt inte kan börja tänka på ett helt annat sätt, så oavsett vad man spelar så gör man det alltid genom sin vanliga mentala tolkning av saker och ting."

Precis. Oavsett hur god ens inlevningsförmåga är så är det rent omöjligt att åsidosätta sina egna attribut.

Det hela är ju väldigt simpel psykologi. Att leva sej in en en roll kan endast göras av jaget, inte detet(männsikans drifter) eller överjaget(människans inprogramerade åsikter), villket leder till att man faktiskt aldig kan göra annat än att simulera att man tänker/handlar som rollpersonen. Detta gäller även om man fantiserar att man är i en annan situation, så oavsett hur god inlevelseförmåga man har så är ens fantasiversion av sej själv ändå inte mer än en simulerad tanke.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Att leva sej in en en roll kan endast göras av jaget, inte detet(männsikans drifter) eller överjaget(människans inprogramerade åsikter), villket leder till att man faktiskt aldig kan göra annat än att simulera att man tänker/handlar som rollpersonen.
Jag vet inte riktigt vad du menar där. Men hur som helst. När jag spelar en rollperson så gör jag saker utifrån honom, inte utifrån mig själv. Jag kan göra saker som jag själv tycker är helt förkastliga med en rollperson, eftersom att han är på ett visst sätt. Visst de slutsatser och idéer jag får är ju mina slutsatser och idéer men det är slutsatser och idéer utifrån det jag vet i spelet, inte utifrån det jag vet som spelare. Dessutom försöker man ju framföra dem på ett sätt som rollpersonen skulle framföra dem. Jag spelar ju inte mig själv i förklädnad varje gånga jag spelar en rollperson, men hans tankar färgas ju av mina. Men vissa saker kan man ju bortse ifrån, om jag spelar jättedum kanske jag inte uttrycker mina idéer som är allt för smarta och genomtänkta. Det är ju svårare att spela smartare än vad man är dock, därför gillar jag inte att spela karaktärer med jättehög intelligens.

Jag kanske bara poängterade vad du menade nu iofs.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Någon? [NT]

Nej. Verkar ju uppenbarligen inte så. Jag skulle absolut kunna testa, jag tror att det skulle vara apkul i ett spel som svenil till exempel. Då behöver man ju inte spela särskillt seriöst heller, och det är bara seriösa saker folk har haft förhågor om vad jag sett, har iofs inte läst hela tråden.

/Jonas, försöker sluta med de tre punkterna nu
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Självklart! [ANT]

Är dock för tillfället på resande fot så jag kan inte plocka fram Reglofiloaurus Rex just nu. Dyker du upp på Gothcon kanske du kan få se det gamla alstret (har inte bestämt mig än för om jag ska kika in på Gothcon någon av dagarna).

Arcana
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag kommer ihåg det spelet. Jag minns att jag redan då tyckte att det var ganska patetiskt att se hur alla gamers (exempelkaraktärerna i spelet var naturligtvis spelkonstruktörerna och deras kompisar) kraftigt hade övervärderat sin INT...fick man tro dem själva så var visst alla potentiella nobelpristagare med INT 16-18 (i ett 3-18-system)...Men ingen var särskilt stark eller fysiskt begåvad...

Nördar med kompensationsbehov, någon...?

undrar
Örnie, INT 11
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
kraftigt hade övervärderat sin INT
Tja, ska man tro intelligenstestet vid mönstringen så ligger de rollspelare jag känner alla i toppskiktet (8 eller 9 på en skala från 1 till 9).

Du får inte glömma att den stora massan i samhället är fruktansvärt korkad och därmed drar ner medel drastiskt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Walium kastar in sin stövel

"Tja, ska man tro intelligenstestet vid mönstringen så ligger de rollspelare jag känner alla i toppskiktet (8 eller 9 på en skala från 1 till 9)."

Är inte så kallade intelligenstest starkt övervärderade när det gäller att ge en rättvisande bild av mänskligt intellekt? Traditionella tester är väl egentligen enbart fokuserade på matematiskt intelligens? Inte minst på grund av att jag själv bara fick fem poäng på mönstringen och alla som gick natur omedelbart kände igen många moment på testet ifrån sin egen undervisning och därmed fick höga betyg.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Walium kastar in sin stövel

Är inte så kallade intelligenstest starkt övervärderade när det gäller att ge en rättvisande bild av mänskligt intellekt? Traditionella tester är väl egentligen enbart fokuserade på matematiskt intelligens?
Jag vet inte hur det är generellt, men det är väl rimligt att anta att man vid mönstringen tittar specifikt efter de egenskaper man är intresserad av.

