Nekromanti Spel du vill spela och varför!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vilka spel vill du spela, och varför? Vem vet, det kanske bildas en spelgrupp för ett visst spel om det visar sig att det sitter folk på samma ort och vill spela samma spel men inte gör det, helt enkelt?


Storuggla, något skit måste man ju göra
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
PF: För den bisarra mängd awesome som finns inklämt i det spelet.

Eon (III eller IV): för att jag älskar systemet nog för att gifta mig med det.

Fallen reich: För att jag älskar life board och den övergripande känslan.

Neotech: se eon, lägg till cyberpunk.

AW: för att jag har hört bra saker om det och gärna skulle testa.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Apocalypse world för att hela spelet skriker att det borde generera asbra spel (men inte gör det).

Coriolis för att jag är grymt sugen på SF/space efter att ha spenderat massor med tid i fantasy och nutid och jag inte hittar något klockrent alternativ.

Bläck bara för att det är ballt.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Borde snarare heta spel du vill ha tid att spela med :gremlaugh:

Jag vill själv att Fria ligan släppar Coriolis ordentligt och spela deras megalånga kampanj.

Jag vill spela alla de kvarvarande äventyren av DoD trudvang

Jag vill spela en piratkampanj i En Garde III

Jag vill prova på operation fallen reich då jag gillade lifeboardet. Nästan som man bara borde spela med det.

Jag vill testa att ingå i ett gäng i Technochock

och självklart hinna med att köra klart min MUA:UA kampanj.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Eon för att jag gillar ren fantasy ibland.

Solar system för att det värkar awesome för oss som kan släppa trad.

Nullstate, för att jag inte han spela det på GothCon!
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Det kan bli en liten lista det här... Jag är utan spelgrupp för tillfället, så om något nedan låter bra så...

Trail of Cthulhu, Shadows of Yesterday, Tekumel, Artesia - för att det verkar vara bra/roliga spel, som jag aldrig provat.

Burning Wheel, Ars Magica - spel som jag har spelat, och i grunden tycker är bra, engagerande spel, men aldrig riktigt lyckats få igång någon kampanj med styrfart.

Pendragon, Exalted, Cyberpunk 2020 - för att de bästa kampanjer jag spelat varit i dessa spel, och det kanske är fåfängt, men har man fångat blixten i en flaska en gång så blir man väldigt sugen på att försöka göra det igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Jag vill spela...

...Nobilis, för att... Tja, det är Nobilis. Det är awesome. Älskar spelvärlden, konceptet, allt. Men är för dålig för att spelleda det.

...Eclipse Phase, för att spelvärldens koncept och utförande är så jävla ballt. Transhumanism är awesome.

...Coriolis, för att spelvärldens koncept är så coolt; arabisk estetik och scifi; klockrent! Tyvärr kassa regler och dåligt utförande, men ändå.

...Mechanical Dream, för att spelvärldens koncept är så coolt och annorlunda, och så totalt skiljt från vår värld.

...Hot War, för att jag gillar spelvärlden - ockultism i postapokalyptiskt london som ändå inte blivit alltför primitivt. Love it!



//Krank, det finns ett mönster nånstans här...
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
The secret we should never let the gamemasters know is that they don't need any rules. Gary Gygax

Jag vill spela "slå 1T6, högt är bra".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Laowai said:
Hot war verkar sjukt häftigt. Lite hellgate london typ?
Lite så, fast mer jordnära. inte lika mycket actionfilm med coola rustningar, mer olika pre-krigs-organisationer som försöker hålla civilisationen igång.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
A Taste For Murder för att det låter som min typ av mordgåtespel (dvs. det finns ingen gåta att lösa, jag kan koncentrera mig på att vara ärkebrittisk och mysa).

The Daughters of Verona för att jag alltid är nyfiken på vad Wilper kokat ihop, för att tanken bakom spelet tilltalar mig, och för att jag vet att spelen som inspirerat designen är skitbra.

Labyrinth Lord/old school Dungeons & Dragons för att jag är helt förälskad i hela grejen. Det känns som något slags tidsresa i kultur-/idéhistoria till ett svunnet sjuttiotal. Jag hoppas kunna få uppleva hur spelet/spelandet transcenderar det ironiska och blir ascoolt helt på riktigt.

Teknochock eftersom det trycker på alla knapparna jag trodde hade växt bort sen andra halvan av nittiotalet. Jag vill titta på Ghost in the Shell, läsa Akira igen, och sedan kämpa mig upp till toppen av mitt gäng.

