Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men tycker du @Dr_Dängrot att alla böcker efter illiaden är bleka kopior? Skulle vi bara slutat där kanske? Satt punkt och varit nöjda?
Nej men jag tycker inte att vi behöver en ny illiaden utöver dom tolkningar som redan gjorts , det behövs inga fler .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men, kompis, Drakar och Demoner var en kopia av RuneQuest/Magic World när det kom ut.
Sant , jag skulle sagt runequest då . Att jag anser inte att vi behöver mer kopior idag av Runequest än dom som redan existerar drakar och demoner inräknat
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Det trodde jag att jag gjorde genom min konterfråga till dig men för att förtydliga så nej .

Yojimbo i western eller i vikingamiljö är fortfarande yojimbo .

Väsen satt på 1800-tal där man slåss mot svenska mytologiska varelser ist för Hammer horror monster och på 1800-tal ist för när nu shock utspelar sig är fortfarande tillräckligt likt shock för att jag skall kunna se klara och tydliga stora röda linjer emellan dom olika spelen .
Då blir jag ju lite nyfiken på om du kan nämna ett spel, en bok, en film eller en tv-serie som inte är för lik något som existerade tidigare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Kära bullen jag frågar åt en vän 😜.

Jag personligen och nu blir det ju extremt personligt men jag tycker som så att det finns tex bara ett Ramones alla som i dagens samhälle anno 2021 kopierar Ramones estetik och sound är endast bleka kopior av originalet sedan inte sagt att man inte får göra så och inte får starta ett coverband eller tributeband men varför skulle jag som punkälskare behöva 20 olika band i min skivsamling som låter identiskt med Ramones och ser ut som Ramones när jag kan lyssna på originalet
Fast det är ju en ytterlighet som inte ligger speciellt nära verkligheten. Ramones uppstod inte ur ett vacuum. De var väldigt influerade av 60s rock som Chuck Berry och Buddy Holly (som jag f.ö växte upp med) och protopunkare som MC5, New York Dolls och Stooges. Ramones i sin tur influerade band som Misfits, Bad Religion, Rancid, Green Day, Nirvana etc. Shit, de ligger nog i stor utsträckning bakom hela grungevågen! Men dessa band är ju inte karbonkopior av varandra.

Det är så kultur funkar. Det är inte kopior som radas bredvid varandra som sedan ersätts med något nytt, eller att det finns ett idealorginal som är Sant™ , och det gäller såväl rollspel som filmer som i princip vilka kulturyttringar som helst.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag har även samma stance när det kommer till om skall vi kalla det ämne eller tema .

Idag har vi call of cthulhu samt call of cthulhu Sweden och achtung cthulhu , cthulhu tech , lovecrafteusqe , kutulu , trails of cthulhu , king in yellow osv osv . Skulle jag sätta mig ner och komma fram till att jag skulle vilja skapa ett skräckspel så skulle jag fråga mig själv behöver världen ytterligare ett rollspel på temat eldritch horror , hp Lovecraft , cthulhu mythos eller skall jag kanske styra min skuta i en annan riktning och ge marknaden nått nytt.
Nej, det räcker definitivt inte. Vi behöver minst 100 varianter till. 1000! Även om det krävs 10 000 varianter av Cthulhu kommer till slut någon snubbla över det där som du kommer uppleva som att det "känns nytt och fräscht" och som blir det nya coola häftiga, som övriga verk kommer konkurrera mot. Men det kommer inte ske i ett vacuum utan influenser från något annat.

Dessutom är varenda ett av de 10 000 Cthulhu någon annans X, även om det är ditt Ö. Det tillför något för någon, och det är ju värt att värna om.

--

Om vi tar ett kliv tillbaka här, vad är det du egentligen diskuterar och argumenterar för? Jag förstår att "för dig behövs inget mer efter X..." men kan du se vad alternativet som jag uppfattar de flesta andra försöker öppna dina ögon inför, skulle innebära? The Ramones har inte uppstått i ett vacuum, och om vi tänkte som du skulle inte de ha fått skapas från första början, för de är influerade av andra som var före. Och fortsätter vi så bakåt i tiden kommer vi hamna i ett läge där nästan ingenting längre kan skapas för det är inte tillräckligt unikt.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Det är så kultur funkar. Det är inte kopior som radas bredvid varandra som sedan ersätts med något nytt, eller att det finns ett idealorginal som är Sant™ , och det gäller såväl rollspel som filmer som i princip vilka kulturyttringar som helst.
Ja, precis det här!

Och det är inte bara kultur. Det är alla idéer i hela världen. Teknikutveckling, politik, matlagningsrecept. I och för sig kan väl det sägas att allt är uttryck för vår kultur... :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Då blir jag ju lite nyfiken på om du kan nämna ett spel, en bok, en film eller en tv-serie som inte är för lik något som existerade tidigare.
Vampire var väll tex ganska nyskapande när det kom . Ja det var vampyrer och vampyrer hade gjorts innan men inte på det sättet . Har jag fel får du gärna rätta mig .
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Vampire var väll tex ganska nyskapande när det kom . Ja det var vampyrer och vampyrer hade gjorts innan men inte på det sättet . Har jag fel får du gärna rätta mig .
Det var ju bara ett vanligt skräckspel med vampyrer, precis som Chock. Den enda skillnaden var att man spelade vampyrerna istället för vampyrjägarna, men det finns en tydlig röd linje mellan dem.

