Nekromanti Solar System - ???s?s ???os

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Min favvo story arc var när jag spelade en alkoholiserad sheriff som letade efter sin kidnappade barn och under resans gång kom att inse att han var en ovärdig far så när han väl fann dem (bortadopterade till en välmående familj) så lämnade han bara sin hatt på pojken fönsterbräde och red iväg i natten.

Jag hade garanterat aldrig nått den insikten utan mekaniker som tog fram min RP:s allra fulaste sidor, som nästan fick mig som spelare att skämmas över min RP.

Ps. Jag är själv förälder IRL så jag för mig är det här blytungt drama.

Pps. Det hade jag kunnat uppnå med någon form av Key of the Father och Key of the Devil, för att återknyta till Keys. För att ha två Keys som krockar med varandra är rent guld för drama!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Genesis;n297347 said:
Jag skulle tycka att det vore skitdåligt att SL kan forcera nycklar. Så som jag gillar att spela så är beslutet mellan "få XP men sätta alla i trubbel" och "spela det säkert men gå miste om XP" hela grejen. Där kommer intressanta val in i spelet. Vi får bra drama när de andra konfronterar kleptomanen och hen kanske ångrar sig och erkänner sitt problem (bygger mot en buyoff), eller påstår att hen blivit oskyldigt anklagad (bygger ett nät av lögner mot sina vänner). Här finns en massa intressanta möjligheter till drama och intressanta val. Och poängen här med nyckeln är att det är enkelt för en spelare som sitter vid ett bord att stå emot lockelsen att stjäla, men mycket svårare för en kleptoman som befinner sig i ett hus fullt av rikedomar. Nyckelsystemet för spelarens upplevelse närmare rollpersonens genom att sockra stöldalternativet lite.
Jag är med. Kanske är/var det så att vi som spelade såg på det hela lite för krasst helt enkelt. Det kan uppenbart bli dåligt (om målet är att "klara äventyret") om man som någon med kleptoman-nyckeln börjar stjäla saker från en nyckelfigur gruppen är beroende av. Så då valde vi (eller spelaren) att inte göra det.
Nu när jag tänker på det blev det nog ganska ofta att vi spelare sökte situationer där vi "säkert" kunde casha in på våra nycklar. Snarare än att se det som möjligheter att driva drama och intressanta händelser. Sannolikt problemet då vi trad-spelade i ett system som är tänkt att vara spelardrivet. Gissar jag iaf.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Måns;n297348 said:
Det har jag också full förståelse för. Personligen har jag inget emot scener där endast en RP är med eller liknande, men det går ju rakt emot det grupptänk som vi är vana vid.
Problemet infann sig när vissa spelare hittade keys som de inte ens behövde anstränga sig för. Bara genom att rida med i spelet, lösa äventyret och bura in skurken så fick de en bunke xp. Andra som hade mer "komplicerade" keys upplevde sig förfördelade i detta.

Måns;n297348 said:
Det enklaste i det här fallet är att se till att de olika Keys krokar in i varandra, så att de alla kan bli relevanta utan att man behöver 3 olika story lines.
Detta är en bra lösning men kan vara svår i praktiken. Särskilt om man har ett narrativ som man som SL försöker driva framåt (ie. ett äventyr). Notera att jag inte säger att det är omöjligt men bara att det kan bli svårt att jämka in multipla nycklar i scener som relativt kontinuerligt driver äventyret framåt.

Jag är nog lite mer traddig i min spelstil men vill kunna krydda med spelarinflytande.

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
cogitare;n297366 said:
Problemet infann sig när vissa spelare hittade keys som de inte ens behövde anstränga sig för. Bara genom att rida med i spelet, lösa äventyret och bura in skurken så fick de en bunke xp. Andra som hade mer "komplicerade" keys upplevde sig förfördelade i detta.

Detta är en bra lösning men kan vara svår i praktiken. Särskilt om man har ett narrativ som man som SL försöker driva framåt (ie. ett äventyr). Notera att jag inte säger att det är omöjligt men bara att det kan bli svårt att jämka in multipla nycklar i scener som relativt kontinuerligt driver äventyret framåt.

Jag är nog lite mer traddig i min spelstil men vill kunna krydda med spelarinflytande.

Cog.
Den tråkiga sanningen är att det inte riktigt går att spela Solar System på det sättet. Det kan i princip inte sluta på något annat sätt än det du beskriver. Det går inte att spela SL:s story och använda Solar System på det sätt det är tänkt. Man får helt enkelt välja, eller ta ett system som ligger mer i mittfåran, som något från Fria Ligan, Mouse Guard eller annat.

