So what is your go-to BRP or post-BRP game?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Har spelat väldigt lite BRP de sista tio åren men gillar verkligen Kopparhavets Hjältar (och HT). Läste nyligen Mythras och tycker det verkar riktigt bra, men har inte hunnit testa spela det ännu.


Vad är det här för gäckande? Do tell!
Det började för flera år sedan med att jag letade efter lättspelade regler för att testa idéer, ofta med ovana spelare, folk som har ont om tid eller för solospel. Men de flesta förenklade versioner av BRP är mest fokuserade på strid - som DoD från 1980-talet - och plockar bort det som jag gillar med rollspel.

Så jag testade att utgå från Extended Conflicts i M-SPACE och sedan konstruera ett enkelt BRP uppepå. Och samtidigt behålla bakåtkompabiliteten med Mythras.

Det visade sig vara rätt svårt. Jag har nog aldrig kasserat så många versioner och så många ord i ett projekt : )

Men när det väl föll på plats blev det så här:
  • Extended Conflicts hanterar alla konflikter, från debatter och flykt över hustak till strid och att rädda sig ur kvicksand.
  • Fyra konfliktpooler: BODY, INT, POW och CHA. De återställs varje dag, men bara så länge de stannar på positiva tal. Negativa tal ger riktiga skador.
  • Nio breda färdigheter i %, till exempel Awareness och Movement.
  • Varje färdighet kan - om man vill - ha ett Focus (Awareness //Perception). De kan konverteras 1:1 till färdigheterna i Mythras.
  • Ett stance-system kallat Lenses skapar narrativt stöd för alla typer av konflikter.
  • Flexibla Tags beskriver förmågor som går lite utanför färdigheter, som rikedom och kontakter.
  • Färdigheten Willpower //Focus och Luck Points ger spelarna verktyg att påverka berättelsen.
  • NPC:er beskrivs med Code Blocks, som ger dem personligheter och drivkrafter - utan förberedelser för spelledaren.
Boken har betatestats under sommaren och är i princip klar. Förhoppningsvis kan jag lansera den i mitten av hösten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Pendragon (den ultimativa BRP-implementeringen), Symbaroum (grundsystemet är jättevasst, även om det sedan överväldigas av feats), Expert Nova, Mythras.

Jag spelleder RQG, men det är ett system som mått bra av att slimmas och moderniseras (och redigeras…) ordentligt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
With the new DoD coming out and a rash of games in recent years (HT, Kopparhavet etc.) for BRP fans, what is your go-to game for now? Is it likely to change in the near future?

I am including both "true BRP" (Runequest, Call of cthulhu), BRP related or closely based (HT, Pendragon) and post-BRP (Symbaroum, Saga etc.) in the tally here.

If you were running a game tomorrow and your group gave you free reign what would you pick?
(As always feel free to reply in Swedish or English as you prefer)
Hmmm, jag hade nog tagit någon grund (troligen HT) och sen husreglat det jag inte gillar eller tycker bör göras annorlunda.

Har än så länge inte kört ett enda brp-spel utan att husregla det någonstans :)

Cog.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hamnade på Mythras.
Det är det enda BRP motorn hittills som vare sig jag eller spelarna har sett någon anledning att husregla.
Spelarna gillar flexibiliteten och möjligheterna som finns i väpnade konflikter, magi och rollpersonsskapande. Sedan är FoundryVTT implementeringen vass.

Men jag skulle gärna spela Mutant:UA

C
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Call of Cthulhu 7 och Drakar och Demoner 2 är och förblir mina favoritversioner av BRP-motorn.

Det kan dock komma att ändra sig när Fria ligan släpper sitt Drakar och Demoner.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle kunna leva med DoD87 om jag var tvungen att spela något omodifierat. Med lite enkla husregler (eller helst en varsam modernisering) är det nog mitt förstahandsval för BRP.
Minska skillnaden i skada mellan olika vapen. En aktiv och en reaktiv handling per runda och ideér från stances DoD2016. Kapa ned antalet vapenfärdigheter.
Jag skulle spela det :cool:

Skulle jag lägga en enstaka komplexitetsnivå på det så är det specialeffekter från Mythras. Det är förbaskat trevligt att kunna avväpna någon o avsluta strider utan att alla ligger i en köttfärshög.

C
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
A mishmash from the RQ-family theres almost a dozen versions and I have most of them (including Mythras and Legend).
I pick the rules I like the best from each edition.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Vilka använder du?
Ja. Det är jag också nyfiken på. Mången här verkar anse att DoD i sina äldre versioner är ett rätt trasigt spel (pingpongstrider, kassa magiker, etc), men jag hör sällan sånt om Mutant. Är det så att (grund)Mutant var ett bättre spel? (Mutant2 bör vi däremot tala tyst om, inflation i färdigheter och häftighet).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Ja. Det är jag också nyfiken på. Mången här verkar anse att DoD i sina äldre versioner är ett rätt trasigt spel (pingpongstrider, kassa magiker, etc), men jag hör sällan sånt om Mutant. Är det så att (grund)Mutant var ett bättre spel? (Mutant2 bör vi däremot tala tyst om, inflation i färdigheter och häftighet).
Det har jag svårt att tro. Stridsreglerna är väl mer eller mindre identiska, och i Mutant blev alla rollpersoner ganska kassa, medan de som var tjuvar, krigare och jägare i DoD var hyggligt kompetenta.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Det har jag svårt att tro. Stridsreglerna är väl mer eller mindre identiska, och i Mutant blev alla rollpersoner ganska kassa, medan de som var tjuvar, krigare och jägare i DoD var hyggligt kompetenta.
Ja, om något borde det väl vara värre i Mutant i och med dubbelt så mkt kroppspoäng? (för visst var det så redan i gamla och inte bara i 89?)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Ja. Det är jag också nyfiken på. Mången här verkar anse att DoD i sina äldre versioner är ett rätt trasigt spel (pingpongstrider, kassa magiker, etc), men jag hör sällan sånt om Mutant.
Man hade sällan bra rustningar att få pingpong mot, skjutvapen var vanligare, mentala mutationer var bra till skillnad från besvärjelser.
 
Top