Nekromanti Sparlåga

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Smrtihara said:
Det är vi lite äldre som plöjer igenom gamalt DoD-stuff, inte kidsen som ska börja med hobbyn. De kollar in det senaste eller det som någon redan invigd presenterar.
Exakt... och om en redan invigd presenterar detta spel och påpekar att det finns att få tag på gratis... i rest my case.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur mycket kan egentligen licensen vara värd idag? Nån som vågar sig på en gissning (den får gärna vara helt ogrundad, vi befinner oss trots allt på nätet)?

Jag skulle gissa att den inte är värt särskilt mycket. Som Vitulv var inne på handlar det om en en obetydlig marknad i ett obetydligt land; man kommer inte sälja särskilt många ex bara på namnet. Inte heller tror jag att drakar och demoner: the movie skulle dra in några stora summor. Deras möjlighet att sälja licensen dyrt handlar nog bara om nostalgikers vilja att betala överpriser.

Sen tror jag att Riotmind skulle vinna på att låna ut licensen under den tid de går på sparlåga. För att hålla namnet levande helt enkelt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Rehn said:
Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.
Är inte det ett rätt konstigt påstående med tanke på att Theodore satt som VD i både Paradox Entertainment och Riotminds? Har han suttit och begränsat sig själv inför nya släpp?

/Han som tycker det där påståendet om att de fick göra vad de ville med DoD kändes rätt urlakat
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rehn said:
solvebring said:
Brynolf said:
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Såsom andra påpekat:
Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
... från Wikipedia angående Riotminds.
Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang
Det stämmer säkert. Hur som haver köpte de iaf lös varumärket efter den tid. Så ja - till dem som frågat - det är de som äger det.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Du förutsätter att det är mindre sannolikhet att en redan invigd rekommenderar DoD om gamalt material inte är gratis?

Detta resonemang förefaller haltande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
för rollspel är den inte värd mer än en symbolisk summa nuförtiden, gissningsvis. Efterson marknaden imploderat till ett fåtal försäljningsställen. Typ SF-bokhandeln och div. spelbutiker.

Annat var det då Riotminds drog igång.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Löst påpekande: alldeles oavsett om DoD är vad man borde använda för att rekrytera nya rollspelare, så verkar det ju helt klart finnas en marknad för ett nytt & förbättrat DoD i kraft av alla gamla nostalgiker...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
TheSod said:
Löst påpekande: alldeles oavsett om DoD är vad man borde använda för att rekrytera nya rollspelare, så verkar det ju helt klart finnas en marknad för ett nytt & förbättrat DoD i kraft av alla gamla nostalgiker...
Ja, förmodligen. Både från Äventysspels- och Riotmindsnostalgiker. Fast de vill nog ha olika spel.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Arfert said:
TheSod said:
Löst påpekande: alldeles oavsett om DoD är vad man borde använda för att rekrytera nya rollspelare, så verkar det ju helt klart finnas en marknad för ett nytt & förbättrat DoD i kraft av alla gamla nostalgiker...
Ja, förmodligen. Både från Äventysspels- och Riotmindsnostalgiker. Fast de vill nog ha olika spel.
Ah! Men om vi bara publicerar vita sidor - fast bestrukna med ett lätt narkotiskt preparat, som gör att alla tycker sig läsa sina favoritregler från förr?

Sparar in en hel del i tryckkostnader också...
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Arfert said:
för rollspel är den inte värd mer än en symbolisk summa nuförtiden, gissningsvis. Efterson marknaden imploderat till ett fåtal försäljningsställen. Typ SF-bokhandeln och div. spelbutiker.

Annat var det då Riotminds drog igång.
Jo, verkligen. Jag undrar verkligen vilken dragningskraft varumärket Drakar & Demoner har på folk under 25. Troligen nästan ingen alls.

Ska man göra ett rent nostalgispel tror jag mer på ett Ereb Altor-spel med enkla old school-regler. Som Äventyrsspels original fast mycket enklare. Listor över besvärjelser och liknande kan man lägga ut på nätet. Det man (jag?) kan tänka sig att betala för i tryck är ju världen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Han said:
Rehn said:
Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.
Är inte det ett rätt konstigt påstående med tanke på att Theodore satt som VD i både Paradox Entertainment och Riotminds? Har han suttit och begränsat sig själv inför nya släpp?
Du menar nog Paradox Interactive (dvs dataspelsstudion i Sthlm). Svjv har Fredrik Malmberg varit VD för Paradox Entertainment sedan starten 1999.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Bengt Petter said:
Jo, verkligen. Jag undrar verkligen vilken dragningskraft varumärket Drakar & Demoner har på folk under 25. Troligen nästan ingen alls.
Vi ska nog undvika att jämföra äpplen och demoner här.

