Spel eller scenarion som utspelar sig i Afrika?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har kollat på några dokuemtärer om Afrika på senaste tiden och tycker det är lite av en glömd pärla vad gäller spel och scenarios. Det har hänt och händer ganska mycket där nere som skulle vara intressant att rollspela i.

Finns det några rollspel eller scenarion som tar avstamp i Afrika, afrikansk kultur eller historiska händelser och som gör det på ett bra sätt, inte bara har det som pittoresk kuliss för något tentakelmonster eller kvasibrittiskt socitetsäventyr?
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
I boken Cthulhu Dark finns ett scenario av Helen Gould som heter "The curse of Zimba 2017" samt ett bakgrundsavsnitt om ett fiktivt västafrikansk land, Jaiwo. Vill minnas att det var bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,874
Jag håller på att skriva en settingmodul för östra Afrika, främst Somalia, till Neotech. Ett av mina främsta mål där är att settingen just inte ska vara en kuliss, utan att man ska gå såpass mycket info, uppslag och inspiration att det ska gå att göra scenarios och kampanjer med stor variation. Denna modul är ju inte färdig, men det finns två kortare scenarier ute om du är intresserad:

https://www.scenariobiblioteket.se/produkt/blod-sand-och-skuld/

https://www.scenariobiblioteket.se/produkt/the-king-heard-voices/
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,292
Location
Kullavik

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
Och Mekanurg har skrivit Basker blå Till nyutgåvan av Chock. Fiktiv ö utanför Afrikas västkust. Verkar bra, men har bara skummat ännu.

Och Atlas Games satsade för en hel del år sedan på en Afrikansk setting; Nyambe (https://www.atlas-games.com/nyambe). Tror den var ganska kliché dock, men minns inte riktigt i ärlighetens namn (de skriver "An epic fantasy RPG OGL setting based on deeply-researched African mythology", så kanske är det d20-vibbarna som stör i mitt minne mer än själva settingen ...).

EDIT: Så här skrev författaren om Nyambe när det begav sig:
  • Offers a new yet respectful twist on epic fantasy gaming never seen in the genre before.
My motivation for creating Nyambe was simple. Africa was a major part of the Earth that has little or no representation in fantasy literature, let alone RPGs. When it does appear, it usually follows the pulp fiction model…[M]y goal for Nyambe was to create a fantasy version of Africa based on the actual history and mythology of Africa, rather than previous fantasy depictions.
– Christopher Dolunt, author of Nyambe
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
  • Jag har Æsheba: Greek Africa i bokhyllan. Modulen författades av den skicklige Frank Mentzer. Ett seriöst försök att skildra ett fantasy-Afrika med antik-grekiska kolonier. Men boken är från 1980-talet och känns torftig idag.
  • Settingen i Basker Blå, som nämnts ovan, är inspirerad av Cabo Verde och Madeira, dvs skådeplatsen ön Atlântida är ett katolskt och portugisisktalande land som i 500 år styrdes som koloni från Lissabon och som blev självständigt elva-tolv år före kampanjstart.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,028
  • Jag har Æsheba: Greek Africa i bokhyllan. Modulen författades av den skicklige Frank Mentzer. Ett seriöst försök att skildra ett fantasy-Afrika med antik-grekiska kolonier. Men boken är från 1980-talet och känns torftig idag.
  • Settingen i Basker Blå, som nämnts ovan, är inspirerad av Cabo Verde och Madeira, dvs skådeplatsen ön Atlântida är ett katolskt och portugisisktalande land som i 500 år styrdes som koloni från Lissabon och som blev självständigt elva-tolv år före kampanjstart.
Kände inte ens till Æsheba! Verkar tyvärr inte gå att få tag på dock, varken på eBay, Tradera, Amazon, Noble Knight eller som pdf på DriveThru...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Gary Gygax spel Dangerous Journeys använde en fantasyvariant av vår jord, satt i en period närmare antiken och exempelvis Egypten var i fokus. Världsboken heter Epic of Aerth och äventyret Necropolis utspelade sig där. Det äventyret finns också till hans spel Lejendary och till 3.0/3.5 om jag minns rätt.Jag tycker världsboken är intressant men jag har inte äventyret så jag kan inte säga hur det är.