Förstår du poängen?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej, det räcker definitivt inte. Vi behöver minst 100 varianter till. 1000! Även om det krävs 10 000 varianter av Cthulhu kommer till slut någon snubbla över det där som du kommer uppleva som att det "känns nytt och fräscht" och som blir det nya coola häftiga, som övriga verk kommer konkurrera mot. Men det kommer inte ske i ett vacuum utan influenser från något annat.

Dessutom är varenda ett av de 10 000 Cthulhu någon annans X, även om det är ditt Ö. Det tillför något för någon, och det är ju värt att värna om.

--

Om vi tar ett kliv tillbaka här, vad är det du egentligen diskuterar och argumenterar för? Jag förstår att "för dig behövs inget mer efter X..." men kan du se vad alternativet som jag uppfattar de flesta andra försöker öppna dina ögon inför, skulle innebära? The Ramones har inte uppstått i ett vacuum, och om vi tänkte som du skulle inte de ha fått skapas från första början, för de är influerade av andra som var före. Och fortsätter vi så bakåt i tiden kommer vi hamna i ett läge där nästan ingenting längre kan skapas för det är inte tillräckligt unikt.
Jag har svårt att köpa premissen att man skall återuppfinna hjulet igen och igen varför behöver vi hjulet 1,5 och 2,0 och 2, 5 och 3,0 .

Om jag vill vara nyskapande inom säg metal scenen så börjar jag inte spela heavy eller black eller döds eller power eller viking eller Doom eller nån annan metal genre som redan gjorts utan jag jag hittar på min egen metal genre typ uppstoppade gossedjurs metal för det har inte skapats innan jag skapar inte heavy metal 1,5
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vampire var väll tex ganska nyskapande när det kom . Ja det var vampyrer och vampyrer hade gjorts innan men inte på det sättet . Har jag fel får du gärna rätta mig .
Nu är jag inte särskilt bekant med spelet Vampire, men jag vågar sticka ut halsen och påstå att det inte fanns någon enda ny idé i det spelet. Just den specifika kombinationen av idéer kanske inte hade använts förut, men spelet uppfann inget nytt.

Saken är den att helt nya idéer är sällsynta. Mycket sällsynta. Det mesta är bara omarbetningar av äldre idéer. Sedan kan ju idéer användas på olika sätt, och göras på ett bra eller dåligt sätt, men helt nyskapande böcker, filmer, spel, etc. är mycket ovanliga.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det var ju bara ett vanligt skräckspel med vampyrer, precis som Chock. Den enda skillnaden var att man spelade vampyrerna istället för vampyrjägarna, men det finns en tydlig röd linje mellan dem.

Förstår du poängen?
Jag förstår din poäng men vad jag menar var att vampire hade en fresh för dåtiden take på vampyrmyten som inte gjorts innan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag förstår din poäng men vad jag menar var att vampire hade en fresh för dåtiden take på vampyrmyten som inte gjorts innan
Äh, det var ju Anne Rice RPG rätt upp och ner. Helt vanlig Gothic Horror i rakt nedstigande led från Mery Shelly et al. Systemet var också ett helt vanligt 90s game utan några nya idéer. Om man vill spinna vidare på din argumentation. :)

Reductio ad absurdum. Allt har ett ursprung.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Äh, det var ju Anne Rice RPG rätt upp och ner. Helt vanlig Gothic Horror i rakt nedstigande led från Mery Shelly et al. Systemet var också ett helt vanligt 90s game utan några nya idéer. Om man vill din argumentation. :)
Men det hade inte gjorts innan
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nu vill jag även att folk tar till sig att jag på inget sätt säger att väsen är ett dåligt spel eller att vi inte hade roligt med väsen när vi spelade det och att det inte gjorde sin grej eller gjorde det dåligt .

Min spelare påpekade att hen tyckte att väsen var shock i en annan kostym vilket fick mig att tänka kring detta och se saken på hens sätt , detta betyder inte att jag anser att spelet på något viss skulle vara ett kasst spel .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Alltså, alldeles bortsett från det kreativa behövs aktualitet i ganska mycket kultur för att den ska kännas relevant för publiken. Min dotter gillar nya låtar från Melodifestivalen som hon växt upp med, inte äldre med samma slags sound.

På samma vis som vissa verk blir klassiker som fortsätter att uppskattas glöms det mesta samtida i samma anda bort. Finns det överhuvudtaget något rollspel på den nivån? Tveksamt, speciellt som rollspel är en kultur som inte återanvänds enligt samma mönster som t.ex. musik. Oavsett hur bra spelen är tenderar vi som brukare att bli färdiga med spelen. Det beteendet lär väl vara en viktig anledning till att CoC är inne på sin 7e utgåva och DnD på sin 5e - för att ge dem ny aktualitet (och därigenom sälja fler spel). Det finns säkert undantag och nya personer kan alltid upptäcka gamla spel men de flesta lägger dem ändå åt sidan och fortsätter inte spela samma kampanjer om igen.

P.S. Det är ju så klart också en fråga om tillgänglighet, om spelet faktiskt ges ut och kan hittas av nya spelare eller ej. Vilket sällan är fallet med gamla spel och nog ett så gott skäl att ge dem en ny kostym.
 
Last edited:
Top