Textäventyr/Solo-spel/Choose-your-own-adventure

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Kärt barn har många namn.
Jag är (eventuellt) på gång med Ink igen (se inklestudios och tutorial).

Quest Of Justice har havererat sedan länge men gav ett gäng lärdomar:
  • Planera ordentligt. Det är troligare att ett planerat projekt blir klart än ett projekt där man skriver kapitel 1 på inspiration och sen har ett gäng coola med totelt osammanhängande idéer man vill få med.
  • Mer action. Jag är inte en skönlitterär författare och styrkan i textäventyr är inte textmängden utan att dina val påverkar storyn. Det måste hända mer.
  • Och lärde jag mig nåt mer så har jag glömt bort det.
Order And Chaos heter nya projektet och här har jag en draw.io-skiss över äventyrets kapitel som förhoppningsvis ska hålla mig fokuserad ändå in i mål så att det blir färdigskrivet.

Jag är ju mer programmerare än författare så givetvis finns det en mekanik också. Quest of Justice hade friendship-counter för de tre andra tempelnoviserna som påverkade hur de såg på dig (om det nu ens märktes i det jag skrivit...) och här har jag en order/chaos-mätare som börjar på 50/50, dvs full balans mellan aspekterna. Gör du sedan t.ex. kaotiska val så kommer mätaren att tippa 40/60, 30/70, etc vilket påverkar slutet.

Om någon annan på forumet är intresserad av textadventure eller har något eget projekt så bollar jag gärna idéer eller utbyter inspiration.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag är intresserad! Jag borde ha egna projekt, men de finns än så länge bara som dimmiga idéer i mitt huvud! Jag utbyter gärna ideér och bollar inspiration!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Här är ett koncept jag leker med - tar gärna feedback på om det verkar intressant/tråkigt/gjort/kan förbättras!

I ett traditionellt solospel så är din karaktär given och tydligt beskriven under spelets gång (typ, du är silverstjärnan, ditt uppdrag är att besegra den onda häxkonungen, du har just nu 15 guldmynt, 12 kroppspoäng, 2 kraftpoäng, kan 4 trollformler och så vidare). De val du kan göra begränsas av det som definierats av din karaktär (du kan bara öppna dörren om du har nyckeln, eller trollformeln "öppna dörr" OCH 2 kraftpoäng).

Men, tänk om istället för att din karaktär är beskriven, och dina val begränsas av det (som ovan), så är din karaktär ett oskrivet blad. Alla val är "öppna" och tillåtna så länge som de inte motsäger något du redan valt (typ, om tidigare val etablerat att du är rik, stark och dum så kan du inte plötsligt göra ett val som implicerar att du vore fattig och smart).

I praktiken blir det en sorts karaktärsgenerator som i slutändan beskriver din karaktär fullständigt, inklusive lite bakgrundsfluff.

Låter det här intressant? Är det gjort redan, och i så fall var?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Låter det här intressant?
Ja!

Code:
==pShop
Det skulle vara väldigt bra med ett riddjur inför resan.
* Jag är jätterik sedan arvet från Moster, köp en häst {wealthLevel=10}
* En mulåsna har jag nog råd med {wealthLevel=4}
* Jag vill inte svälta, stå över helt {wealthLevel=1}
Och sen använder man wealthLevel till kommande paragrafer.
Har du wealthLevel > 5 fnyser de bara åt dig på den sunkiga puben när du letar info, etc etc. Så olika val blir olika smarta att göra beroende på vilka val du gjort tidigare.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nice! Det ser ut som att ink rent tekniskt stödjer precis det jag behöver - då investerar jag nog i att lära mig det.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Det var ju lite pseudokod (eftersom jag inte orkade kolla upp om det går att göra i en enda paragraf). Jag är på inget sätt ink-expert, men jag lär mig lite allt eftersom.

En fundering jag har är hur mycket "fluff" jag ska stoppa in.
Code:
== psYoungLady
Looking to your left you see a young lady observing you. She has a really pretty smile.
– You poor thing, you must be starving, she says jokingly.
* "Not at all["], but some things can't be resisted." You smile back.
– I see, you are a bon vivant.
* "Yes[ I do"], my master doesn't take case of me properly." You try to smile but she looks at you with a weird look now. 
– Riiight, well anyway...
-<> My name is Tina. Come say hello to my friends.
* "I'm Phoenix, lead the way["]." -> psYoungLadyFollow
* "I should talk to the older lady["]." -> psYoungLadyDenied
Det där hade speltekniskt lika gärna kunnat vara:
Code:
== psYoungLady
Looking to your left you see a young lady observing you. She has a really pretty smile.
– You poor thing, you must be starving, she says jokingly.
"Not at all, but some things can't be resisted." You smile back.
– I see, you are a bon vivant. My name is Tina. Come say hello to my friends.
* "I'm Phoenix, lead the way["]." -> psYoungLadyFollow
* "I should talk to the older lady["]." -> psYoungLadyDenied
eftersom dialogvalet ändå leder vidare till samma punkt. Men jag tänker mig att det blir lite roligare att spela, så jag får avväga hur mycket tid det är värt. Det går ju att göra klart spelet och omarbeta efteråt för att fixa mer sådant här.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag gillar sådana "meningslösa" fluff-val.

Dels för att det är roligt för spelaren att välja mellan saker, men samtidigt skönt att inte alla val är liv-eller-död.

Också för att det bryter upp långa textstycken i mindre bitar - vilket gör texten lättare att läsa.

För författaren är det ett sätt att skapa illusionen av större valfrihet än vad hen lyckats komma på. Och så kan man också smyga in ett viktigt val bland något som uppfattats som fluff - det är alltid kul när man kan upprätta något som är konvention som sedan kan tippas över ända (det är en grej som jag gillar i tvspel, typ, det finns en save-chamber som mekaniskt bara används till att spara spelet. Fram tills den där gången då golvet går sönder och du faller ner i en dungeon).

Jag associerar tekniken mycket till inkle-studios spel, och jag gillar ju sakerna de gör.
 
Top