Spelåret 2026

Många som kör Coriolis 2016 på forumet, är det ingen som kör The Great Dark?
För min del känns 2016s version som ett spel som ligger närmare mitt föredragna spelsätt än den senaste. Utan att ha så mycket på fötterna är min känsla att 2016 är mer fraktioner och kultur medan det nya har gett mig känslan av resurshantering och OSR. (Obs att detta är min förutfattade mening om senare och kanske inte stämmer med verkligheten).

För min del känns 2016s version som ett spel som ligger närmare mitt föredragna spelsätt än den senaste. Utan att ha så mycket på fötterna är min känsla att 2016 är mer fraktioner och kultur medan det nya har gett mig känslan av resurshantering och OSR. (Obs att detta är min förutfattade mening om senare och kanske inte stämmer med verkligheten).
Det är nog min uppfattning också, Great Dark känns mer fokuserat på sci fi-grottkräl och upptäckande. Motsatt från dig så passar det mig bättre - jag har svårt att få den rika (och välskrivna) lore som 2016 innehåller att bli spelbar runt bordet. Jag är en sån som gärna handviftar världsomgripande politiska skeenden osv, så det är verkligen inte min spelstil!

Vår plan är att spela klart Skuggan över Dunkeldäld med Henkedge som SL nu i januari och sedan ska vi testa Blade Runner för första gången med mig som SL. Annars är planen att besöka GothCon i år igen, men utöver det är spelåret oklart.

Vår plan är att spela klart Skuggan över Dunkeldäld med Henkedge som SL nu i januari och sedan ska vi testa Blade Runner för första gången med mig som SL. Annars är planen att besöka GothCon i år igen, men utöver det är spelåret oklart.
Jag körde en snabbvariant av Gloomshire med ungdomar, fantastisk modul!

Det jag funderat på är väl något slags "hur man fixar"-guide, kapitel för kapitel, dvs ingen komplett omskriven produkt utan mer en guide som förutsätter att man har originalet. Men även det tror jag blir svårt.
Ska sägas att jag använde mycket av ditt förvisso inte färdiga material för Italien i del 2 (men inte England, men mest för att jag inte hann) och det blev väldigt bra. Del 3 tycker jag visserligen inte behöver fixas på samma vis men är säker på att dina tankar funkat även på den.

Har startat en ny kampanj, Kopparhavskrönikan från Ereb Altor: Kopparhavsboxen och hoppas det blir en långkörare. Vi har spelat 2 pass hittills och inspirationen sprutar ur öronen.

Du har nämnt det här förut - skulle du säga att Daggerheart liksom var fel spel för just den gruppen, eller är det nägot i Daggerheart som gör det svårtillgängligt?
Lite både och, skulle jag säga. Dels var gruppen för stor, dels var den dominerande spelstilen bland spelarna att SL bestämmer nästan allt. Daggerheart passar betydligt bättre för en grupp där alla hjälps åt att bygga berättelsen. I kampanjen var det inte heller någon spelare som riktigt satte sig in i systemet, vilket är en förutsättning om man ska kunna ha kognitivt utrymme nog för att fokusera på berättelsen. Det är svårt att göra när man har fullt upp med att försöka lista ut vad rollpersonen kan göra rent mekaniskt. Men jag såg häromdagen, när vi körde en one-shot, att det är ett grymt bra system för en spelare som har intresset att gå mer på djupet. Det är även min egen erfarenhet från de få gånger jag varit spelare. Det är ett väldigt inspirerande system för sådana spelare.

Det där med kognitivt utrymme är något jag kämpat med som spelledare också. Det finns massor av verktyg i Daggerheart för att inspirera och stötta spelledaren, allt från Hope/Fear-mekanismen, till PbtA-liknande GM Moves, till stat blocks för sådant som inte brukar vara mekaniserat. Jag vet att jag inte behöver använda allt, men har ändå svårt att frigöra mig från känslan att jag spelleder fel. Det stressar mig! Så kanske lite väl många verktyg som faktiskt används i spel.

Även med de beskrivna bristerna så funkar Daggerheart bra och vi har ju kul när vi spelar. Alla spelarna förstod grunderna efter någon minut och kunde spela sina karaktärer. Det gillade sina karaktärer och systemet (med några få undantag bland annat kring avsaknaden av ett initiativsystem). Så på det viset är det inte så svårtillgängligt. Men det ska medges att det är ganska många rörliga delar att hålla koll på, vilket tyvärr kan ta fokus från rollspelandet. Jag tror också att spela-fel-stressen jag känner gör mig till en sämre spelledare. Det är så klart något erfarenhet kan råda bot på. Men just nu orkar jag bara spelleda enkla spel som Shadowdark och Drakar och Demoner.

(En faktor var även att hösten var en skitperiod för flera av oss och att det är svårt att få till riktigt bra rollspelande då)

Back