Vilket naturligtvis inte är någon kritik. Det gäller bara att ha rätt verktyg för det man vill bygga :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
cogitare;n297351 said:
Sannolikt problemet då vi trad-spelade i ett system som är tänkt att vara spelardrivet. Gissar jag iaf.
Jag tror att du har rätt i den gissningen, och jag tror också att det är ett vanligt problem. Man är nyfiken på mer spelardrivna spel och har hört bra grejor om dem, och så spelar man dem, men det finns en massa vanor som sitter i ryggmärgen som kolliderar med spelet och så får man lite problem. Och många spel förklarar inte detta, utan man måste vara "inne" i spelstilen redan. Jag misstänker att man stöter på liknande problem om man köper en OSR-modul och försöker att köra den på ett "traddigt" sätt.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Nässe;n297255 said:
Ja, om det inte går att hitta från en svensk sida. Pratar gärna Solar System :)

Tex: http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...System%5D.html

http://stormarnastid.blogspot.com/2008/06/uppstart.html
Några nybörjarfrågor…

Bestämmer en själv färdighetslista samt särskilda förmågor (secrets?)

Vad är pool?
Vigör 2
Instinkt 6
Förnuft 2
Typ grundfärdigheter? Finns det en lista att välja på eller är dessa påhittade just för denna kampanj?

Nycklar
Discot La Cocoracha
1 p Scen på discot La Cocoracha
2 p Ta en konflikt på discot La Cocoracha
5 p Skiten träffar fläkten på discot La Cocoracha
BO Portas från klubben
Nycklar är både bra och dåliga, men om de är dåliga ger de fler p? Vad är P?

Förbättringar
Cecilia- livet är allt för kort
Fadersgestalt
Social kameleont
Begåvning för förföra
Parta
Vad är förbättringar, de ger inga p?


Hur många Fudge dice behöver varje spelare ha? Eller använder en D6?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Man gör en färdighetslista innan man gör sina karaktärer. Självklart kan man vara kreativ och låta det ta tid, eller bara ta de färdighter som redan finns i listor. De färdigheter ni har med speglar vad ni tänker att man ska göra i kampanjen. Grundegenskaperna kan man byta namn på hur man vill. Finns standardnamn i regelboken. När voi spelat Vampire Solar System har vi haft en fjärde som hetat Blod.

P= (erfarenhets-) poäng.
Förbättringar= En lista över de sakar jag köpt för mina insamlade erfarenhetspoäng

Nycklar är varken bra aller dåliga. De ska vara utmanande. och jag som spelare bestämmer själv vad som är utmanande. SLs roll är att framkalla denna sorts situationer och skapa bomber och svåra val. Det finns två sorters nycklar. 1,2, 5-poängs eller 1,3 poängs. De kallas för olika namn och har lite olika fokus. Minns ej nu, men det står i regelboken.

Nycklar för min vampyr Mili: [FONT=&quot]Moderns nyckel[/FONT]
[FONT=&quot]1p Kramar, tar hand om, lugnar, validerar, ser till så någon har vad hon behöver[/FONT]
[FONT=&quot]2p Försöker lösa konflikter genom att att jämka, samförstånd och förståelse[/FONT]
[FONT=&quot]5P Tar en allvarlig risk genom att sätta andra(s) behov före mina egna[/FONT]
[FONT=&quot]BO Accepterar min ensamhet[/FONT]
[FONT=&quot]Bestens nyckel[/FONT]
[FONT=&quot]1p Snäser, svär, tar sönder saker och tappar humöret[/FONT]
[FONT=&quot]2p Försöka styra andra med våld eller hot om våld[/FONT]
[FONT=&quot]5p Allvarligt skada eller döda någon, impulsivt eller planerat[/FONT]
[FONT=&quot]BO Ger mitt liv för någon jag älskar[/FONT]


[FONT=&quot]Längtans nyckel[/FONT]
[FONT=&quot]1p Pratar om en gyllene framtid, eller drömmer mig bort[/FONT]
[FONT=&quot]3p Blir sviken av andra eller misslyckas med mål och drömmar[/FONT]
[FONT=&quot]BO Överger mina drömmar [/FONT]
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tack!

Förbättringar känns något oklart, är det som en särskild färdighet som går att aktiver, typ "Begåvning för förföra" under en scen?

BO hängde jag inte med på heller.

Lite sugen att testa Solar System i en skriven Cthulhu-kampanj, mest för att se om en får till en annan sorts _spelupplevelse_.

