Spännande men enkla twister på magi

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Är det i deadlands som magiker/huksters spelar ett parti poker med demoner/andar och om dom vinner så utför anden/demonen det dom vill och om dom förlorar tar det hus i helvete eller är det nått jag fått för mig ?
Jag har alltid varit förtjust i magiker som inte kan något själva, förutom att hantera magiska varelser, som i sin tur utför magin. Magi by proxy, om man så vill.

Demonbesvärjarna bland de nordliga nomaderna i Eddings är tusen gånger häftigare än de "vanliga" magikerna i böckerna. Samma sak i Deverry, där man enklast utför magi genom att bli vän med, eller hota, elementarandar som i sin tur startar regn, eller vad man nu kan vilja ha för magi.

Så mitt ultimata magisystem är väl något i stil med Pokémon. På allvar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Numenera har ett kul ”magi” system där all magi är gammal tech. För det utspelar sig en miljon eller så år in i framtiden och 9 högtech kulturer har kommit och gått mellan nu och Numenera.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Coolt! Besvärjelserna beskrivs separat eller är keywords?
Det finns en separat besvärjelselista. I takt med att man blir en mer avancerad magiker kan man också resa ut på andeplanet för att knyta fler andar till sig, inklusive avsevärt mäktigare sådana.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Numenera har ett kul ”magi” system där all magi är gammal tech. För det utspelar sig en miljon eller så år in i framtiden och 9 högtech kulturer har kommit och gått mellan nu och Numenera.
Höstdimma har en lite mindre utdragen variant på det här, med bara tusen år sen mänsklighetens teknologiska höjdpunkt. Artefakterna från innan katastrofen kan däremot bara användas av vissa, för de har typ DNA-lås. Ju starkare en "blodslinje" är hos någon, desto kraftfullare artefakter kan den aktivera.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Numenera har ett kul ”magi” system där all magi är gammal tech. För det utspelar sig en miljon eller så år in i framtiden och 9 högtech kulturer har kommit och gått mellan nu och Numenera.
Jag gillade det konceptet, tyvärr tycker jag inte Numenera lyckades leverera, men jag hoppas någon någon gång kommer göra ett riktigt bra spel på det konceptet
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Mina spelare var tvungna att köpa en vagn och en åsna. För en ingrediens var en jätteshjärna och den de fick tag på var stor som motorblocket på en liten lastbil! Så de släpade runt den grejen i fem sessioner. Åsnan dog och de fick dra kärran själva. Hjärnan ruttnade och stank. De var tvungna att undvika en stad med en häxjägare i den. Men fan vad coola de var när de kastade formeln!
Förlåt, men jag kan inte släppa detta... Jag förstår att det blev en fantastisk berättelse... men...

Varför är jättens hjärna så stor? Storleken på hjärnan hänger normalt samman med djurets/varelsens intelligens. En hjärna är "dyr" och inget djur har större hjärna än nödvändigt. Det finns ingen anledning att tro att en Jätte har en speciellt mycket större hjärna än en människa, om det inte är jätteintelligenta jättar vi pratar om. Har jag missat något?

Förlåt. Men nu har jag skrivit det, så nu kan jag släppa det. Trevlig Helg!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Förlåt, men jag kan inte släppa detta... Jag förstår att det blev en fantastisk berättelse... men...

Varför är jättens hjärna så stor? Storleken på hjärnan hänger normalt samman med djurets/varelsens intelligens. En hjärna är "dyr" och inget djur har större hjärna än nödvändigt. Det finns ingen anledning att tro att en Jätte har en speciellt mycket större hjärna än en människa, om det inte är jätteintelligenta jättar vi pratar om. Har jag missat något?

Förlåt. Men nu har jag skrivit det, så nu kan jag släppa det. Trevlig Helg!
Jag tänkte att jätten var proportionerligt som en människa bara :p
 
Top