Jämför man Drakar och Demoner med den "stora marknaden", dvs alla varumärken som finns, så är det såklart rätt litet. Framför allt bland folk under 25.

Om man däremot diskuterar rollspelskontext så är det två namn på spel som brukar dyka upp när jag nämner rollspel för folk (under 25) som själva inte är rollspelare:

D&D och DoD.

Upplever jag.

Det betyder alltså att om man lyckas entusiasmera dessa till att testa rollspel, så kommer det att vara dit de antagligen vänder sig primärt. Om man inte själv, som entusiasmerare, introducerar andra spel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Mycket tråkigt. Men jag har aldrig fattat hur Theo har orkat och haft tid med Riotminds utanför Paradox och Gamer's Gate.

Tack för tiden som varit, och jag hoppas att det blir en återkomst när tid och lust finns.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Undrar vad det skulle kosta att köpa liscens på Trudvang? Jag tror man skulle kunna göra något riktigt grymt med den settingen!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Draugen said:
Undrar vad det skulle kosta att köpa liscens på Trudvang? Jag tror man skulle kunna göra något riktigt grymt med den settingen!
Egentligen borde nog den licensen vara billigare, men misstänker att Riorminds ser det mer som deras baby och släpper den inte hursomhelst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Arfert said:
misstänker att Riorminds ser det mer som deras baby och släpper den inte hursomhelst.
Det är nog rätt troligt att så är fallet. Fast å andra sidan så kan de plocka in lite pengar på det om de känner att personen som betalar för licensen gör något bra utav det.
Det är min tanke i vilket fall.
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
En liten fråga från mig som befinner mig utanför Sveriges gränser och inte kan lägga vantarna på senaste numret av Fenix(3 -2011) ännu... Vad sade Riotminds i artikeln som skulle handla om deras onlinesatsning?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Draugen said:
Arfert said:
misstänker att Riorminds ser det mer som deras baby och släpper den inte hursomhelst.
Det är nog rätt troligt att så är fallet. Fast å andra sidan så kan de plocka in lite pengar på det om de känner att personen som betalar för licensen gör något bra utav det.
Det är min tanke i vilket fall.
Om man pratar licenser så handlar det ju mer om att hyra än att köpa. Därmed borde det ju gå att sluta ett avtal kring licensen som talar om vad man får och inte får göra med den - för att säkra babyn så att säga.

Eller hur ligger sådant till? Jag vet i ärlighetens namn inte exakt hur det här med licenser kan fungera.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Villfarelser

solvebring said:
Brynolf said:
Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Såsom andra påpekat:
Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
... från Wikipedia angående Riotminds.
Paradox har aldrig ägt rättigheterna till Drakar och Demoner. Det är en ofta spridd villfarelse, som förmodligen grundar sig i att Paradox äger rättigheterna till andra gamla Target Games-varumärken (t.ex. Mutant och Mutant Chronicles). Lita inte på Wikipedia!

Jag har för mig att historiken kring Drakar och Demoner-varumärket är som följer, men jag är lite osäker, så lite inte blint på vad jag skriver (men lita mer på mig än Wikipedia)... Jag försökte få det hela bekräftat via googling, men lyckades inte, så jag går på mina minnesfragment.

Varumärket ägdes fram till att Riotminds köpte det av Brädspelsbolaget i Ramlösa AB som i sin tur ägdes av Henrik Strandberg. Strandberg/Brädspelsbolaget fick varumärket som betalning för fordringar det hade på Target Games i samband med det Targets konkurs. Anledningen till namnet "Brädspelsbolaget" var förmodligen att det i varumärkesportföljen även fanns Casper-varumärken (som Svea Rike etc) som i sin tur licensierades eller såldes till Användbart Litet Förlag.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Har det hänt något med detta? Är det någon som faktiskt på allvar hört sig för om licensen? Sitter och ruvar på en mindre skattgömma i form av de kvarvarande delarna av ett arv. Inte helt osugen på idén.
 
Top