Målet är helt klart att komma igång igen med min långplanerade (började skriva -15) 5:e Konfluxen via onlinespel. Har två helt spikade spelare från en tidigare onlinegrupp som vill spela vidare på kampanjen och 3 st nya tillkommer för några spelomgångar med världsbyggande oneshots.
Alla är bra folk och vänner, men man ska ju passa i spelstil vad gäller både min vision och gruppen som helhet.
Jag har dock börjat vackla lite senaste veckorna kring hur jag ska göra med kampanjandet. Dels visavi den kommande versionen av konfluxen, men kanske mest för att jag funderar på att överge den mer traditionella kampanjstrukturen jag tänkte från början.
Man kanske helt sonika kan köra hela klabbet som en räcka one-shots där spelare och karaktärer kan komma, gå och bytas ut enklare än normalt. Framför allt slipper jag att ha fler än en grupp då jag vill köra saker ur historien kring konfluxen och dess platser som t.ex. Stegos under förmörkelsen, Expeditionen som hittar svavel/koloniserar Arhem, politiskt spel som utmynnar i kriget med Ransard, kanske en Kruri-grej, Svanarnas Seglats och som nästkommande "one-shot" under vilken dvärgrikena på Marjura grundläggs.
(I berättelsen hitintills har spelarna i några olika korspollinerade grupper och utan att veta det, släppt lös tidiga experiment från shagulitiska ritualer, träffat och hjälpt det Gröna Ögat, sett till att Gatves Klippa är en ank-koloni vilka tvillingarna varsamt vakar över (!!) och säkert några fler tokigheter jag inte kommer ihåg just nu. ( Edit: Träffat en aspekt av Ebharing var det ja.)
Det skulle också rimma ganska väl med one-shot upplägg att jag vill leda en kortare kampanj i Expert Partisan som jag fick lite ideér om när det landade i brevlådan inte så länge sen. Mothership har jag nån modul till jag verkligen skulle vilja leda med hela min tidigare onlinegrupp (vilka skulle passa väldigt bra till det, men mindre bra till grisfarmafantasy med konsekvenser som det visat sig under tidigare spel). Båda blir då online.
Jag skulle vilja vara spelare i en hemma-i-soffan-grupp också i nån lite mer långkörig kampanj. Det är snart 20 år sen sist..
Jag _ska_ skriva klart några av mina myriader av halv-halva projekt oavsett om det blir rollspelat eller inte och 1/1 drog jag igång med mitt TV26-skapande.
I övrigt spelande blir det massor av figurspelande av den historiska varianten, och blir det några konvent så är det främst det som gäller.
Suget efter icke-digitala hexiga krigsspel är även det väldigt stort.