Spel som är oerhört lika andra licenser är det slump eller aktiva designval?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag och mina spelare spelade nordiska väsen så utbrister en av spelarna att men det är är ju shock/chill fast i en kostym . Ligan har snott shock och kört sin egen take på det var hens take away ifrån att spela väsen.

Jag vill minnas att jag för längesedan fick liknande upplevelser när jag spelade svenska kulter och bortom lögnens slöja att men vänta nu det här är kult-- just a cat in a different coat.

Är detta ren slump eller är det aktiva designval , är det vanligt att en spelskapare ser på en licens och säger detta skall jag "sno" och reskinna och göra till "mitt" eget , alltså ist för Barbie så skapar jag Darbie eller är det en ren slump att utfaller sig att spelen är såpass lika andra redan existerande licenser ?

Konspirationsteoretikern i mig vill ju säga att det kan ju inte vara en ren slump att väsen och shock är såpass lika varandra.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Är de verkligen såpass lika varandra? Att det finns likheter är en sak - det följer automatiskt med att de är i samma genre, men är likheterna så pass många fler än olikheterna?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag har också svårt att se likheter, mer än att det finns en organisation (storskalig vs smådito) som står mot klassiska monster kontra dito nordiska väsen. Utförande, setting, speldesign, inspirationskällor skiljer sig rejält åt enligt min mening. Jämför andra genrer; Traveller och alla rymdspel, Cthulhu, zombiespel, generisk fantasy osv.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad min spelare påpekade så jag utgår ifrån hens anekdotiska berättelse här .


Shock du är medlem av s.a.v.e
Väsen är det sällskapet
Shock du slåss mot det "okändas" inflyttande i människornas värld
Väsen så är det väsen ist
Hen hade för sig att i båda spelen så har du tidigare erfarenheter med det övernaturliga

Hen sa att spelen är lika varandra i sin premiss i att man lägger fokus på att undersöka och hitta ledtrådar och att bekämpa det onda med kunskap snarare än våld.

Jag utgår som sagt ifrån hens story , jag har inte spelat gamla shock på år och dar så mina minnen av det är extremt luddiga och det nya shock åter från graven har jag inte spelat alls.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tycker att inspiration verkar gå lite i vågor. Det har ju pratats om spel inspirerade av fornnordisk mytologi en hel del, men även släppts TV-serier och liknande som tagit liknande inspiration. Så det känns nog snarare som en del av någon sorts kollektivt fantastikmedvetande än det nödvändigtvis behöver vara rollspel som försöker ta upp kampen med andra rollspel.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
De likheterna kanske stämmer (har aldrig spelat Väsen, och Chock var det många år sedan jag spelade), men det finns väl minst lika mycket olikheter.

Att återanvända den grundläggande premissen är ju inget konstigt - det har folk gjort i alla tider och i alla medium - böcker, filmer, spel, m.m.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag tror att världen kan hantera att det finns två rollspel där man tillhör ett hemligt sällskap som bekämpar övernaturliga väsen, med tanke på att det finns flera hundra spel där man spelar en grupp män, alver och dvärgar som går runt i en medeltida fantasyvärld och slåss mot monster i grottor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Alltså, jag köper helt att Chock och Väsen delar premiss. Men det är å andra sidan också en rätt klassisk premiss, som bland annat återfinns även i till exempel Delta Green. Ser man till fiktion i stort finns ju allt från BPRD till Monarch till agents of SHIELD. Det gemensamma är att man har någon form av agenter som utreder något utöver det vanliga (monster, väsen, superkrafter etc).

Då "utredande med fokus på ledtrådar" är en ganska bred rollspelskategori så skulle jag definitivt säga att både Chock och Väsen använder en vanlig, och till syftet väl anpassad, struktur för att utforska det som gör just det spelets spelvärld unik. Att man är agenter med tidigare erfarenheter etc är ju i grunden inte mer "snott" från något annat än att "man är äventyrare som sätter sig på värdshus och får uppdrag av mystiska främlingar". Det är bara en ram, som fungerar bra i den valda genren.

Sedan är det absolut så att vi rollspelsmakare inspireras av varandra. På samma sätt som filmmakare gör det eller tv-spelsmakare gör det, med skillnaden att det knappt finns några pengar i det hela för de flesta av oss. Fria Ligan är väl undantaget kanske, men jag skulle bli mycket förvånad om Väsen visade sig vara deras stora kassako.

