Varulv [Snapphanarna] Runda 4

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag skulle vilja höra vad @Octagonal och @Vimes tycker om varandra.
Hur har ni grävt och hjälpt byn?
Vad misstänker ni?
Röstmönster?

Jag hjälper till med handhavandet av slipade värjor.
Ge oss en duell!
1677405117604.gif
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Här föreslår Biobunker Andersson:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
...å andra sidan är Biobunker ganska radikalt skeptisk till Andersson därefter. Biobunker betraktar Ansersson som ordentligt röd-vit.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Antingen är Andersson röd eller också är Sidd röd.

Occham säger att Andersson är röd. Det förklarar varför han inte gjorde det uppenbara draget och gav mig smygskorna. Då hade han rödats desto mer iom att jag ocså spanat på honom och är grönare än Sidd.

Så långt är det logiska att byta ut Andersson mot nån annan, då är Vimes ett bra förslag.

Det mer långsökta alternativetär att Andersson är grön och gjorde det suboptimala valet av slarv eller okunskap och då öppnadw för ulv-Sidd att köra en bluff att Andersson är röd.

Byter vi då ut Andersson mot en ulv kommer Sidd och nya ulven kunna ta hem uppdrahet denna runda.

Detta talar mot att göra nåt byte.

Om vi byter in nån mot Andersson (till exempel Vimes) och blir sabbade denna runda skulle det ju rimlgtvis innebära att Sidd är röd. Kan vi då säga vem Sidds kompis är och vilka två som skulle ersätta dem? Det låter knivigt, antagligen för att det är en hypotetisk situation som inte överensstämmer med verkligheten.


Jag har fått föemågorna av Genesis. Jag kommer inte använda brevet. Jag kommer ta korpralmakten nästa runda.

Jag tyckte ju att Martin rödade sig förra rundan men jag är ändå inte säker på att vi tjänar på att byta ut honom. Vad tror ni andra? Har vi två snapphanar i gänget just nu?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Det jag nojjar på är om Andersson offrade sig för ulvarna? Dvs i gänget som nominerades nu så finns det fler ulvar som lät uppdraget lyckas.

Jag kan inte helt släppa hur Genesis pratade om att det var taktiskt dåligt av ulvlaget att vara två som saboterar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Plus att jag fortfarande undrar om Team Ulv tidigt planerade för att vara två i R4. Alltså, jag skulle ju knappast vara så slug att jag förstod att det behövdes, hey jag har ju inte ens spelat The Resistance förut - men lite smartare typer än jag lär ju ha övervägt vad det innebär att hamna i en runda fyra och vara tvungen att ha med två saboterar för att kunna vinna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Genny resonerar om Vimsan

Åkej, låt oss fundera lite på @Vimes. Trots att han en gång dissade Svampen i Örebro så skulle han ju ändå kunna vara en hederlig spelare i den här omgången. Vimes har denna runda föreslagit att vi ska kasta ut Andersson och sätta in honom själv som ersättare:

Det rimligaste spelet här borde vara att byta ut Andersson (som ju mest sannolikt är sabotören) mot någon vi litar mer på. Jag föreslår mig själv istället för Andersson.

Vi ska förstås avvakta @Sidds spioneri med mitt förslag för korpral @Genesis är alltså:
  • Impetigo
  • BioBunkerVII
  • Genesis
  • Sidd
  • Vimes
Om Vimes är grön, skulle han lägga det här förslaget? Ja, det känns ju som det mest rimliga. Är Vimes grön så resonerar han, liksom jag och andra, att Andersson troligast är sabotören, och föreslår sig själv som ersättare.

Om Vimes är röd, vad skulle vi kunna dra för slutsatser då? Då är han knappast röd tillsammans med Andersson, förutom om han kan kasta ut Andersson och fortfarande ha två ulvar i uppdraget, vilket betyder att till en i ulvgänget är med. Denne kan omöjligt vara Impetigo, som siats av Biobunker, och är knappast Sidd, som siat Andersson som röd. Så den enda kombon som innehåller Vimes och Andersson är med Biobunker, vilket då också innebär att Basse och Martin båda är gröna. Det känns knappast som ett rimligt scenario.

Vi vet att en av Sidd och Andersson måste vara röd, så om Vimes är ulv så är han det tillsammans med Sidd. Ulvkombon Vimes+Sidd, är den trolig? Nå, inte lika otrolig som kombon Vimes+Andersson+Biobunker, men den känns inte jättetrolig heller. Sidd har genom hela spelet uttryckt misstanke mot Vimes, och har i den här rundan sagt att han inte vill ha med Vimes på uppdraget:

Tvek.
Jag vågar inte ta med dig.

