So what is your go-to BRP or post-BRP game?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det har jag svårt att tro. Stridsreglerna är väl mer eller mindre identiska, och i Mutant blev alla rollpersoner ganska kassa, medan de som var tjuvar, krigare och jägare i DoD var hyggligt kompetenta.
Samtidigt tänker jag att alla gubbar var typ dåliga i Mutant, medan i DoD var vissa yrken klart bättre? Och jag minns inget pingpong heller för att 1) färdighetsvärdena var lägre och 2) man kan inte parera kulor.

Edit: och vad JohanL sa, missade den posten.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag trodde att fler skulle ha senaste Delta Green som favorit. Den får mycket kärlek på andra forum.
Delta Green är en väldigt bra BRP version som förtjänar den kärlek den får. Jag känner bara att det är en tung bok att läsa. Men snabbstarten "Need to Know" är fantastiskt bra
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Delta Green är en väldigt bra BRP version som förtjänar den kärlek den får. Jag känner bara att det är en tung bok att läsa. Men snabbstarten "Need to Know" är fantastiskt bra
För oss som inte vet vad Delta Green är - vad är det som gör spelet så bra?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag känner bara att det är en tung bok att läsa.
Ja alltså, Delta Greens regelsystem är ju rätt… komplicerat och klumpigt, på sina håll. Jag gillar ju spelet i grunden, men just dess BRP-version ligger nog rätt långt ner på min lista.

Hade jag inte redan haft ett system att spela Delta Green med så hade jag nog övervägt att skala ner det ganska ordentligt. T20 istället för T100, slänga ut de flesta specialfallsregler…

Jag kan på ett abstrakt plan uppskatta tanken med downtime och att ha olika mätare för olika sorters stress och "madness", men jag är verkligen extremt osugen på att sitta med sådan bokföring och mekanik när jag spelar skräckundersöknings-spel…
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Ping pong in DoD usually comes from giving everyone shields, but as in real life, musketry in Mutant solves that problem quite nicely :)

When some three armed nerd shows up with a shield pretending to be a knight, the response is "First rank fire! Second rank, reload"

Also while HP are higher, weapons also do more damage. I actually like this because it gives you more room at the bottom of the scale for smaller injuries.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
CoC 7 är för uppsvullet, DoD 2 var kul men tyvärr brutet, Expert införde en del bra nyheter men blev också för uppsvullet, KH / HT har en snäppmekanik jag inte kommer överens med. Symbaroum som nämnts ser jag inte som brp. DoD 23 ser jag mycket fram mot och tror kan bli utmärkt, men tills dess är Expert Nova av @Mekanurg bästa implementeringen jag sett (jag har läst version 1 , men just idag kom version 2 med posten – kvällen är räddad!).
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
För oss som inte vet vad Delta Green är - vad är det som gör spelet så bra?
I grund är det som CoC med mycket Färdigheter, hög dödlighet och vansinne. Man utreder och skyddar människan mot sådant som denne inte bör veta om. Typ övernaturlig geometri, andra dimensioner, monster etc.

Jag gillar särskilt hur spelets struktur hanterar SAN förlust, hur det påverkar din karaktär. Tycker det ger en mer tydlig bild av vad som händer med personer som upplever det övernaturliga, inte bara att man blir "galen" och att det går ut över de viktiga i sitt liv.
Man kan minska SAN förlust genom att låta det gå ut över sina "Bonds" personer man bryr sig om. För mig ger det en känsla av att karaktären sakta drivs mot ruinen kant. Om man inte dör av något övernaturligt först.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
The Bible of BRP compilations, i.e. the Big Gold Book. Unfortunately they chose the worst version of weapon system available (Stormbringer, when they could have chosen RQ3, the best implementation in the whole family), but apart from that, it's a really excellent and versatile set of rules.

It has multiple parries or dodges, with increasing penalties for each additional one, so that a skilled fighter has at least some chance to hold off a few extra enemies (which corresponds well to my SCA experience, for whatever it's worth). A special or critical hit will bypass a parry or dodge of a lower success level, which helps to reduce ping pong. It has Fate Points, which I like, since it helps the storytelling by mitigating the most campaign-killing unlucky rolls (though not enough to get you out of any really serious trouble). And there are bonuses for complementary skills and cooperation, making skill use a bit more dynamic. As a whole, simple and simulationist. I love it!

