Varulv [Snapphanarna] Runda 4

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
karta r4.png

Observera att korpraler i samma huvudrunda som det redan röstats "NEJ" en gång (1.1, 1.2, 1.3) EJ får tillgång till nya förmågor, detta ges endast i varje ny huvudversion av runda (2, 3, 4, 5)!

Det är en sorgens dag. Ni slitna, trötta och har lidit svåra förluster. Jöns till Mölltorp, Mårten Blåsare, så många goda svenskar har fallit. Bakom kistan med pölsorna hade fienden legat på lur och slagit till när ni minst anade det, Dansken visste! Uppdraget har misslyckats!
Ni ser dock att smygskorna är uppenbart använda på det smutsigaste sätt!


Av de som deltog i uppdraget agerade EN (1) spelare för att sabotera det!

Men hoppet är inte ute, stridigheterna går tillslut Sveriges väg och ni har dansken på flykten! Det ska nu rensas upp på landsbygden och Kronobergs regemente beordras till trakterna kring Höjarums skans för att jaga upprosmakare med @Martin3 i täten! @Martin3 hinner dock knappt ta upp korpralsmössan innan @Genesis norpar den ur hans grepp. "Min tur! Tjingpax!" @Genesis tar över ledarskapet tack vare det ansvar som delegerats från @Andersson!

I Runda 4 är @Genesis korpral!

Rundan börjar med att Korpral ska nominera fem soldater att gå i täten och våldföra sig på lokalbefolkningen.
FÖR ATT SNAPPHANARNA SKA VINNA RUNDA 4 KRÄVS ATT TVÅ DELTAGARE SABOTERAR UPPDRAGET!
När korpral lagt fram sitt förslag på formen:

FÖRSLAG: [spelare 1], [spelare 2], [spelare 3], [spelare 4], [spelare 5]

...röstar ni på följande form:

RÖST: JA - Vilket innebär att ni stödjer korpralens förslag.
RÖST: NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er korpralens förslag.

@Genesis har lika många tjyvknep på lager som han har lilltår på vänsterfoten:

1. Oklart ledarskap. För att förvirra fienden har @Genesis delegerat mer ansvar än vad som kanske är vanligt och beslutsgången i truppen kan kortslutas på flera sätt. @Genesis måste PM:a mig vilken spelare som har fått mest ansvar delegerat till sig. Denne får förmågan att i början på en runda, innan förmågor delats ut, ta över ledarskapet över manskapet och direkt bli korpral.

2. Ett (till) brev från kungen! Hur många finns det egentligen!? Kungen har skickat brev med obegripliga order som kan användas för att skapa förvirring i befälsordningen. @Genesis måste omedelbart välja en soldat som får hålla i brevet. Den som håller i brevet kan efter en genomförd lyckad omröstning om trupp att skicka på uppdrag ogiltiggöra beslutet och tvinga fram korpralsbyte. Om detta sker den fjärde omröstningen i samma uppdragsrunda misslyckas uppdraget automatiskt.

DESSA FÖRMÅGOR MÅSTE DELAS UT ASAP! OBS ATT DET EJ ÄR TILLÅTET ATT GE FÖRMÅGOR TILL SIG SJÄLV!


Rundan pågår till söndag natt kl 23:59 och fram till dess kan ni rösta hur många gånger som helst MEN Korpralen kan när som helst välja att avsluta rundan om alla deltagare har lagt minst en röst. Det går INTE att rösta blankt!

Korpralen får endast lägga fram ett förslag en gång, lagt förslag ligger.


Turordningen med vilken korpralskapet kommer att rotera är som följer:

korpralr4.png

Inget citerande av PM, inget snack utanför tråden om spelledaren inte ger er förmågan att göra det.

PM är standardiserade och ser (med reservation för slarvfel när jag skickat iväg) ut såhär:


Gröna

Du är en soldat i Kronobergs regemente trogen Sverige. Ditt mål är att lyckas med tre uppdrag

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.


Röda

Du är en Snapphane förklädd till svensk soldat i Kronobergs regemente. Ditt mål är att få tre uppdrag att misslyckas.