Det finns alltså inte så mycket konspiration här, som inspiration, korspollinering och att man återanvänder strukturer som funkar. Det finns ingen anledning att helt och hållet återuppfinna hjulet varje gång man skapar ett nytt spel.

(Det är ju lite det som är anledningen till att jag just nu skriver "Agency" – det är ett spel om just "agenter som utreder mysko saker, med fokus på ledtrådar etc", där man kan plugga in olika spelvärldar som innehåller olika mysko saker. Om jag ändå har idéer till fem olika rollspel som alla handlar om agenter som utreder mysko saker, varför skriva fem kompletta spel? Det känns mest som onödig upprepning… =))
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag skulle krasst sätt säga att spelmakare bara släpper sina egna husregler. Vi har Svärdets sång, Symbaroum och Trudvang som egentligen är samma sak. Man tar något som man spelade när man var ung och så gör man sin egen grej av det. Smäckar på snygga bilder och så är det klart.

Det finns egentligen ingen grund av speldesign i rollspel, utan man tar mest vad man tror behövs, baserat på vad andra rollspel redan innehåller. Sällan man ser, bland de sedvanligare spelen, något nytänkande kring rollspel. Jag skulle säga att det är mycket för att dessa rollspel redan riktar sig till de rollspelare som vant sig vid hur rollspel ska vara. Om man vill göra något nydanande kräver det att man hittar en helt ny målgrupp, exempelvis anime-fans, föräldrar som vill engagera sig kreativt med sina barn, superhjälte-fandoms, etc.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror att världen kan hantera att det finns två rollspel där man tillhör ett hemligt sällskap som bekämpar övernaturliga väsen, med tanke på att det finns flera hundra spel där man spelar en grupp män, alver och dvärgar som går runt i en medeltida fantasyvärld och slåss mot monster i grottor.
Har det sagts något annat i tråden ?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag skulle nog inte säga att de är oerhört lika, givet de där premisserna kan man ju hitta andra spel som också passar in.

Ligan har snott shock och kört sin egen take på det
Chock är ju en översättning av Chill, så det borde väl vara Chill som de "snott" av isåfall. Men att utgå från ett koncept och sedan köra sin egen take på det är väl vad så gott som alla spel gör? Man utgår från filmer, böcker och andra spel.

Det är ju också så att spelledaren (och spelarna) har visst inflytande att välja och betona element från de olika spelen, så en likhet i upplevelsen kan ju också komma därifrån, att man t.ex. väljer att köra på ungefär samma sätt.

Så är det slump eller aktiva designval?

Slump låter osannolikt, men man kan ju se att genrer verkar komma i vågor. En gissning skulle ju kunna vara att flera upplever att marknaden är mogen för en viss genre, och därför individuellt utvecklar olika produkter.

Aktiva designval att vara lik ett annat spel tror jag inte alls på, framför allt inte om spelet är Chock (det hade varit en annan sak om det andra spelet är D&D och har jättemajoriteten av marknaden). Snarare att man isåfall aktivt undviker vissa lösningar om man tycker att det blir för likt andra spel. Men att man aktivt skulle designa spelet att vara likt ett annat spel låter dumt. Mycket troligare är att man isåfall gillar ett visst koncept och en viss lösning och vill göra det.

Det enda fallet jag kan tänka mig att det är en bra idé att sno från andra spel är om det kan minska bördan med speltestande. Men då handlar det nog mer om att använda en spelmotor ganska rakt upp och ner, och så var det ju definitivt inte i detta fall.

Sedan kan man egentligen bara sno (som i upphovsrättsintrång) text. Inte genrer, storykoncept eller regler.

Om jag skulle skriva en bok där en grupp äventyrare skall frakta the one sword ist för the One ring till domedagssjön sist för Mount doom och ist för trollkarlen Gandalf så är det häxan randbalf som anförtror silveralven grillbo snarare än hoben Frodo det magiska svärdet och ist för Midgård så utspelar sig det hela i frostmark som är nån sorts pseudo vikinga setting så är det ju ganska uppenbart att jag ripp offar sagan om ringen. Oavsett om jag kallar det homage eller att jag dratt inspiration från sagan om ringen så är det en uppenbar ri
Givet likheterna mellan Chock och Väsen så tänker jag att exemplet borde vara att det är en brokig grupp varelser som måste resa mycket för att ställa till förtret för onda härskaren, på vägen träffar de märkliga varelser och slåss en del. ;)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När jag och mina spelare spelade nordiska väsen så utbrister en av spelarna att men det är är ju shock/chill fast i en kostym . Ligan har snott shock och kört sin egen take på det var hens take away ifrån att spela väsen.
Vaesen är snarare extremt likt norska Draug, som är folktrofantasy/skräck förlagt till tidiga 1800-talets Norge.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det beror nog på vilka spel man pratar om. Det är ingen slump att Mutant liknar Gamma World, det är ingen slump att Mutant 2089 liknar Cyberpunk och det är ingen slump att Mutant Chronicles liknar WH40k. Det var aktiva designval.