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
Detta kan förstås vara distanseringsbeteende, men att i det här läget, när ulvarnas strategi i så fall måste vara att få med både Vimes och Sidd (eftersom de behöver två sabotörer på uppdraget), skulle denne verkligen gå ut och säga detta? Nja. Man skulle kunna göra en genomläsning av tidigare spel mellan denna duo, men jag håller ändå ulvkombon Vimes+Sidd som ganska osannolik. Kan de ha iscensatt detta för att vi ska dra de här slutsatserna och konstatera Vimes grönhet? Känns långsökt.

Och om Vimes inte är ulvkompis med Andersson och inte med Sidd, och vi vet med säkerhet att en av dessa är ulv, så kan Vimes inte rimligtvis vara dansk. Så jag kan bara dra slutsatsen att Vimes med hög sannolikhet är lojal mot allas vår konung, om inte någon kan ge ett argument för kombon Vimes+Sidd.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
@Genesis Ditt arbete med röstnigslistor är bra för byn.
Senaste rundan var väl visserligen inte mycket att säga om men om du orkar fortsätta lägga upp så kan alla ha som mall.
Ulvarna slipper liksom inte undan strålkastarljuset👍 av röstningarna.

Bra funderingar om spelare.
Tycker det är Korpralens plikt att jaga ut fler som ligger och sover i kasernens slafar för uppsträckning och förhör!

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Genny resonerar om Vimsan
Vimes är ett rimligt förslag till kandidat att fylla Anderssons skor.

Men är inte det bästa ändå att sitta i båten och skicka samma gäng? Om det visar sig att vi har två snapphanar (vilket ju ändå känns långsökt) så har vi ju en runda på oss att ändra om.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
@Genesis Ditt arbete med röstnigslistor är bra för byn.
Senaste rundan var väl visserligen inte mycket att säga om men om du orkar fortsätta lägga upp så kan alla ha som mall.
Ulvarna slipper liksom inte undan strålkastarljuset👍 av röstningarna.

Bra funderingar om spelare.
Tycker det är Korpralens plikt att jaga ut fler som ligger och sover i kasernens slafar för uppsträckning och förhör!

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
Jag postade väl förra rundans röstning medan vi väntade på Martins röst, har jag för mig, så här är den igen, med den sista rösten inlagd.

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3
Röst 9JAMartin5/3
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Vimes är ett rimligt förslag till kandidat att fylla Anderssons skor.

Men är inte det bästa ändå att sitta i båten och skicka samma gäng? Om det visar sig att vi har två snapphanar (vilket ju ändå känns långsökt) så har vi ju en runda på oss att ändra om.
Ja, det är ju ett rimligt alternativ att överväga, som sagt. Låt oss analysera detta också! Om senaste gänget har två snapphanar, vad kan vi säga om det?

Vi vet att en av Sidd och Andersson är röd, och sannolikt inte båda, om de inte har en TREDJE kumpan. Inte troligt. Så om det är Andersson som är skurken, vem kan vara hans kumpan?

Impetigo har ju siats av BB, så om det inte är kombon Andersson+Impe+BB (långsökt) så är detta inte ett alternativ. Kvar är BB (eller jag, men jag vet ju att jag är grön). Är Andersson+BB ett rimligt alternativ? Tja, BB lade ju fram ett alternativ med sig själv och Andersson, vilket vi vid det tillfället fann ganska förvånande. BB har i det här scenariot också röstat grönt i två uppdrag (även i det senaste, men här hade de ju Andersson på laget och har haft tid att synka sig för att åstadkomma endast en rödröst).

Och om det är Sidd? Då är Andersson grön, och vi hade två snapphanar med på R2-uppdraget, som båda röstade grönt. Och eftersom jag vet att jag är grön och Impe inte kan vara röd utan att BB också är det så måste det vara Sidd+BB, som då har varit två ulvar som röstat grönt två gånger i rad. Det känns knappast troligt.

Så de scenarion jag har att välja mellan är väl typ Vimes+Sidd vs. Andersson+BB. Byter vi ut Andersson mot Vimes så torskar vi om Vimes+Sidd är ulvar, och håller vi kvar samma tropp som senast så torskar vi om Andersson+BB är ulvar. Inget av dessa scenarion känns sådär megatroligt, vilket innebär att sannolikt vinner oavsett vilket alternativ vi kör på.

Men jag tar gärna emot synpunkter på dessa två kombinationer. Är det någon som tror att en av dessa konstellationer kan vara ett ulvpar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Jag postade väl förra rundans röstning medan vi väntade på Martins röst, har jag för mig, så här är den igen, med den sista rösten inlagd.

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3
Röst 9JAMartin5/3
Tror nog du inte fått med de två kappvändarnas byte till Ja på slutet.
Tänker väl också att du ska räkna in Anderssons nominering som ett första JA i sista kollumnens statistik JA/NEJ.
Kanske läge att ändra eller tänker jag fel?

