Solorollspel

kaptendral

Veteran
Joined
30 Dec 2016
Messages
115
Strid som taktisk utmaning med sig själv låter inte jättespännande, det håller jag med om. Kikar en del på gamla solospel av "squad"-typ, men i den typen av spel är det ju helt andra former av utmaningar som är intressanta.

I Ironsworn sköts ju strid som andra former av progress tracks och är väl tänkta att handla mer om övervinnandet.

Tror du det finns något som skulle få det att funka bättre?
Striden i Ironsworn tycker jag funkar ganska bra faktiskt. Dels hänger det som du säger ihop bra med resten av systemet, men sen är det så pass abstrakt så det blir mer du vs tärningarna än du vs dig själv. Men jag vill fortfarande helst bara få dom överstökade så jag kan fortsätta skapa och upptäcka världen, karaktären och berättelsen.

Som sagt tror jag det bästa är att antingen göra strid till nåt som man löser snabbt och enkelt med ett eller ett par tärningsslag eller satsar på att göra som dom här solobrädspelen där varje fiende styrs av en massa regler om hur dom flyttar och agerar. Jag är personligen inte överförtjust i så kallad taktisk strid ens i vanliga rollspel så jag föredrar det första men det finns ju väldigt många som gillar grids och movement rates och status effects och grejer. För dom skulle nog det andra alternativet kunna vara nåt. Om du inte känner till S&S så är det i princip så att varje typ av fiende har några regler som säger hur dom rör sig (tex att bågskyttar försöker hålla sig på 2 rutors avstånd och närstridare kutar mot sitt mål) och vem dom helst anfaller (tex den med mest guld eller den som är mest skadad). Jag är ganska övertygad om att det skulle krävas en hel del jobb för att få till det bra.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
4,209
Location
Uppsala
Men jag vill fortfarande helst bara få dom överstökade så jag kan fortsätta skapa och upptäcka världen, karaktären och berättelsen.
Jag är mer inne på konsekvenserna av en strid. Du blir sårad. Du får tag i föremålet du ville ha. Du dödar den du egentligen bara tänkte lära en läxa. Strid som en mer narrativ motor egentligen. Ett sätt att ge dig ytterligare vägar vidare framåt.

Exakt hur har jag idéer om, men det är långt ifrån spelbart ännu. :)
 

kaptendral

Veteran
Joined
30 Dec 2016
Messages
115
Jag är mer inne på konsekvenserna av en strid. Du blir sårad. Du får tag i föremålet du ville ha. Du dödar den du egentligen bara tänkte lära en läxa. Strid som en mer narrativ motor egentligen. Ett sätt att ge dig ytterligare vägar vidare framåt.

Exakt hur har jag idéer om, men det är långt ifrån spelbart ännu. :)
Det låter helt rätt tycker jag. Jag har för mig att Ironsworn var rätt bra på det? Annars tycker jag tex Apocalypse World (och många andra besläktade spel, dock inte Dungeon World) gör det väldigt bra också där man får välja konsekvenser från en lista och sen bygga in det i narrativet. Det funkar såklart extra bra för att den typen av mekanik finns lite här och där i systemet och är inte helt unik just för strid. Jag blir hur som helst väldigt nyfiken på vad du hittar på!
 
Top