På samma vis så finns det en massa spel/moduler och sånt som utspelar sig i Afrika men jag har ingen av dem och google funkar för alla.

Redigering då minnet är dåligt men kass:

Till rollspelet TORG finns The Nile Empire som är en verklighet som invaderat jorden i modern tid och Egypten är nu en pulp-action-verklighet kopplat till dess moderverklighet, Terra. De finns kort beskrivet i grundboxen och sen i mer detalj i böckerna Nile Empire och Terra.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De jag tänkte rekommendera är redan nämnda: afrika-modulen till neotech som @Franz nämnde och nyambe som @McKatla nämnde.

Harlem Unbound är en tredjeparts settingbok med fokus på den svarta befolkningen i New York. Kanske inte riktigt afrika.

Vad som ÄR Afrika (även om vi inte alltid tänker på det) är Kairo/Egypten.
GURPS Egypt
Vampire: Cairo By Night
Mummy: the Ressurrection är ett WoD-spel och mumier kommer som bekant från Egypten

Vi fortsätter med WoD:
Vampire: Kindred of the Ebony Kingdom handlar om afrikanska vampyrer.
Werewolf: War of Rage är en bok som tar upp hela världen, men har ett kapitel om Afrika.
I Werewolf finns förutom varulvar flera andra lykantroper, varav flera härstammar från afrika.
Bastet är varkatter, som simba som är varlejon (bastet breedbook)
Anansi breedbook är varspindlar från afrika.
Mokolé breedbook är varödlor (som varkrododiler).

Sedan finns även:
CoC: Secrets of Kenya.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,282
Location
Göteborg, Lindome
@Oldtimer har skrivit detta som jag tycker var bra
Tack för puffen, men det vore förmätet av mig att påstå att äventyret "tar avstamp i ... afrikansk kultur". Det utspelar sig i Afrika och innehåller så mycket lokalfärg och kopplingar till historiska händelser som man hinner nyttja under ett konventpass (det är ju ursprungligen ett GothCon-scenario). Kanske till och med lite för mycket visade det sig. ;)

Men det finns absolut krokar i det för den som vill bygga vidare.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,092
Location
Stockholm
Kobold Press 'Southlands' område till deras 'Midgard' spelvärld är inspirerat av Afrika (inklusive faraoiska Egypten).
https://koboldpress.com/kpstore/product/southlands-worldbook-for-5th-edition/

Bastet är varkatter, som simba som är varlejon (bastet breedbook)
Den boken har även vargeparder, varhyenor, o var-antika-egypten-katter som likt de Anubiska Silent Striders varulvarna tycks ha kulturellt stagnerat vid någon gång innan Kristi födelse. Det finns även varleoparder men även om boken nämner att de är spridda över både Afrika och Indien så är de i presentationen mest indiska.

WoD hade också stadsboken Cairo by night
O i MAGE o MAGE: Sorcerers Crusade så är några av magitraditonerna som dycker upp i tillbehörböckerna från Afrika.

CoC: Secrets of Kenya.
Å Secrets of Morocco
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
194
Jag tycker någon borde skriva ett äventyr till något spel där man utgår från Kairo eller Tanger, där man ska hitta en diamant innan några rivaler från den andra staden.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,856
Location
Marjura

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack för många bra tips! Flera saker som ser intressanta ut.

Men överlag ser det ut att vara en ganska outforskad kontinent. :) Får sätta mig och skriva lite saker.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
För en historisk miljö skulle jag föreslå västafrika under 1500-tal. Du har mäktiga stater som Mali och Songhay, mycket handel och kontakter - i synnerhet karavaner genom Sahara men också de första kontakterna med Portugisiska kolonisatörer - och massa utrymme för kontakter och konflikter
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,196
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En snygg modul eller världsbok som tog upp ”Great Zimbabwe”, Mapungubwe och andra platser, riken och sånt man (jag) har dålig koll på skulle köpas direkt. Särskilt om det var med klädstilar, namn och legender. + Kartor, huskonstruktioner, matvanor, plats i historien.
 
Top