Men även, ingen Cthulhu-kampanj jag lyssnat (eller som jag själv varit SL för) följer ändå sanity-systemet (oavsett CoC, Trail, Dark) för då dör alla sanity-döden halvvägs genom Europa.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
.Per.;n297747 said:
BO hängde jag inte med på heller.
BO - Buy Out.

Man köper ut sig från nyckeln. Där att köpa ut sig betyder att man får ett antal xp (iirc) baserat på en symbolhandling eller symbolhändelse som sker (se BO-beskrivningarna i Nässes post). Efter du har köpt ut dig från en nyckel är den borta och kan inte generera xp till dig igen.

Kommer inte ihåg om man kan köpa den igen för xp eller om RPn aldrig kan få den igen. Oavsett vilket är det enkelt att husregla det så som du vill ha det.

Cog.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Vad gör en med sin exp, höjer skills, köper nya nycklar och förbättringar?

Förbättringar = secrets?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
XP kan användas för att:
* Köpa fler nycklar
* fler secrets
* höja eller köpa nya färdigheter
* höja polerna

Får att hålla reda på vad man tidigare gjort med sina xp kan man skriva en lista över ”förbättringar”, men det är inte end el av det officiella spelet
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Nässe;n297813 said:
Får att hålla reda på vad man tidigare gjort med sina xp kan man skriva en lista över ”förbättringar”, men det är inte end el av det officiella spelet
Däremot får man inte höja samma sak två gånger i rad om jag minns rätt, så någon typ av anteckning bör ändå göras av den normalglömske. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
.Per.;n297687 said:
Eller använder en D6?
Jag tror det blir lite drygt att bara ha en T6 på hela gruppen. När man slår tärningarna så sorterar man dem, så det hjälper verkligen att ha ett gäng.

När vi körde kampanj delade hela gruppen (5+SL) på två 16-pack. Jag minns inte att vi tyckte att det blev en massa skickande.

Det finns dock ett trevligt sätt att göra om vanliga pluppade T6 till fudgetärningar med en tuschpenna, om man inte vill köpa nya tärningar för bara ett spel. Googla "babys first fudge dice".
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
He, he menade inte en (1), utan en som synnonym av det könade ordet man. Men oavsett vad, bra med heads up inför beställning. De promotar ju att beställa ett 5-pack så alla kan sitta och bläddra. Är det av nöd? Räcker väl med 1 regelbok, eller?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Man klarar sig med en bok. Men som jag minns det var de så billiga att man nog kunde skaffa några utan att behöva tömma kontot. Jag tror inte det finns som PDF, så vill man inte riskera att fastna för att någon håller boken för stunden kan det ju vara värt att ta en sådan där spelgruppsuppsättning. Men nej, det finns absolut inget krav att alla har varsin bok för att man skall kunna spela.

Om man nu beställer direkt från Arkenstone så är mitt tips att hugga Zombie Cinema i samma beställning. Det är världens bästa finska zombiefilmsrollspel.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tack för all feedback, kul att höra och läsa spellogar osv. Nu har jag i alla fall beställt, det som blev "dyrt" var ju tärningarna. Introducerat spelet på en övergripande nivå för tilltänkta spelgrupp, de var mycket positiva. Särskilt till att spela sanity-damage i form av negativa traits, keys eller liknande. Ska fila något på detta när jag läst från pärm till pärm. Men i alla fall, inte ha det som en sanity-mätare där en tillslut dör. Snor nog skillsen rakt av från Trail eller CoC + några egna.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Arise! Väcker en gammal tråd med hopp om lite feedback.

Hur uppstår opposed checks när det gäller flera kombatanter?

Om 3 personer skjuter separat på Adam hamnar han i oppsed check med en av dem eller med alla tre? Blir det en stor fight där alla 3 räknar ihop sitt värde och Adam sitt, eller bryter en ner det till tre separata situationer? Hur går det till? Får han undvika alla tre skott?

Extended conflict, harm, resolving actions sida 44.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
.Per.;n328329 said:
Arise! Väcker en gammal tråd med hopp om lite feedback.

Hur uppstår opposed checks när det gäller flera kombatanter?

Om 3 personer skjuter separat på Adam hamnar han i oppsed check med en av dem eller med alla tre? Blir det en stor fight där alla 3 räknar ihop sitt värde och Adam sitt, eller bryter en ner det till tre separata situationer? Hur går det till? Får han undvika alla tre skott?

Extended conflict, harm, resolving actions sida 44.
Ett försvarsslag som mäts mot tre attackslag.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Tack Måns! Om en av dessa tre skjuter på Adam, kan de övriga två göra parallel checks (harm) för att boosta attacker 1?
 
Top