Solorollspel

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För ett tag sedan läste jag Ironsworn, som känns som den kanske viktigaste representanten för solorollspel som finns därute. Kort, regler, och orakel (tabeller för att besvara frågor eller systemifiera hur du själv kommer på svar) i spelet är utformade för att spelas lite hur som helst. Med SL, utan SL, eller helt solo: du och reglerna.

Idén är intressant. Nästan mer ett författarhjälpmedel än “rollspel” på det sociala sätt jag är van vid att spela. Och högaktuellt i COVID-19-tider, tillsammans med ett växande community kring olika “solitaire wargames” och andra solospel.

Rekommenderar även en kik på eminenta Black Sonata, som är ett solobrädspel med dold förflyttning.

Men nu är det dags att skriva ett eget solorollspel. Det känns helt enkelt som en passande utmaning. Så jag tänkte höra med er—bortom magkänslan att solorollspel minsann inte är rollspel—vilka aktiviteter som faktiskt underhåller er i ett hypotetiskt solospelande?
  • Rena brädpelsmekanismer. Rulla tärning/dra kort, läs och se vad som händer? (Soloäventyr)
  • Progression. Nya levels, ny gear, tuffare monster?
  • Göra rollpersoner! Detta är ju ett klassiskt solospel: att ta fram dysfunktionella antihjältar som inte kan samarbeta och sen spela varsin sån tillsammans, i grupp. Solo kan du slippa gruppen! (O:FR fattade ju detta med sin Life Board!)
  • Dungeons. Slumpmässiga, typ Dark Fort (som följde med Mörk Borg Cult); eller kanske från klassiska D&D-äventyr?
  • Utforska story. Uppnå mål. Det som Ironsworn fokuserar på?
  • Intressanta val som ger dig förskrivet material, typ som storyboken i brädspelet Tales of the Arabian Nights?
Något annat?

Mitt mål är att skriva ett litet sword & sorcery-inspirerat solorollspel i december. Joina mig i denna “utmaning” om ni vill!
 
Last edited:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det finns ett gammalt system på Lulu som heter Mythic, som är väldigt bra för att solospela vilket rollspel som helst, eller för att solospela Mythics egna regler. Det går också att kombinera med Scarlet Heroes om man t.ex. vill göra något S&S-spel med lite old school-vibbar.

Tipsar

Christian
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
För mig så skulle det kräva att jag genom spelet skapade något unikt och kreativt som inte är författarens skapelse, utan min. Även då skulle jag ha svårt att engagera mig i det, men då skulle jag i alla fall bli lite nyfiken.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För mig så skulle det kräva att jag genom spelet skapade något unikt och kreativt som inte är författarens skapelse, utan min. Även då skulle jag ha svårt att engagera mig i det, men då skulle jag i alla fall bli lite nyfiken.
Det här är ju den balansgång Ironsworn försöker göra, med hjälp av PbtA-moves som interface och orakeltabeller som tilltänkt nödlösning.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag tror att jag lutar mer åt det brädspeliga hållet, a'la klassisk FF. En dungeon, några val längs vägen, och så lite pussel på det.

Fast å andra sidan gillade jag "80 days" mycket också, och den är kanske lite mer story-tung.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Solorollspel som jag stött på det har varit
1) En persons egna friformsberättelser med en egen rollperson i huvudrollen. Mycket mer berättelse och dagdrömmande i en värld man kan förändra efter eget tycke, snarare än en färdig värld, med färdiga utmaningar för en person.
2) Spel med en spelledare och en spelare.

Så en del av det här är helt nytt för mig. Nu kommer det lite negativitet som kan hoppas över eller inte.
F
ör mig är en del av det roliga med rollspelandet de andra spelarna. Ska jag tillbringa tid med enbart mig själv så går rollspelande från att vara en aktivitet som jag helst ägnar mitt liv åt till att vara en som jag helst inte gör. Är jag själv kan jag läsa en bok, en serietidning, en rollspelsprodukt, titta på youtube, film eller tv, spela tv-spel, teckna, måla, skulptera, dagdrömma utan regler, diska, städa, skriva manus, skriva äventyr, skriva världar, åka skateboard, spela gitarr, trumma, göra iordning en förkrossande Magiclek, ta en promenad.

Men skulle man försöka göra nåt med mig som målgrupp så tänker jag mig mer mysterielösande, som Myst i pappersform med en massa välgjord rekvisita.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har spelat lite Starforged. Det är ett hack av Ironsworn, skrivet av samma författare och i semi-öppet speltest i nuläget, och utspelar sig i skitig rymd ala Firefly och Alien istället för i skitig vikingatid.