PS for the people who say they would like a better version of DoD, you could do worse than try out BGB if you haven't already. It has the feel of a revised DoD, kind of like the best parts of -84 and EDD combined. The Quick-Start version is free: https://www.chaosium.com/content/FreePDFs/BRP/CHA2021 - Basic RolePlaying Quick-Start.pdf
 
Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Ja. Det är jag också nyfiken på. Mången här verkar anse att DoD i sina äldre versioner är ett rätt trasigt spel (pingpongstrider, kassa magiker, etc), men jag hör sällan sånt om Mutant. Är det så att (grund)Mutant var ett bättre spel? (Mutant2 bör vi däremot tala tyst om, inflation i färdigheter och häftighet).
Det är inte mycket egentligen. Vissa färdigheter som är märkliga: exempelvis att Gömma sig (SMI x 5) är en allmän färdighet men inte Smyga (SMI x 1 som grund). Några mutationer är märkliga, men det är nog en mix av subjektiv/objektiv sanning. Gillar fyndplanen och motståndstabellen; fenomen som många anser vara föråldrade och kassa. (Kidsen älskar att hitta fynd och flytta runt miniatyrer på fyndplanen för att se om de fattar: blir ett minispel i spelet. Skojigare än att slå ett slag för 'Begripa').

Önskar att det hade gjorts siluettfigurer och golvplaner även till Mutant. Om det någonsin görs en streamlinad mix av det vi gillar bäst med gammel-DoD, 5E och våra egna regler-box så som DoD-2023 för Mutant, hoppas jag det kommer med. :)
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är inte mycket egentligen. Vissa färdigheter som är märkliga: exempelvis att Gömma sig (SMI x 5) är en allmän färdighet men inte Smyga (SMI x 1 som grund). Några mutationer är märkliga, men det är nog en mix av subjektiv/objektiv sanning. Gillar fyndplanen och motståndstabellen; fenomen som många anser vara föråldrade och kassa. (Kidsen älskar att hitta fynd och flytta runt miniatyrer på fyndplanen för att se om de fattar: blir ett minispel i spelet. Skojigare än att slå ett slag för 'Begripa').

Önskar att det hade gjorts siluettfigurer och golvplaner även till Mutant. Om det någonsin görs en streamlinad mix av det vi gillar bäst med gammel-DoD, 5E och våra egna regler-box så som DoD-2023 för Mutant, hoppas jag det kommer med. :)
Man har tom bara 5% grundchans i särskilda färdigheter.

Det mest slående vid en ytlig läsning är att spelet måste generera många helt ospelbara gubbar, med dåliga grundegenskaper, låga färdigheter och defekter som gör deras liv svåra - eller korta.

Motståndstabellen och fyndplanen är säkert dåliga rent designmässigt, men vi hade roligt med dem när det begav sig.
 
Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Man har tom bara 5% grundchans i särskilda färdigheter.

Det mest slående vid en ytlig lösning är att spelt måste generera många helt ospelbara gubbar, men dåliga grundegenskaper, låga färdigheter och defekter som gör deras liv svåra - eller korta.

Motståndstabellen och fyndplanen är säkert dåliga rent designmässigt, men vi hade roligt med dem när det begav sig.
Ja, 5 % var det ja. Svårt att Smyga för de flesta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Fyndplanen är en så missad möjlighet. Tänk så intressant den hade kunnat vara med a) rimlig svårighetsgrad, b) litet kontroll över var man hamnar, och c) möjlighet att få effekter och bonusar även innan man förstår föremålet? Det krävs inte mycket för att göra det till ett intressant minispel.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Minns jag fel, eller är fyndplanen totalt slumpbaserad? Det finns varken skicklighetselement för spelaren eller för rollpersonens färdighet?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Minns jag fel, eller är fyndplanen totalt slumpbaserad? Det finns varken skicklighetselement för spelaren eller för rollpersonens färdighet?
Ja, förutom att rollpersoner med väldigt hög eller låg intelligens får räkna bort några dåliga eller bra slag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Och svårigheten kan ju vara helt sjuk, som att du måste slå fyra ettor på fem slag av 1T4 och så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Ja, förutom att rollpersoner med väldigt hög eller låg intelligens får räkna bort några dåliga eller bra slag.
Det är iofs rätt stor effekt att få göra det, Men i slutändan skulle allt kunna förenklas till en vanlig tabell om man ville.
När jag norpade fyndplanen till Kuf så lade jag till slumphändelser på rutorna så att det hände något för varje slag på väg mot målet.
 
Top