Som flera varit inne på så handlar borgen som lås för en farled inte om någon pålspärr, kedja eller flytbom. Det handlar om att det finns trupper i borgen och en stadig kaj intill där det ligger snabba skepp. Om jag lyckas ta mig förbi borgen trots detta med mitt krigsskepp så har jag sedan trupper i ryggen hela vägen uppför floden, vilket till sist leder till att jag har fientliga trupper åt alla håll.
Stensö borg spärrade inloppet till Norrköping. Skällviks borg spärrade inloppet till Söderköping. Om mina grävningar där kan man läsa gratis i boken Hemma på borgen från 2020.
Stensö borg spärrade inloppet till Norrköping. Skällviks borg spärrade inloppet till Söderköping. Om mina grävningar där kan man läsa gratis i boken Hemma på borgen från 2020.
Hemma på borgen. Livsstilar på Östergötlands medeltidsborgar år 1200-1530.
I Östergötland finns 25 medeltida borgar, mer eller mindre väl bevarade. Den här boken är en studie av livsstilar på dessa platser utifrån nya utgrävningar och fynd, en genomgång av tidigare resultat och de skriftliga källorna. I de aktiviteter och
www.academia.edu