Nekromanti Sparlåga

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Jarre said:
Saker hände ju fortfarande hos RiotMinds och i deras senaste bloggpost så anade jag ingen förestående nedläggning.
Nä, de har varit någorlunda OK på att hålla uppe sina potemkinkulisser. Jag hade trott att de åtminstone skulle klämma ur sig nya Götter innan de klappade ihop.



Vad gäller götter är jag helt övertygad om att det går att göra "skräck+1700-tal" lika bra och bättre.

Jag misstänker dessutom att de i nya versionen skulle göra samma fel som i den första: tro att wikipediakunskap och färdighetslistor är lika med ett färdigt spel+spelvärld.

Jag ser gärna någon skriva ett 1700-talsskräckspel, med lite mer sammanhållen metaplot och mytologi, lite bättre och mer äventyrscentrisk världsbeskrivning, och lite mindre fladdrigt fokus.
Funderade också över Götterdämmerung förut. Min tanke var att den licensen förhoppningsvis inte är lika dyr. Om de ens skulle överväga att sälja. Ett högt pris för det vore i så fall orimligt. Men det är ett etablerat namn, vilket är en klar fördel om man skulle köpa upp varumärket. Dessutom går det spelet, om man ska tro all kritik - jag har aldrig kikat på det - bara att förbättra.

Fan, hade jag pengar skulle jag fråga nu direkt. Götter vore verkligen kul att sätta tänderna i. Det vill säga, något jag gärna skulle sätta i händerna på en massa spelmakare jag gillar. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Ska kolla in dom. Det man söker är en tydlig stil som inte är lik nåt annat.
Jag slår ett slag för bröderna Jäger. Jag vet dock inte vad de kan tänka sig eller vilka priser de tar. Tor stötte jag på under en distanskurs jag tog, och i våra diskussioner kom det fram att hans brorsa, Jan, illustrerat åt Äventyrsspel - bland annat till monsterboxen där du själv finns med. ... Ja, självklart måste man ta upp ämnet rollspel med alla illustratörer man stöter på. =)

Tor Jäger

Jan Jäger
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Synd att se faktiskt, även om jag aldrig varit förtjust i deras produkter så har de haft en hyllplats på Sveriges rollspelshylla.




/Poseur
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Ja, man kan ju läsa mitt inlägg som att jag menade att de skulle ge ut kopior av de häften som fanns på 80-talet, men det var inte så jag menade.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Ymir said:
GO EON IV!!!

förlåt. behövde bara vara fanbwoi ett ögonblick.
Behöver du verkligen uttrycka någon sorts skadeglädje just nu? Är vi inte större än så på rollspel.nu?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
osbjer said:
Ja, man kan ju läsa mitt inlägg som att jag menade att de skulle ge ut kopior av de häften som fanns på 80-talet, men det var inte så jag menade.
Okej, jag kan ha läst in för mycket i ditt svar. Då har du min ursäkt. Men för mig är:
Gå ihop med Granström och gör Trakorien till spelvärld. Spela på den gamla dod-känslan med illustrationer av Ackegård och ge ut ett nytryck av svavelvinterkampanjen. Detta vore en bra start, och jag skulle köpa det.
... ganska så mycket att backa i tiden än att se framåt.

jag skrev dessutom en del som du inte nämnde, som det här med BRP och dylika. Det gjorde jag dock mest för att göra en statement att gamla Drakar & Demoner är något man bör lämna bakom sig, i alla fall om man vill nå nya nivåer med spelet.

Nåväl, no hard feelings från min sida. Ledsen att jag missförstod dig. =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Trakorien som spelvärld skulle säkert locka, i alla fall nostalgiker. Men som sagt, det är på gång som ett eget spel. Däremot tyckte jag aldrig att Ackegårds Elfquest-stil passade DoD. Även om den var driven. Det jag vill ha är Nisse, fast mycket bättre, och modern.

Spelet skulle inte vända sig till "det var bättre förr"-gänget.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Trakorien som spelvärld skulle säkert locka, i alla fall nostalgiker. Men som sagt, det är på gång som ett eget spel. Däremot tyckte jag aldrig att Ackegårds Elfquest-stil passade DoD. Även om den var driven. Det jag vill ha är Nisse, fast mycket bättre, och modern.

Spelet skulle inte vända sig till "det var bättre förr"-gänget.
Håller fullständigt med dig om Ackergård. Ackergård är fantasy med inte DoD. Inte vad jag förknippar med DoD i alla fall. Ja, Nisse där snackar vi utpräglad DoD. Men så är han ju också en ikon i sammanhanget än idag.

Annars är ju Thelins svartvita arbete underbart. Faktum är att jag tycker mer om det än de saker han numera gör i färg. Här till exempel. Eller här. Den sista är iof kanske lite väl "amerikansk" fantasy, men iaf. =)

Och nej, att göra ett spel för gamla fans vinner man ingenting på. Tvärtom låser man sig ju vid en ytterst liten kundkrets. Jag tror inte att så många ny spelare skulle anamma det. Det är helt enkelt för omodernt. Då finns det mer moderna spel som kan ge så mycket mer.

Man måste ju trots allt, i alla fall om man vill göra något vettigt av det, göra ett spel av idag och inte igår.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Poseur said:
Sen när då?



/Poseur also says: go Eon IV
Iofs, det kom knappast som någon överraskning. Kan ni inte berätta hur Riotminds förstörde hela rollspelsscenen, begick helgerån osv. också?

Snyggt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måste ju visa den här också när jag ändå nämnt Lukas svartvita prylar. Denna ligger under Sketchbook, vilket för mig är absurt. Det är en riktigt bra, färdig bild om man vill det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det behövs ett Drakar och Demoner i butik för svenska rollspels skull. Däremot behövs inte Eon på samma sätt, det är bara kul om det också finns.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well som jag skrev tidigare:
Synd att se faktiskt, även om jag aldrig varit förtjust i deras produkter så har de haft en hyllplats på Sveriges rollspelshylla.
Så förstår jag inte ironin i ditt inlägg.

Det jag syftade på var: när började folk uppföra sig väl på wrnu?



/Poseur
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Jag undrar hur väl Svavelvinter kan täcka upp det behovet.

Det borde väl vara få faktiska rollspelare som inte gör kopplingen Svavelvinter<->Drakar och Demoner. Mundanerna lär väl inte göra den kopplingen dock.

Själv hoppas jag att Svavelvinter skall bli rejält poppis, och på så vis indiefrälsa en massa folk, så att jag i förlängningen får fler att spela med. :)
 
Top