Trodde inte jag skulle läsa in nått speciellt men nu när jag har min tro på att Basse och Martin är Snapphanar så är det ju väldigt belysande hur de in i det längsta väntar ut oss andra och sen lite väl genomskinligt väljer olika svar för att försöka distansera sig från varandra. Basses nej gör det väl till 5/3.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Och eftersom jag vet att jag är grön och Impe inte kan vara röd utan att BB också är det så måste det vara Sidd+BB, som då har varit två ulvar som röstat grönt två gånger i rad. Det känns knappast troligt.
Tja, det jag kan se som motiv för en sån strategi är gör sitt säkra att man är två snappisar i runda fyra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag postade väl förra rundans röstning medan vi väntade på Martins röst, har jag för mig, så här är den igen, med den sista rösten inlagd.

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3
Röst 9JAMartin5/3
Den där listan är lurig: röstade bara 8 personer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag tycker att vi skickar Impetigo, Biobunker, Sidd, Vimes och mig själv. Då säkrar vi segern nu plus att OM det är nåt fuffens så syns det direkt eftersom frågetecknet Genesis inte är med.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ja, det är ju ett rimligt alternativ att överväga, som sagt. Låt oss analysera detta också! Om senaste gänget har två snapphanar, vad kan vi säga om det?

Vi vet att en av Sidd och Andersson är röd, och sannolikt inte båda, om de inte har en TREDJE kumpan. Inte troligt. Så om det är Andersson som är skurken, vem kan vara hans kumpan?

Impetigo har ju siats av BB, så om det inte är kombon Andersson+Impe+BB (långsökt) så är detta inte ett alternativ. Kvar är BB (eller jag, men jag vet ju att jag är grön). Är Andersson+BB ett rimligt alternativ? Tja, BB lade ju fram ett alternativ med sig själv och Andersson, vilket vi vid det tillfället fann ganska förvånande. BB har i det här scenariot också röstat grönt i två uppdrag (även i det senaste, men här hade de ju Andersson på laget och har haft tid att synka sig för att åstadkomma endast en rödröst).

Och om det är Sidd? Då är Andersson grön, och vi hade två snapphanar med på R2-uppdraget, som båda röstade grönt. Och eftersom jag vet att jag är grön och Impe inte kan vara röd utan att BB också är det så måste det vara Sidd+BB, som då har varit två ulvar som röstat grönt två gånger i rad. Det känns knappast troligt.

Så de scenarion jag har att välja mellan är väl typ Vimes+Sidd vs. Andersson+BB. Byter vi ut Andersson mot Vimes så torskar vi om Vimes+Sidd är ulvar, och håller vi kvar samma tropp som senast så torskar vi om Andersson+BB är ulvar. Inget av dessa scenarion känns sådär megatroligt, vilket innebär att sannolikt vinner oavsett vilket alternativ vi kör på.

Men jag tar gärna emot synpunkter på dessa två kombinationer. Är det någon som tror att en av dessa konstellationer kan vara ett ulvpar?
Hänger inte fullt ut med kanske i alla tankegångar men spontant så ska du verkligen inte byta ut Imp/BB7 mot några andra.
Är dessa två ulvar så blir det blodbad sista rundan.
/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Den där listan är lurig: röstade bara 8 personer?
Alla mina listor har bara med åtta personer. Jag har aldrig räknat med korpralen, som också oftast inte har röstat själv, vad jag vet.

Däremot kan jag ha missat ett par röster, som Sidd sade, eftersom jag bara tog listan jag hade sparad och lade till Martin på slutet. Jag ska göra en ordentlig koll.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Hänger inte fullt ut med kanske i alla tankegångar men spontant så ska du verkligen inte byta ut Imp/BB7 mot några andra.
Är dessa två ulvar så blir det blodbad sista rundan.
/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
Nej, det ska jag absolut inte göra. De två alternativen som står är samma gäng som senast eller byt ut Andersson mot Vimes.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
@Sidd, du hade rätt, jag missade att BB bytte röst mot slutet. Ny lista:

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3
Röst 9JABB5/2
Röst 10JAMartin6/2
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
@Sidd, du hade rätt, jag missade att BB bytte röst mot slutet. Ny lista:

Runda3.0
KorpralAndersson
Förslag@Andersson @Impetigo @BiobunkerVII @Genesis @SiddRöstareJA/NEJ
Röst 1JASidd1/0
Röst 2JAGenesis2/0
Röst 3JAVimes3/0
Röst 4JABB4/0
Röst 5JAOcto5/0
Röst 6NEJImpe5/1
Röst 7NEJBB4/2
Röst 8NEJBasse4/3
Röst 9JABB5/2
Röst 10JAMartin6/2
Om du inte framledes ändrar sista kollumnes statistik och lägger +1 till JA från den som nominerade förslaget så kommer jag hädanefter anse detta som brusande och anmäla dig till överkommandots disiplinnämnd!

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 
Top