Spel eller scenarion som utspelar sig i Afrika?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
För en historisk miljö skulle jag föreslå västafrika under 1500-tal. Du har mäktiga stater som Mali och Songhay, mycket handel och kontakter - i synnerhet karavaner genom Sahara men också de första kontakterna med Portugisiska kolonisatörer - och massa utrymme för kontakter och konflikter
Ja, det skulle vara toppen. Jag tror jag vill sikta på 1860-70-tal dock. Diverse upptäckar-expeditioner, järnvägsbyggen, udda kolinialism etc. Sedan tror jag moder Afrika skall börja ställa sig upp lite.

Fast lite mer Age of sail skulle kunna vara mycket intressant också...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
The Savage World of Solomon Kane har ett avsnitt om att äventyra i 15/1600-talets Afrika med bl a ett par sidor historisk bakgrund om tidigmoderna afrikanska stater samt ett gäng äventyrsplatser/miljöer med varsitt kort scenario inspirerade av Howards noveller och fragment.

Bakgrunden är helt OK och äventyrsuppläggen ser mestadels habila ut. Tyvärr har man inte i alla stycken varit så genomtänkt med hur man hanterar rasismen i källmaterialet. Det finns förstås ingen explicit rasism i regler eller bakgrund, men flera av scenarierna gör ett vårdslöst bruk av troper från källmaterialet - ett av äventyren i synnerhet är helt otroligt sunkigt (det är föga förvånande också det som bygger på 'The Moon of Skulls', den i viss konkurrens mest rasistiska av Howards SK-noveller).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Skulle förresten inte bli det minsta överraskad om fler äventyr utspelar sig i Egypten än resten av Afrika tillsammans…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Varumärkestrassel. Och sedan skulle jag behöva läsa ändlösa mängder avsnitt för att greppa Fantomen-loren kring Bangalla, Rhodia, bergsfurstarna och så vidare.
Det finns redan ett Fantomen brädspel och en hel del Fantomen vetare, kanske samarbeta med dem?
 

Thanuir

Veteran
Joined
9 Jun 2019
Messages
37
Wille Ruotsalainen har skrivat Punaiset hiekat: Somalia roolipeleissä som är en fin liten hefte som beskrivar Somalia, litt på tvers av tidsperioder.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag såg just Into the Mother Lands.
Det är lite OT, för det utspelas inte i Afrika.

Bakgrund
I 1300-talets Mali levde historiens rikaste man: Mansa Musa (där "mansa" betyder kung eller kejsare).
Mansa Musa efterträdda sin farfar Mansa Abu Bakr II, då denne bestämt sig för att segla över Atlanen.
Abu Bakr var inte som Leif Eriksson som landsteg i Labrador med ett vikingaskepp.
Abu Bakr var inte som Christofer Columbus som seglade med de tre skeppen Santa Maria, Niña och Pinta.
Nej, Abu Bakr lämnade Afrikas kust med TVÅ TUSEN SKEPP. Han återvände aldrig och Musa fick ärva världens rikaste land.
Hur rik var Musa?
Man beräknar att hälften av allt guld i hela världen fanns i Mali på 1300-talet. Förutom guld hade Mali även stora tillgångar av salt och koppar.
År 1324 påbörjade Musa en pilgrimsfärd till Mecka.
Som kung reste han inte ensam, utan hade givetvis med sig ett följe, bl.a. 12000 slavar som alla släpade på packning: 1,8 kg guld var.
Guldet gav han bort på vägen till fattiga och behövande. På vägen besökte han Kairo, som drabbades av en tio år lång recession p.g.a. allt guld han gav bort.

Om rollspelet
I rollspelet bestämmer sig Musa att göra som sin farfar, d.v.s. skicka en stor expedition över havet för att upptäcka nya länder.
Expeditionen når inte Amerika, utan hamnar i en främmande värld som man kallar Musalia.
Rollspelet utspelas 1500 år efter expeditionen anländer den nya världen.

EDIT: det är antagligen den här expeditionen som rollspelet bygger på:
 
Last edited:
Top