Snapphanar får inte kommunicera utanför tråden förutom när spelledaren anger detta samt vilka villkor det får göras under.

Du har inga förmågor utöver de som kan ges till dig av din korpral.

De tre snapphanarna är:

1

2

3

Spelet börjar i och med min nästa post i speltråden.



OM det visar sig att spelet drar iväg väldigt i tid kommer jag att ingripa och minska antalet omröstningar per uppdragsrunda som får göras från fyra till tre. Detta påverkar balansen något men om vi tillsammans tar ansvar för att inte dra ut spelet i onödan så slipper vi det <3

Varsågoda att börja rundan!
@Sidd
@Basenanji
@BiobunkerVII
@Genesis
@Andersson
@Martin3
@Vimes
@Octagonal
@Impetigo

FÖRTYDLIGANDE: KORPRAL AVSLUTAR RUNDAN GENOM PM TILL MIG NÄR/ OM DENNE VILL!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jahapp, det var ju inte så kul. Först måste jag väl ge bort korten.

Jag delegerar det oklara ledarskapet till @Impetigo, och ger kungabrevet till … också Impetigo! Ser inget om att man inte får ge båda till samma person?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag har lite tankar om vad som ska föreslås, men först och främst: @Sidd, vem spionerade du på och vad var resultatet?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Skit, men på något sätt väntat, det har gått lite för bra hittills.

Nu väntar vi alla på Sidd.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Jag är verkligen livrädd för att Impetigo och Biobunker har grundlurat oss alla, men om så är fallet så har de verkligen förtjänat segern. Spontant känner jag såklart att rödingen är Andersson, och han borde bytas ut mot Vimes eller Octo. Men det vore bra att inte bara slentrianmässigt gå vidare med magkänslan här utan att ifrågasätta sina antaganden.

Tyvärr kan vi nog inte säga så mycket baserat på att SL sade att det bara var en person som saboterade i uppdraget. SL har sagt att det finns tillfällen då snapphanarna kan kommunicera, och det känns rimligt att anta att vid det här laget har minst ett sådant tillfälle givits, och det räcker ju för att de ska kunna komma överens om hur de röstar om flera åker.

Jag hoppas och tror att det bara var en sabotör med, såklart, och en idé jag leker med är att helt enkelt skicka exakt samma gäng på nästa uppdrag. Visar det sig att vi har två snapphanar i den här gruppen så har vi då sista rundan på oss att försöka ta reda på vad fan som hänt, för det innebär, från min synvinkel då jag vet att jag är grön, att någon i originaltrion är röd, och från er synvinkel att någon i fyrgänget är röd. Men jag vet inte, tar gärna emot feedback på detta och förslag på vad jag borde ha för förslag.

Det går ju heller inte att undvika att se att röstar vi igenom mitt förslag så är det Andersson som får specialkort i sista rundan, om det blir en sådan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
och en idé jag leker med är att helt enkelt skicka exakt samma gäng på nästa uppdrag
Det här låter skitdumt, så jag missar säkert något. Vad tänker du ska hända om vi skickar samma gäng? Blir det inte bara samma resultat och så har vi slagit iväg en matchboll till ingen nytta?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det här låter skitdumt, så jag missar säkert något. Vad tänker du ska hända om vi skickar samma gäng? Blir det inte bara samma resultat och så har vi slagit iväg en matchboll till ingen nytta?
Denna runda krävs två snapphanar för att sabotera. Jag tror starkt på idén att skicka samma gäng.

Viktigt först och främst att höra resultatet av Sidds siande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Denna runda krävs två snapphanar för att sabotera. Jag tror starkt på idén att skicka samma gäng.

Viktigt först och främst att höra resultatet av Sidds siande.
Aha! Ja, då är det ju en helt rimlig strategi.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Som Impe säger, det krävs två sabotage den här rundan för att vi ska misslyckas.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Äsch då.

Antingen så har några grundlurat oss totalt och då är det som Genesis säger, bara att ta av hatten och applådera. Eller så kör vi samma gäng och vinner ändå!

