Textäventyr/Solo-spel/Choose-your-own-adventure

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Kärt barn har många namn.
Jag är (eventuellt) på gång med Ink igen (se inklestudios och tutorial).

Quest Of Justice har havererat sedan länge men gav ett gäng lärdomar:
  • Planera ordentligt. Det är troligare att ett planerat projekt blir klart än ett projekt där man skriver kapitel 1 på inspiration och sen har ett gäng coola med totelt osammanhängande idéer man vill få med.
  • Mer action. Jag är inte en skönlitterär författare och styrkan i textäventyr är inte textmängden utan att dina val påverkar storyn. Det måste hända mer.
  • Och lärde jag mig nåt mer så har jag glömt bort det.
Order And Chaos heter nya projektet och här har jag en draw.io-skiss över äventyrets kapitel som förhoppningsvis ska hålla mig fokuserad ändå in i mål så att det blir färdigskrivet.

Jag är ju mer programmerare än författare så givetvis finns det en mekanik också. Quest of Justice hade friendship-counter för de tre andra tempelnoviserna som påverkade hur de såg på dig (om det nu ens märktes i det jag skrivit...) och här har jag en order/chaos-mätare som börjar på 50/50, dvs full balans mellan aspekterna. Gör du sedan t.ex. kaotiska val så kommer mätaren att tippa 40/60, 30/70, etc vilket påverkar slutet.

Om någon annan på forumet är intresserad av textadventure eller har något eget projekt så bollar jag gärna idéer eller utbyter inspiration.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag är intresserad! Jag borde ha egna projekt, men de finns än så länge bara som dimmiga idéer i mitt huvud! Jag utbyter gärna ideér och bollar inspiration!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Här är ett koncept jag leker med - tar gärna feedback på om det verkar intressant/tråkigt/gjort/kan förbättras!