Nekromanti Solar System - ???s?s ???os

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
.Per.;n328331 said:
Tack Måns! Om en av dessa tre skjuter på Adam, kan de övriga två göra parallel checks (harm) för att boosta attacker 1?
Ja, de kan nog göra handlingar för att få bonus dice och "skänka" dessa till anfallande spelare. Men det krävs ju att de då gör något för att stötta den anfallande parten och inte göra egna attacker.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Måns;n328360 said:
Ja, de kan nog göra handlingar för att få bonus dice och "skänka" dessa till anfallande spelare. Men det krävs ju att de då gör något för att stötta den anfallande parten och inte göra egna attacker.
Precis, tänker här: sand i ansiktet, en fake granat o.s.v.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Arise!

Jag har bara tagit det för självklart att varje key bara ger xp en gång. Det vill säga att en stegvis går genom 1, 2, 5 och vill en köra buyoff kan en sno åt sig 10xp, men då inte köpa Keyn igen. Är det så?
Eller ska en tänka att spelarna har sina keys under hela kampanjen (ev. köper de ju såklart fler) och vid varje tillfälle de sätts i spel, t.ex. Key of Romance kan de casha in 1, 2, 5 xp beroende på situation?

Key of Romance (person)
The character is involved in a romance with another person. Our interest is in seeing what sort of relationship comes of it, or if the characters stay with it at all.
  • 1xp: Flirt with the romantic interest.
  • 2xp: Interact positively with the person. Go on a date or save her from a death-trap, for instance.
  • 5xp: Develop the relationship to a new level, whether the “next base” of physical intimacy, betrothal or something else.
  • Buyoff: Break off the romantic relationship.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Buyoff kan du bara göra en gång men de andra om jag inte minns fel kan man absolut ta flera gånger och i vilken ordning som helst.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Björn den gode;n334366 said:
Buyoff kan du bara göra en gång men de andra om jag inte minns fel kan man absolut ta flera gånger och i vilken ordning som helst.
Någon regelsida en kan kolla på? Kanske bara jag som borde skaffa glasögon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Nu har jag bara någon framgooglad webbsideversion att kika på, men enligt den verkar kapitlet om nycklar och erfarenhet börja på sidan 50.

Ett litet urklipp:

"Gaming And Using Advances

The primary means of gaining experience points during play is for characters to do things or have things done to them — events of play, in other words. Whenever such events happen to trigger a Key possessed by a character, the player should make mention of this to the other players and jot down the number of experience points gained. (Shouting “Bingo!” would be cheeky, but not entirely inappropriate.)

What this means in practice is that players will constantly maneuver their characters into situations that are pertinent to their Keys: this will allow the player to develop the character and the character to gain strength for important conflicts ahead in his story. Such strength may then be brought to bear when it really matters."
 
Top