Det som är roligt är att rulla på orakeltabellerna och upptäcka saker som jag inte hade en susning om att jag skulle komma på baserat på vad som ofta är ett verb och ett substantiv (från oraklen). Just Starforged har ju långa tabeller för vad man stöter på i rymden också, ffa hur olika planeter ser ut och vad/vem som bor där, och det är ju också ballt.

Jag vill upptäcka saker, är vad jag menar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
För egen del skulle jag helst se något som liknade klassiska soloäventyr men som var friare. Typ din första och sista punkt. En eller flera intriger att upptäcka men med fler valmöjligheter än "se paragraf 217". Kanske något sandlådeaktigt med en karta jag kan gå runt på, olika punkter som kan undersökas mer styrt och som kan länka i varandra. Svårt att uppnå... Det finns försök åt det hållet med geografiska val gamla MERP-solo och även i nya CoC solo.

Jag har läst Ironsworn och tycker det verkar ganska intressant - som vanligt rollspel. Tror inte jag har motivationen/kreativiteten att skapa bara för mig själv på det viset som krävs. Så jag är nog inte målgruppen här, men det ska bli intressant se vad du får till.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
För egen del skulle jag helst se något som liknade klassiska soloäventyr men som var friare. Typ din första och sista punkt. En eller flera intriger att upptäcka men med fler valmöjligheter än "se paragraf 217". Kanske något sandlådeaktigt med en karta jag kan gå runt på, olika punkter som kan undersökas mer styrt och som kan länka i varandra. Svårt att uppnå... Det finns försök åt det hållet med geografiska val gamla MERP-solo och även i nya CoC solo.
Det du beskriver är i princip spelet Barbarian prince.

 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tror inte jag har motivationen/kreativiteten att skapa bara för mig själv på det viset som krävs.
Det här har hittills varit mitt hinder från att spela Ironsworn. Har dock kikat på klipp från när folk spelar det solo, och jag kan absolut se det intressanta i det. Köpte det egentligen på någons inrådan här inför NaNoWriMo förra året, där det var någon som tänkte använda det för att generera sin berättelse. Det gjorde mig intresserad. Men att ta steget till att faktiskt spela det har visat sig svårt, trots att jag ordnat med alla saker som behövs.

Kanske är jag innerst inne lite rädd för att gilla det? :D
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
För egen del skulle jag helst se något som liknade klassiska soloäventyr men som var friare. Typ din första och sista punkt. En eller flera intriger att upptäcka men med fler valmöjligheter än "se paragraf 217". Kanske något sandlådeaktigt med en karta jag kan gå runt på, olika punkter som kan undersökas mer styrt och som kan länka i varandra. Svårt att uppnå... Det finns försök åt det hållet med geografiska val gamla MERP-solo och även i nya CoC solo.
Det finns en mer klassisk soloäventyrsserie som heter Fabled Lands som kom i mitten på 90-talet. Där låg inte böckerna i serie, utan de täckte olika områden och man kunde resa mellan dem.

Har inte testat själv, men blev lite fascinerad och kollade på nån playthrough på YouTube. Det verkar finnas utgåvor tillgängliga fortfarande, och det finns en fangjord java-version tydligen.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Lite sen till festen här men jag har spelat en del solorollspel. Testat Ironsworn och spelat en del med Mythic GME med några olika regelsystem.

Det jag tycker är roligast är att utifrån orakel och prompts sy ihop nåt som faktiskt funkar och hänger ihop. Både en berättelse och en värld. Det är lite som i spel där alla kan bidra till världsbygget och man får improvisera och inkorporera allas idéer till en sammanhängande helhet.

Det jag tycker funkar sämst är detaljerad strid. Skulle kunna tänka mig nån sorts AI ungefär som i brädspelet Sword & Sorcery som skulle kunna göra det roligt, men det tar för lång tid och är för tråkigt så då skulle jag nog hellre bara spela S&S eller tv-spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det jag tycker funkar sämst är detaljerad strid.
Strid som taktisk utmaning med sig själv låter inte jättespännande, det håller jag med om. Kikar en del på gamla solospel av "squad"-typ, men i den typen av spel är det ju helt andra former av utmaningar som är intressanta.

I Ironsworn sköts ju strid som andra former av progress tracks och är väl tänkta att handla mer om övervinnandet.

Tror du det finns något som skulle få det att funka bättre?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det solorollspel jag faktiskt tyckt mycket om är 1000 year old vampire, och det är för att jag när jag spelat det har min creepy fejk dagbok som en färdig text. Det kändes mer som ett kreativt verktyg än något annat.

Jag hade gillat ett solorollspel med ARG grejer i det där man får uppdrag att ge sig ut och genomföra i verkligheten. Mer ett Solo ARG än ett Solo RPG.
 
Top