Å andra sidan är det bara de som får låga poäng på intelligenstester som klagar, och varför ska vi som är smartare lyssna på de som är korkade? :gremgrin:

Inte minst på grund av att jag själv bara fick fem poäng på mönstringen
Det är bara att bita i det sura äpplet och erkänna att du är intelligent som ett slarvigt lobotomerat marsvin. :gremgrin:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Walium kastar in sin stövel

Sätta värden på sig själva.

Jo det brukar bli kul.

Hög intelligens är ett måste, hög karisma charm eller viljestyrka är också en favorit. men om man sitter i ett rum med sina polare så kanske man inte kan ta i lika mycket som om man göra samma mätning på nätet. Där kan man få fram att spelarna själva är riktiga superkaraktärer.

Vishet är inte lika nödvändigt att ha högt när man gör sig själv. För hög smidighet är också en nödvändighet när rollspelaren själv sätter sina värden.

Men kul är det, kan bli hejdlöst roligt.

Bombu
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Walium kastar in sin stövel

"Å andra sidan är det bara de som får låga poäng på intelligenstester som klagar, och varför ska vi som är smartare lyssna på de som är korkade? "

För att vi använder våld istället för logik för att vinna diskussioner? Se bara på Bush. :gremwink:

Vad som ofta glöms bort både i verkligheten och i rollspel är att intelligens inte är allt. Varför ska Sven-Arne 46 hantverkare, trebarnsfar och socialdemokrat känna sig underlägen Gunnar Tegelberg 54 professor i Ekonomi vid Lunds högskola och moderat? Framgång och vår traditionella syn på vad som är intelligens behöver inte gå hand i hand. Vad har du för nytta av att vara ett geni om du ändå har så låg karisma att ingen lyssnar på dig?

"Det är bara att bita i det sura äpplet och erkänna att du är intelligent som ett slarvigt lobotomerat marsvin."

Inte som ett slarvigt lobomerat marsvin. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Walium kastar in sin stövel

Varför ska Sven-Arne 46 hantverkare, trebarnsfar och socialdemokrat känna sig underlägen Gunnar Tegelberg 54 professor i Ekonomi vid Lunds högskola och moderat?
Deär väl ungefär jämställda. Sven-Arne har underläge i utbildning, men har praktiska kunskaper och är politiskt informerad. Gunnar Tegelberg däremot har utbildning en på sin sida, troligen en uppsättning teoretiska kunskaper och är en politisk idiot. (Innan ni klagar på mitt ställningstagande, tänk på att ni klassar er som politiska idioter! :gremgrin:)

Vad har du för nytta av att vara ett geni om du ändå har så låg karisma att ingen lyssnar på dig?
Om jag är ett geni har jag väl inget behov av att kommunicera. Andra lär knappast tillföra något till diskussionen. :gremgrin:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Walium kastar in sin stövel

"Om jag är ett geni har jag väl inget behov av att kommunicera. Andra lär knappast tillföra något till diskussionen. "

Om du aldrig umgås med andra hur kan du då veta att du verkligen är ett geni och inte en schizofren knarkare? Det är ju omgivningen som i mångt och mycket definierar oss. Om alla tycker att du är ett korkat arbetarsvin som inte är värd luften du andas så är det inte säkert att det hjälper att du själv vet att den bilden inte stämmer.

Jag vet att jag själv har elitistiska tendenser och inte sällan orerar över hur hopplöst efterblivna invånarna i min forna hembygd är. Sådana grova och kränkande generaliseringar bör man vara uppmärksam på. Även om det är mycket lätt att i dessa tider sucka och beklaga sig över korkade amerikaner så kvarstår ändå faktumet att USA är ett stort land och inte alla invånare heller stöder Bush.

För att återgå till rollspelandets värld så borde man kanske revidera den klassiska uppfattningen att vissa egenskaper är mest användbara för vissa yrken och i vissa situationer. Till exempel ska krigare hellre vara starka och tåliga än smarta.
 
Top