Möjligt. Att man sen får sätta ordentliga citattecken kring "open" är en annan sak =)rjonas said:Jag tror att Open Gaming License som D&D 3E släpptes under är den bästa affärsmodellen.
Möjligt. Att man sen får sätta ordentliga citattecken kring "open" är en annan sak =)rjonas said:Jag tror att Open Gaming License som D&D 3E släpptes under är den bästa affärsmodellen.
Jag måste tydligen förtydliga. NEJ det handlar inte om mig och om jag vill ha dem på PDF. Det handlar om möjligheten att sprida denna hobby till NYA spelare... det gör man inte genom att ta 80 spänn på en diffus liten sajt som bara redan invigda känner till... det gör man genom att sprida materialet till så många ställen som möjligt.Smrtihara said:Men det är väl inte som att Riotminds är skyldiga dig något? De har investerat tid, energi och pengar. Troligtvis tid, energi och pengar från sin familj också. De har de gjort nu så länge som de har fått mer energi tillbaka av att göra det.
Varför skulle du inte betala 80 spänn i kvartalet för det, du vill ju uppenbarligen ha materiale? Hur mycket brinner du för rollspelshobbyn?
Aha, hade jag ingen aning om. Vet att det fanns lite av DoD6-prylarna, men inte DoDT. ... Men vad gnäller folk om då?Frånsett då att det som finns kvar är så öerhört små mängder att jag tror att fildelning varken gör till eller från. Och jag menar, DoD Trudvang-material -finns- ju redan på torrentsajterna, liksom
Det är inte det jag menar och det vet du. Nu klämmer du bara åt mig bara för att jag formulerade mig klantigt.Så goodwill är inte värt att ha i rollspelsbranschen? Det är inte värt något att vara schysst?
Inte jag heller - vad gäller Kim och Riot alltsåö. Säger inte heller emot det övriga du säger. Och allt jag egentligen har sagt är att jag kan förstå dem, inte att jag nödvändigtvis håller med dem. Kort sagt kan jag förstå den som vill försvara varumärken och sina pengar, även om jag själv inte skulle ha hanterat det så. Jag är för att försöka vara fri med produkter i all den mån man kan. Vi måste dock också tänka på att Riotminds sagt att de går ned på sparläge - inte att de slutat helt och hållet, vilket innebär att det ändå fortgår från deras sida. Gamet är inte riktigt slut än, även om detta antagligen är förlängningen av sista halvlek.No argument there. Jag har ingen aning om vad Kim har för avtal med Riot, men åtminstone de böcker Neogames har kvar i lager borde man väl vänta med att lägga ut på pdf tills (långt) efter att Neo sålt slut dem. Resten av materialet, det som är out of print, ser jag däremot ingen poäng med att sitta och tjyvhålla på; släpp det fritt så hela rollspelshobbyn kan ha glädje av det, om ni nu inte har andra planer för materialet.
Det är just av de där skälen de bör sälja licensen istället för att hålla på den. Då slipper de bekymra sig och någon annan kan försöka att sprida ett nytt DoD till nya spelare.Gibbon said:Jag måste tydligen förtydliga. NEJ det handlar inte om mig och om jag vill ha dem på PDF. Det handlar om möjligheten att sprida denna hobby till NYA spelare... det gör man inte genom att ta 80 spänn på en diffus liten sajt som bara redan invigda känner till... det gör man genom att sprida materialet till så många ställen som möjligt.Smrtihara said:Men det är väl inte som att Riotminds är skyldiga dig något? De har investerat tid, energi och pengar. Troligtvis tid, energi och pengar från sin familj också. De har de gjort nu så länge som de har fått mer energi tillbaka av att göra det.
Varför skulle du inte betala 80 spänn i kvartalet för det, du vill ju uppenbarligen ha materiale? Hur mycket brinner du för rollspelshobbyn?
Det här är först och främst en möjlighet för RIOTMINDS att när dom kommer tillbaka (om) med en ny version (för glöm att dom kommer ha samma regler som nu) så har dom kvar en fanbase... som tack vare spridningen av detta material kanske skulle bestå av mer än oss 30+ rpg-gubbar.
Jepp, latt hyra ut licensen vore iof bra om Riotminds som bolag kommer att leva kvar och de vill dra pengar till det. Eller om de behöver pengar till något annat. Dessutom blir väl det billigare för den som vill köpa - i alla fall på kort sikt (då det på sikt måste bli billigare att köpa lös den?).Arfert said:Sälja eller låna ut den. Eller hyra ut den.
Även om du inte tror på marknadsföring så är det några andra i världen som gör det. Två argument:Ymir said:Vi har ingen statistik att tillgå på vad DoD betyder för folk, och det enda vi kan kläcka ur oss om varumärkets betydelse är lösa spekulationer.
Så om alla dina vänner säger att ett visst spel är bra och ett annat spel är skitkasst så köper du alltid det som de säger är dåligt?Ymir said:Därför hävdar jag, att det inte finns något som helst egenvärde i varumärket DoD; samhällets fixering vid varumärken och deras upplevda "rykte" är, at best, en kapitalistisk konstruktion för att få oss att köpa prylar. På samma sätt, visst, berömmelse = publicitet = reklam = folk köper produkten, men gör det den tvunget förtjänt av att bli köpt? Absolut inte.
Drakar och Demoner nämns ofta i media bland "vanligt folk":Ymir said:Den eventuella gratisreklam märket DoD innebär borde dessutom vara fullkomligt betydelselös, av två skäl:
- Dess mediala och popkulturella utrymme, while befintligt, har de senaste två decennierna eller så varit oerhört litet. Jag vidhåller att knappt en kotte bland vanligt folk (icke-rollspelare) någonsin har hört talas om DoD, men ser fram emot att bli motbevisad, hur det nu skulle gå till.
Riotminds AB äger varumärket Drakar och Demoner.Brynolf said:Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
Grundbox som är settinglös och separata kampanjvärldar.Arfert said:Dubbelsetting är kanske en bra ide. Jag tror att själva "grundboxen" ska vara setting-fri. Bara en känsla.
Alltså med separata settings och/eller äventyr.
Såsom andra påpekat:Brynolf said:Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
... från Wikipedia angående Riotminds.Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
Det tror jag också. Det skulle vara i linje med ursprunget. (Det kanske man ska vara försiktig med att använda som ledstjärna). Låt säga multi-setting: enkelt att använda Trudvang, Ereb, Mundana, Ereb eller Döda skogen.Arfert said:Dubbelsetting är kanske en bra ide. Jag tror att själva "grundboxen" ska vara setting-fri. Bara en känsla.
Alltså med separata settings och/eller äventyr.
Fast det där tror jag inte på. Jag tror artikelskaparen på wikipedia blandat ihop ett och annat. Varför skulle de ha rättigheterna "licensierat från Paradox Entertainment" innan de släppt något alls. Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.solvebring said:Såsom andra påpekat:Brynolf said:Hm, är det inte upp till Paradox vem som får licensen? För de äger väl fortfarande varumärket?
... från Wikipedia angående Riotminds.Rättigheterna till Drakar och Demoner har RiotMinds fram till 2000 licensierat från Paradox Entertainment, men med den sjätte utgåvan av Drakar och Demoner (Drakar och Demoner (2000)) köptes licensrättigheterna av RiotMinds grundare Magnus Malmberg och Theodore Bergquist.
Stämmer.Rehn said:Så som jag minns det köpte de rättigheterna i tid med att de kunde släppa DoD Trudvang, med uttalanden om att de ÄNTLIGEN kunde forma om Drakar och Demoner så som de ville ha det.