Spännande men enkla twister på magi

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sist men inte minst, för att kunna bruka magi i Eon IV måste en magiker ha uppnått en så kallad "omstöpning", ett tillfälle då hen upptäcker och lyckas få viljemässig makt över det naturliga magiska sinne som normalt sett är undermedvetet eller undertryckt hos de flesta varelser. I naturtillståndet är det mycket sällsynt att omstöpning uppstår, och därför har magiker i Eon över lång tid kommit att organisera sig i sällskap, där de har olika traditioner för att omstöpa sina elever. Detta involverar i regel ett brett spektrum av tortyrliknande tekniker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har alltid gillat idén med Sanna namn, som jag antar ursprungligen kommer från Ursula K Le Guin?

Alltså, idén att det finns ett mystiskt ursprång inbyggt i världsalltet, och att kunskap i detta språk är lika med en förmåga att bruka magi.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
I Zanguina innebär magibruk att man manipulerar en allt genomsyrande kraft (nämligen zanguinan).
Med rätt kunskap och utrustning kan vem som helst lära sig att manipulera zanguinan, som är indelad i sfärer som innebär olika områden. Exempelvis är zorkhanisk manipulation i huvudsak typ elementarmagi. Det är lätt att använda lågpotent magi, men direkt farligt så fort man kommer upp i högre nivåer. Man rubbar flödet av zanguina och kan orsaka en massa elände om man inte lägger kraft på att dämpa flödesstörningen.

Nu nämnde jag mitt eget spel. Om någon blir provocerad kan hen pm:a mig så löser vi det.
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Låter som RuneQuest-spåret? Där lyfts Folk Magic fram som nåt många lär sig av rent praktiska syften, typ kasta Bladesharp på sin grej istället för att hålla på och vässa för hand hela tiden, samtidigt finns religiös magi och "lärd magi" (sorcery) också.
Något åt det hållet. Det jag uppskattar med att magi inte är en medfödd eller på andra sätt mystisk förmåga som bara uppenbarar sig är följande:

1. Alla kan lära sig magi, i alla fall i teorin. Jag har väldigt svårt att köpa världsbyggen där en viss grupp har magi, om än att dess medlemmar är slumpmässiga, och denna grupp inte antingen a) är den mäktigaste gruppen i världen, eller b) det förekommer en enorm apparat för att hindra att a) händer. Både a) och b) innebär dock att världen och spelet blir väldigt styrt på ett sätt som lätt blir hämmande.

2. Magi kan vändas emot utövaren, eller ifråntas denne. Om vissa mystiskt utvalda har en inneboende magisk kraft kan ingen med lätthet vända denne emot magikern på det sätt som ett vapen kan vändas emot den som bär det, om det faller i motståndarens händer. Av den här anledningen gillar jag speciellt när magi funkar mer som teknologi, så att det handlar om att ha rätt grejer och att använda dem rätt.

3. Magisk FoU blir meningsfull för alla karaktärer.

Ett alternativ som förvisso går emot min grundtanke men som likväl ändå får samma effekt är att alla har en nominell magisk förmåga som kan tränas, som i Travellers on a Red Road exempelvis.

Poängen är då, i min mening, att idiosynkratiska begränsningar inte måste va en del av någon sorts grundläggande magifysiska lagar, utan begränsningar kan va mycket mer lokala, brokiga och öppna för kreativa lösningar. Det är i min mening mer intressant om det är ett kulturellt eller juridiskt brott att utöva magi på ett visst sätt än att det bara inte funkar. Det sagt så får ju magi gärna ha konsekvenser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det finns ju många sätt att göra magi coolt. Jag gillar när det inte är inneboende superkrafter utan på olika sätt en effekt av att världen i sig är magisk. Idealt så har magikern ingen egen "kraft" alls, utan har bara lärt sig att använda spelvärldens krafter. Några deklinationer av det här som vore coolt att se utvecklas mer:
- Sympatisk- och kontaktmagi. Magiker som bryter sig in hos sina offer för att stjäla ett hårstrå från en borste eller en dagbok.
- Klassisk demonologi med sanna namn, sigill och förhandlingar med demoner och andra krafter, som någon nämnt ovan. Antar att det är vad Sorcerer gör?
- Egil Skallagrimssons saga har mycket coolt. En flicka som har blivit sjuk för att någon lagt en felaktigt ristad runsticka. Eller när han reser Nidstång och väcker upp landets vättar.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Verklighetens magiker gör ju saker som alltid kan förklaras som trick med t.ex. fingerfärdighet, optik, suggestion, önsketänkande eller kroppskontroll. Man kunde sätta fantasins magiker under samma begränsning, att det går att göra fantastiska saker så länge det kan bortförklaras.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Är inte det en grej i Mage? Att magi är billigare om den är diskret och inte uppenbart bryter mot naturlagarna?
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Är inte det en grej i Mage? Att magi är billigare om den är diskret och inte uppenbart bryter mot naturlagarna?
Det ringer en klocka, men jag har inte riktigt koll.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Är inte det en grej i Mage? Att magi är billigare om den är diskret och inte uppenbart bryter mot naturlagarna?
Ja, den orsakar dessutom inte paradox vilket är dålig skit som drabbar dig när du bryter mot vad konsensusen anser är möjligt. Så att skrika ”Abra kadabra” och kasta en blixt får verkligheten att gå ”Nuhu!” och dels stoppa/försvaga magin men universum kommer också hämnas på dig på något sätt.