Däremot vete tusan om vi hinner vända det här om vi har två danskar i gruppen nu? Fattar inte riktigt hur du menar där Genesis.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Jag håller nog med Basse (som jag tycker har varit mindre röd på det senaste f.ö.). Visst, den ledande teorin är ju att Imp, Bonker, Genesis och Sidd är blågula, vilket leder till att Andersson är hvit og rød, och enligt detta borde nästa uppdrag lyckas eftersom snopperiet behöver två sabotage. Men om det inte lyckas är alla bets off, för då är någon i det gröna gänget inte blågula utan röda. Och sen är det sudden death. Jag vet inte om jag tycker att informationsvinsten i att skicka samma gäng är tillräckligt stor för att det ska vara värt risken. Det rimligaste spelet här borde vara att byta ut Andersson (som ju mest sannolikt är sabotören) mot någon vi litar mer på. Jag föreslår mig själv istället för Andersson.

Vi ska förstås avvakta @Sidds spioneri med mitt förslag för korpral @Genesis är alltså:
  • Impetigo
  • BioBunkerVII
  • Genesis
  • Sidd
  • Vimes
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Ja det var ju inte så oväntat egentligen.
Andersson är Snapphane.
Jag var ute på småtimmarna efter en tretimmarspostering och smög omkring och kollade av lägret när jag upptäckte Andersson smussla med pölse-planerna till danskjävlar!
I min bok betyder det att Genesis är grön om nu inte både Genesis och Andersson är snapphanar.
Med tanke på Genesis spel och att denne genomförde 2:a uppdraget + utfallet med en påkommen Andersson så lutar det starkt till att Genesis borde vara grön.
Kärleks-polarna Impe/BB7 ligger på samma status och med 2 genomförda uppdrag utan snapphane inblandad och borde också betraktas som gröna.
Snapphanare: På grund av röstmönster och argument i sina poster.
- Andersson
- Basse
- Martin
Dessa tre ska förstås inte med på fler uppdrag.

Jag vill förstås ha förmågorna men är ok med på att ge dessa till Impetigo.
Jag kan tex övervaka Genesis på nästa uppdrag.

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Bra där. Då skickar vi samma gäng minus Andersson och plus Vimes. OK?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,568
Location
Oktoberlandet
Nominera:
Impetigo
BB7
Sidd
Genesis
Octagonal

Jag övervakar Genesis.

/Moralbefäl Sidd den Rättrådige
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,740
Location
Göteborg
Okej, bra där! Om inte Sidd har grundlurat oss känns det ju som att det är det logiska resultatet då. Vilket betyder att vi såklart byter ut Andersson. Att skicka samma gäng igen känns ju helt idiotiskt om vi rakt av vet att Andersson är röd. Då är ju det värsta som kan hända att vi byter ut en pølse mot en annan. Och rimligtvis byts han ju ut mot Vimes eller Octo, då. Jag ska fundera på vem av dem jag hellre vill ha med, men det lutar mer åt Vimsan just nu. Så nomineringen kommer att vara Järngänget+Vimes/Octo.

Men jag hör gärna mer tankar och funderingar innan jag lägger fram förslaget officiellt! Vi har ny info nu. Fram med era tankar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Mitt starkaste skäl till att jag ska skickas istället för Octa är att jag vet att jag är grön. Men om Andersson/Basse/Martin är snoppisar är ju Octa också grön, så ett förslag med Octa i gänget är kanske inte något jag kommer motsätta mig ändå.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Tvek.
Jag vågar inte ta med dig.
Vad är det som får dig att tvivla på Vimes?

Hursomhelst, skönt att veta Anderssons färg nu. Jag litar på Sidd. Och på Vimes. Det är nog mest Genesis jag funderar lite på, men det är nog bara bybo-paranoian.

Nu tar vi det här!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
En grej jag vill kolla närmare på är hur det kom sig att både Genesis och Bio (tror jag?) nominerade Andersson. Den rimligaste förklaringen är att de tig fel, men vore bra att kolla på. Återkommer!
 
Top