Coriolis som om det vore en dramaserie på TV. Jag vet inte om varken de gamla eller nya reglerna kommer vara så himla lämpliga egentligen, men det ligger nära till hands att snatta världen vid tillfälle.

Solar System för att det funkade så bra i kampanjen jag spelade i för flera år sen. Spelet ger häftig karaktärsutveckling och sätter rollpersonerna hårt i fokus för handligen, vilket jag verkligen gillar.

Annalise för att jag är nyfiken på hur det fungerar. Från början lärde jag känna det som »ett vampyrspel där vampyren knappt är med« vilket jag fortfarande tycker låter suveränt, men det lär visst gå bra att köra med lite vilken setting som helst (som det brukar vara med många av spelen jag är nyfiken på).

Bloodlust / Hyperborea - Meister des Stahls för att det verkar coolt och helt galet, och verkar ha en intressant form för spelandet (din egentliga rollperson är ett magiskt vapen, sen spelar du nån jeppe som kånkar runt på något annat magiskt vapen också).

Mouse Guard för att det är lite myspysigt men samtidigt kan ge riktigt tuffa situationer. Skulle gärna lira 2 timmar i veckan då jag tror det skulle räcka för att få rätt stor behållning.

Burning Wheel för att jag kanske är lite masochist trots allt: det är jobbigt att behöva »misslyckas framåt« hela tiden, men det händer så grymt coola grejer då. T.ex. så har jag lovat bort min förstfödda till träskhäxan. Oooops.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,050
Location
Umeå
Annalise för att jag är nyfiken på hur det fungerar. Från början lärde jag känna det som »ett vampyrspel där vampyren knappt är med« vilket jag fortfarande tycker låter suveränt, men det lär visst gå bra att köra med lite vilken setting som helst (som det brukar vara med många av spelen jag är nyfiken på).
Har som sagt lovat dig minst tre kvällar på tu (eller tre om vi hittar ytterligare en villig) med Annalise. Men att vampyren knappt är med är en lögn. Kanske. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Allright, nu har jag förklarat jihad mot Fontanas Grilloumi (skiten smälter i stekpannan! Vad är det för hyss?) och lagat annan mat så kan jag säga vad jag tycker också!

Jag vill spela Burning Wheel Gold Edition, för nu är Range and Cover coolt och Fight! är ännu coolare. Jag vill spela Dungeon Crawl Classics RPG, för när jag läser det tänker jag "Fan vad coooolt!". Jag vill spela Labyrinth Lord för det känns avskalat och sympatiskt värre att tomta runt i ett hexcrawl med det. Jag vill spela Pathfinder E6 i samma hexcrawl och Castles & Crusades för hela slanten för de låter så underbart roliga. Och så vill jag såklart spela Artesia, för kartan och reglerna allena gör mig lycklig.


Storuggla, ger svar som inte säger något
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Just ja, något fräscht sci-fi spel är jag väldigt sugen på att spela. Några rekommendationer?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag vill spela Eon med Ymir, för han verar kunna det, och det skulle nog bli intressant.

För övrigt måste jag kolla in min spelsamling, för mycket att välja på... Spycraft kanske, det är ju tisdag.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
När Coriolis kickar igång ordentligt tror jag allt att det kommer vara läckert att spela. Världen är underbar bara att fixa ett regelsystem samt ännu mer fluff och jag tror det är set.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Eclipse Phase ska vara väldigt bra, har jag hört. Om än lite svårspelat. Men jag tror det hjälper om du specifierar vilken typ av sci-fi du är ute efter. Är du t ex ute efter Space Opera? Isåfall skulle ju inte Eclipse Phase passa sådär jättebra (då kanske nya Fading Suns, som kommer ut snart om det inte redan är ute skulle passa istället).

Übereil
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Just ja, något fräscht sci-fi spel är jag väldigt sugen på att spela. Några rekommendationer?"

Öh, ja du... Blue Planet är förvisso intressant, vilda västerns guldrusch på en arkepelagplanet, men det är sjuktligt out of print.
Fading Suns har en yta av scifi över sin fantasykärna och ja.. Traveller? Det finns gott om sci-fi, men om det ska vara fräscht finnsd et plötsligt inte alls lika mycket. :gremgrin:


Storuggla, det där är inte ett bra spel
 
Top