So what is your go-to BRP or post-BRP game?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
With the new DoD coming out and a rash of games in recent years (HT, Kopparhavet etc.) for BRP fans, what is your go-to game for now? Is it likely to change in the near future?

I am including both "true BRP" (Runequest, Call of cthulhu), BRP related or closely based (HT, Pendragon) and post-BRP (Symbaroum, Saga etc.) in the tally here.

If you were running a game tomorrow and your group gave you free reign what would you pick?
(As always feel free to reply in Swedish or English as you prefer)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Min instinkt hade nog varit Mutant 1*.

DoD-22 tycks ha goda potential för att ändra på det däremot.

*allternativt BRP-hacket till M:Å0. Har ännu inte prövat det men det såg trevligt ut när det kom.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Kopparhavets Hjältar, utan tvekan. Sätter tonen perfekt och reglerna rullar på skitbra. Hade jag hackat nåt annat BRP-system hade jag lätt tagit in Krilles öppna/stängda slag. Tillsammans med Pendragon-slag gör det T100 till en skön melodi!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Symbaroum is my favorite game in the BRP family with Call of Cthulhu (Sverige) in second place, and Hjältarnas tid in third. There's a possibility DoD23 will push HT down a notch.

Edit: Oklart varför jag valde att svara på engelska 😂
Is the svenska call of cthulhu actually a different game or just a different setting?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vet inte om jag har något favoritBRP-spel längre.

DoD och CoC och Pendragon har varit favoriter, men är sönderspelade och för dåliga regelmässigt. Och jag tycker inte om färdigheter längre.

Men med rätt spelare hade jag gärna kört lite DoD82 eller Mutant84, bara för att få uppleva spelen som de är skrivna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Just idag blir det Cyber M/77, ett cyberpunk-BRP som jag skrev tillsammans med ett gäng forumiter för några år sedan.


Det valet håller i sig i en nära framtid, men får jag ytterligare lite tid på mig så blir det nog "Wilhelms Drakar" i stället, för jag är sugen på regniga hedar, riddare i yllemantlar och prinsessor i torn. Det ingår väl i varje svensk spelmakares resa att minst en gång försöka göra ett perfekt Drakar och Demoner, och jag är inget undantag. :) Min tappning blir rätt lik Cyber M/77 fast i fantasyskrud.

Jag och @DeBracy berörde "Wilhelms Drakar" helt kort i senaste avsnittet av Nordnordost, som nästan helt och hållet handlade om Drakar och Demoner i alla dess former. https://www.nordnordost.se/?p=1314
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag har skrivit Matiné och kör numera nästan 2.0:an av det. Det gör allt jag vill - snabbt, smidigt, heroiskt ... med valmöjligheter. Varje slag säger dessutom någonting om rollpersonen och spelet får spelarna att beskriva handlingarna. Sedan har det ett fritt magisystem som är enkelt, farligt och mäktigt.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,308
Har spelat väldigt lite BRP de sista tio åren men gillar verkligen Kopparhavets Hjältar (och HT). Läste nyligen Mythras och tycker det verkar riktigt bra, men har inte hunnit testa spela det ännu.

Jag kör en avskalad variant på Mythras sedan några år, men det var först i våras som den verkligen föll på plats. Release senare i år!
Vad är det här för gäckande? Do tell!

Edit: skulle inte säga att EON IV är ett go-to spel för mig, men känner att det ändå bör lyftas fram då det är riktigt bra.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
De jag varit spelledare i senaste åren är äldre DoD (oneshots) och Symbaroum (Kampanj) samt så har jag varit spelare i Call Of Cthulhu (oneshots). I framtiden så hade jag gärna velat spelleda Kopparhavets Hjältar och Mutant Undergångens Arvtagare.
Jag känner dock att det börjar bli på gränsen till för mycket då jag hållt igång 5 olika spel som sl senaste åren och känner att det börjar bli svårt att hålla reda på fler regelsystem, kampanjer och äventyr så får se hur mycket nya spel (i vissa fall gamla spel) som hinns med.

De närmsta åren så ligger nog Symbaroum, DoD och Mutant Undergångens Arvtagare bäst till som mina go-to games. Här är tröskeln låg för min del då jag redan läst och spelat dem en del så behöver inte lägga lika mycket tid på att lära mig regler och äventyr.
 
Top