Grejen med Mage är att saker så som politik, teknologi och pengar är magi. För verkligheten är vad mest människor tror den är och magiker kan bryta mot det. Förr i tiden fanns inte en enad världsbild lika mycket så då kunde man göra lite vad som som helst som magiker men en ond konspiration skapade den vetenskapliga metoden och gav makten till folket.

Men kan du ändra vad folk tror är möjligt kan du gå nuts! En av de största grupperna magiker är monotheisterna, så lyckas du nog med folk i en kyrka tro att du kan hela med handpåläggning så fungerar det utan risk för paradox.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Ja, den orsakar dessutom inte paradox vilket är dålig skit som drabbar dig när du bryter mot vad konsensusen anser är möjligt. Så att skrika ”Abra kadabra” och kasta en blixt får verkligheten att gå ”Nuhu!” och dels stoppa/försvaga magin men universum kommer också hämnas på dig på något sätt.

Grejen med Mage är att saker så som politik, teknologi och pengar är magi. För verkligheten är vad mest människor tror den är och magiker kan bryta mot det. Förr i tiden fanns inte en enad världsbild lika mycket så då kunde man göra lite vad som som helst som magiker men en ond konspiration skapade den vetenskapliga metoden och gav makten till folket.

Men kan du ändra vad folk tror är möjligt kan du gå nuts! En av de största grupperna magiker är monotheisterna, så lyckas du nog med folk i en kyrka tro att du kan hela med handpåläggning så fungerar det utan risk för paradox.
Min första Mage rollis var såklart new age magiker och använde helande kristaller laddade i månsken, slagruta, tarotkort och sånt för att trolla.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
I rollspelet Agone är källan till magi en sorts små féer som fluffar runt och är söta.

Magiker som ägnar sig åt svart magi får kraft genom att hålla dessa féer fångna i små burar eller fastspända på sin kropp, och tortera dem med nålar och liknande.
Det här var allt jag ville tillägga i diskussionen och så var det redan gjort. Dancers (féerna) i Agone är helt underbara. Även snälla magiker får magisk kraft genom att hålla sig med féer dock, inte bara onda. Hur du behandlar dem avgör sedan vilken sorts magisk kraft du får.

Har lånat den här idén när jag improviserat sagor för barnen ett par gånger. Finns lite mer info om det på wikipedia också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
I rollspelet Agone är källan till magi en sorts små féer som fluffar runt och är söta.

Magiker som ägnar sig åt svart magi får kraft genom att hålla dessa féer fångna i små burar eller fastspända på sin kropp, och tortera dem med nålar och liknande.
så magiker är alltså Gargamel ifrån smurfarna?

I i approve
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I boken Wall of Serpents kan man kasta formler på den person man vet något om (så man vill inte avslöja namnet på sina föräldrar, sin födelseort, var man gått i skola och så för en magiker). Jag har inte läst klart boken så det kanske kommer mer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har alltid gillat När magin tar sitt pris jag vet inte om jag kan ange nån specifik bok eller film där det sker mer än att jag kom att tänka på GoT när danny ber häxan rädda khal drogo och i gengäld dör deras ofödde son. Ett liv för ett liv.

Jag gillar också när magi har en ond effekt , tex om magikern ber en ande om rikedom så får hen rikedom men 20 personer dör i ett bankrån eller om magikern ber anden om att bli berömd så ger anden magikern berömmelse men det är en negativ berömmelse tex som barnamördare eller diktator eller likande typ som i den lökiga filmen wishmaster
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
I Sorcerer här du dragit fram en demon bara för att hjälpa dig, men demoner finns inte.

Burning Wheels alver här ingen magi som inte innebär en sång.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
I åtminstone tidiga Warhammer så krävdes en speciell ingrediens för alla olika besvärjelser. Det innebar att magiker var tvugna att skaffa fram denna resurs, samt att en häxjägare kunde hitta typ dunfjädrar på någon och med visst fog hävda att denne nog minsann var trollkarl/häxa!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är det i deadlands som magiker/huksters spelar ett parti poker med demoner/andar och om dom vinner så utför anden/demonen det dom vill och om dom förlorar tar det hus i helvete eller är det nått jag fått för mig ?

Om det är så så är det en cool take på magi
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Vill minnas ett bra magisystem i "Age of Empires" (hette det så?) - Steampunkspelet som drogs in pga titellikhet med datorspel. Det var baserat på "riktig" magi, och genomtänkt har jag för mig. PS Sålde min bok till Spel & Sånt som fattig student. Misstag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
I åtminstone tidiga Warhammer så krävdes en speciell ingrediens för alla olika besvärjelser. Det innebar att magiker var tvugna att skaffa fram denna resurs, samt att en häxjägare kunde hitta typ dunfjädrar på någon och med visst fog hävda att denne nog minsann var trollkarl/häxa!
Mina spelare var tvungna att köpa en vagn och en åsna. För en ingrediens var en jätteshjärna och den de fick tag på var stor som motorblocket på en liten lastbil! Så de släpade runt den grejen i fem sessioner. Åsnan dog och de fick dra kärran själva. Hjärnan ruttnade och stank. De var tvungna att undvika en stad med en häxjägare i den. Men fan vad coola de var när de kastade formeln!
 
Top