Sen kan man hitta toner av Svavelvinter i Erik Granströms material för Svärdets Sång, men då handlar det inte om ett aktivt val att göra det utan snarare om stilen och tonen hos den som skriver materialet.

Väsen och Chock har jag ingen pejl på, men idén om att det ska finnas ett sällskap man tillhör är ju äldre än Chock, vill minnas att det dykt upp när man pratar om Call of Cthulhu och kampanjspel redan på tidigt 80-tal.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Vad gäller Väsen och Chock. Ja det finns en koppling. Vi kallade det (skämtsamt) för Trollchock under utvecklingen. Men, det var egentligen bara dynamiken med en organisation och monster of the week-upplägget. Tror ingen av oss i Ligan ens har öppnat gamla chockböcker sen 80-talet. Men helt klart en viktig ingrediens i upplägget. Sen la vi till Sherlock Holmes-style-äventyr (mallen med brev och sen resa till landet är tänkt att emulera den typen av historier rakt av), la ganska mkt fokus på en bas för spelarna (också något som det finns gott om i populärkulturella inspirationskällor) och såklart hela den nordiska mytologin med allt kring det.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Och justja: mysskräck. Tror det ord vi använt internt mest när det bollats Väsen är "men är det mysskräck"? Hammer Horror-filmerna är utmärkta influenser på den punkten. Eller för den delen Baskervilles hund (ett Väsenäventyr om något).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Och justja: mysskräck. Tror det ord vi använt internt mest när det bollats Väsen är "men är det mysskräck"? Hammer Horror-filmerna är utmärkta influenser på den punkten. Eller för den delen Baskervilles hund (ett Väsenäventyr om något).
Det där är intressant. Många rollspel liknar varandra för att vi hämtar vatten från samma brunn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Frågan blir då, är det dags att borra nya brunnar ?
Det görs också. Grejen är bara att ju längre bort från det etablerade och igenkännbara, desto svårare är det att få folk att förstå och kunna ta till sig verket. Verk som rör sig helt och hållet bortom existerande troper, genrer och miljöer blir sällan speciellt långlivade.

Det här syns ju i film också. Även filmer som folk tänker på som "unika" och "revolutionerande" använder ju sig av existerande troper, miljöer och strukturer. Ofta är de egentligen inte så unika eller revolutionerande annat än i genomförandet och i hur de kombinerar de existerande pusselbitarna.

Star Wars är ju trots allt bara Blixt Gordon plus lite annat smått och gott… Alien är bara en helt vanlig slasher fast i rymden. Hur "nya" är de brunnarna?

Vill man vara lite cynisk kan man säga att allt nytt bygger på det gamla, och när vi uppfattar något som "nytt och spännande" så är det inte sällan för att vi inte har koll på originalen =)


Men ja. Det borras nya brunnar. Också. Det är ju lite det som är det fina med rollspelsvärlden just nu – bredden. Att vi både har spel som kör traditionella välfungerande koncept med nya skal, och spel som tar nya spadtag och gör sin egen grej (även om de också, såklart, bygger på existerande material. Rollspel som helt undvek att använda existerande grejer skulle ju vara helt obegripliga.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Vill man vara lite cynisk kan man säga att allt nytt bygger på det gamla, och när vi uppfattar något som "nytt och spännande" så är det inte sällan för att vi inte har koll på originalen =)
Så har hela mitt rollspelsliv varit. Otroligt mycket som jag upptäckt i rollspel och tyckte var coolt kommer från andra källor. Och jag, glad ung människa som jag var, trodde det var nytt! Sen hittar man något någon annanstans och inser att allt är en remix.

"Vaddå? Var inte Tainted Love med Soft Cell originalet?"-effekten, kan man kalla det. :D
 
Top